سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

در اداره وزارت امور خارجه سهل انگاری می‌شود/ چرا نباید در کشور مهمی مثل چین سفیر داشته باشیم؟

قلعه نوی گفت: با‌توجه به اینکه چین به عنوان شریک اول تجاری ایران و هند است، باید سفیرمان در این کشور حضور فعالی داشته باشد.

رضا قلعه نوی دبیر واحد بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: طبق ماده (۱۴) کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، سفیر بالاترین مقام دیپلماتیک و مسئول اداره امور داخلی سفارت و همچنین موظف به تماس دائم با کشور متبوع خود و کشور پذیرنده است، در حالی که چندین ماه از پایان مدت زمان ماموریت سفیر جمهوری اسلامی ایران در دو کشور استراتژیک چین و هند می گذرد، هنوز دستگاه دیپلماسی کشورمان سفیر خود را به این کشور‌ها معرفی نکرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات ایجاد شده در ساختار وزارت امور خارجه، انتظار می‌رفت وزارت خانه فعال‌تری داشته باشیم ولی متاسفانه شاهد این هستیم که سیستم وزارت خارجه‌ما دچار یک خلا اداری و همچنین سهل انگاری و ناکارآمدی شده است.

ضرورت توجه ویژه به چین در شرایط کنونی اقتصاد

قلعه نوی بیان کرد: یکی از کارهای ویژه‌ سفیر، تسهیل روند تجاری، لابی‌گری‌های اقتصادی و سیاسی در کشور پذیرنده است، باتوجه به شرایط ویژه که به دلیل خروج ایالات متحده آمریکا از برجام ایجاد شده و با‌توجه به اینکه چین به عنوان شریک اول تجاری ایران و هند است، ضرورت دارد که سفیرمان در این کشور‌ها حضور فعالی داشته باشد.

دبیر واحد بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بیان کرد: در گذشته روابط دوجانبه ، ایران و چین به وسیله جاده ابریشم فراهم شده است و بعد از شکل‌گیری روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۷۹ شاهد برقراری تبادلات صورت گرفته میان ایران و چین در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم.

مبادلات تجاری  ۱۶ میلیارد دلاری ایران و چین

قلعه نوی در مورد روابط اقتصادی با چین، اظهار کرد: با توجه جنگ تجاری میان چین و آمریکا و همچنین بدعهدی آمریکا با ایران و رویکرد استکبار ستیزی جهموری اسلامی ایران، توسعه همکاری‌های ایران و چین به نفع هر دو کشور است؛ در حال حاضر ایران سومین شریک تجاری بزرگ چین و ششمین کشور صادرکننده نفت به چین است.
 
وی در پایان گفت: با پیشبرد همکاری‌های اقتصادی و سیاسی شرایط مساعد برای افزایش تعاملات و همکاری های دو کشور شکل خواهد گرفت، حجم تجارت دوجانبه میان ایران و چین هر سال رو به افزایش است، به‌طوری‌که از ابتدای ماه ژانویه حجم مبادلات تجاری دو کشور ۱۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار  محاسبه‌شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشم‌گیری داشته است.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.