وی خاطرنشان کرد: امروز باید به دیپلماسی هنری خوشنویسی بیش از گذشته توجه کرد تا از طریق خط به ارتباط با جهان اسلام پرداخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد:با وجود تمام اختلاف نظرها، یکی از حوزههایی که میتواند جوامع اسلامی و جوامع شرقی را با ایران مرتبط کند همین خط و خوشنویسی است.
وی اظهار داشت: فضای مجازی امروز، فضای حقیقی زندگی انسانی است و خوشنویسی باید در این فضا جلوهای تازه پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشنویسی به عنوان هنری ایرانی از ویژگیهای مختلف و متنوعی برخوردار است و
بی تردید جزو نمادهایی از هویت ایرانی به شمار میرود.
وی اضافه کرد: هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوشنویسی با فرهنگ ما ارتباط ندارد به گونهای که ادبیات فارسی از طریق موسیقی و خوشنویسی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان، ریشه دوانده است.
صالحی با بیان اینکه کمتر هنری به این اندازه با هنرهای گوناگون پیوند خورده است، افزود: خوشنویسی با اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسستهای یافته و خط، تعامل و ارتباط هنر ایرانی است.
وی ادامه داد: شاید با همین نگاه باشد که خوشنویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبت دارد و از ارتباطی وثیق برخوردار است.
صالحی خاطرنشان کرد: میتوان اذعان کرد آرامش، صلح جویی، اعتدال و میانه روی به نحوی از این روح و هنر ایرانی مایه گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بین هنرها کمتر هنری است که مثل خوشنویسی با عالم قدسی پیوند خورده باشد، هم از این جهت که نویسنده را با مفاهیم قدسی مرتبط کرده و هم به نوعی به درون گرا و هنر مراقبه است.
وی ادامه داد: در مقایسه با هنرهای فراموش شده، خوشنویسی اتصالی تاریخی پیدا کرده و روند رو به گسترش آن در ایران زمین از دیرباز تاکنون ادامه دارد.
صالحی اظهار داشت: صدها هزار جوان در این هنر میکوشند و حضور بانوان در هنر خوشنویسی نقطه عطف و بشارتی نیک برای آینده این هنر معنوی در تاریخ خوشنویسی ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بدون شک این هنر نیازهایی دارد که همگی باید برای پاسخگویی به آن تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه آنچه در دوره مدرن، ما را تهدید میکند آن است که از تعداد لذت برندگان این رشته کاسته شود، گفت: در این حوزه سهم خانواده، مدرسه و رسانه زیاد است تا لذت از خوشنویسی را همچون لذت بردن از موسیقی ترویج کنند.
صالحی ادامه داد: خوشنویسی را باید از فضای مجازی دور نگه داریم چرا که با روندی که در مسیر سیطره این فضا وجود دارد، این هنر هم میتواند رفته رفته کمرنگ شود.
وی با تاکید بر اینکه خوشنویسی به قطبهای مکانی نیاز دارد، گفت: ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای خلاق با همین نگاه است تا شهرها با توجه به مزیت نسبی خود به قطبهای هنری تبدیل شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بی تردید قزوین قطب خوشنویسی ایران بوده و برگزاری پنج دوره ۲ سالانه این گفته را اثبات میکند.
پنجمین ۲ سالانه خوشنویسی همزمان با هفته فرهنگی قزوین از اوایل شهریورماه در بخشهای نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث آغاز شد.
با فراخوان این دوره از ۲ سالانه ۷۰۰ اثر به دبیرخانه این رویداد فرهنگی و هنری ارسال شد که ۲۵۰ اثر منتخب در نمایشگاه ۲ سالانه به نمایش درآمد.
از آثار پذیرفته شده مربوط به ۲ سالانه خوشنویسی قزوین ۲۱۰ اثر منتخب با یکدیگر رقابت پرداختند.
شهر قزوین بواسطه برخورداری از هنرمندان بنام خوشنویسی کشور از جمله میرعماد میرعماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمد حسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی، عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی و ابوالحسن محصص مستشاری به پایتخت این هنر در ایران معروف است.
انتهای پیام/ز