وی تاکید بر اینکه موضوع کمبود عرضه لاستیک را از ۴ ماه گذشته پیش بینی کردیم و به اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت رساندیم، ادامه داد: ناوگان حمل و نقل جادهای در ماه به ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک نیاز دارد که در این مدت فقط ۱۳۰ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان توزیع شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه با محدودیت در عرضه با کمبود لاستیک در سایزهای مختلف برای ناوگان باری کشور مواجه شدیم، اظهار داشت: ماه گذشته ۱۳۰ هزار لاستیک توزیع شد که با نظارت انجمن صنفی رانندگان و نمایندگی فروش لاستیک ۹۰ هزار حلقه به دست رانندگان ناوگان باری رسید که اتفاقا توزیع کاملا درست و طبق مقررات انجام شد اما مشکل این بود که باید حداقل دو برابر این رقم لاستیک بین رانندگان توزیع میشد.
وی ادامه داد: برخی از دستگاهها می گویند در این مدت ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک در بازار عرضه شده اما بخشی از این لاستیکها در سایر بخشها از جمله ناوگان کشاورزی، ناوگان درون شهری و غیره توزیع شده و این در حالیست که بخش حملونقل بار برون شهری حداقل به ۱۰۰ هزار حلقه در ماه نیاز دارد.
حسن نیا درباره اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حملونقل جادهای برون شهری، گفت: با پیگیریهای وزیر راه و شهرسازی و سازمان راهداری و با دستور معاون اول رییس جمهوری دو محموله به میزان ۱۳۰ کانتینر از پایانههای بوشهر و بندرعباس ترخیص میشوند .
وی افزود: همچنین توزیع لاستیکهای تولید داخل در بازار و بین رانندگان و کامیونداران منسجمتر انجام خواهد شد. اقدام بعدی این است که لاستیکهای در اختیار سازمان اموال تملیکی در اختیار ناوگان جادهای قرار میگیرد. همچنین با دستور معاون اول رییسجمهوری تعرفه واردات لاستیک به ۵ درصد کاهش مییابد که این اقدام باعث تسریع در روند واردات لاستیک خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از توزیع اولین محموله لاستیک بین رانندگان توسط سازمان اموال تملیکی در هفته آینده خبر داد و گفت: با مجموعه این اقدامات و توزیع لاستیکهای وارداتی در یک ماه آینده مشکل ناوگان جادهای برون شهری در بخش لاستیک حل خواهد شد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره جبران هزینههای افزایش قیمت لاستیک و قطعات یدکی اظهار داشت: درخواست رانندگان کامیون و کامیونداران مبنی بر محاسبه نرخ کرایه حمل بار بر اساس تن-کیلومتر در سازمان راهداری تصویب شد و برای بررسی و تصویب نهایی به شورای عالی ترابری کشور ابلاغ شده است.
وی افزود: با محاسبه نرخ حمل بار بر اساس تن-کیلومتر تمام پارامترهای دخیل در هزینههای تمام شده حمل بار در نظر گرفته میشود به طوری که اگر لاستیک با نرخ آزاد خریداری شده باشد هزینه آن در کرایه حمل بار محاسبه شده است. مبنای تن-کیلومتر پوشش هزینه های تامین سرمایه و هزینههای نگهداری است بنابراین با نوسان قیمتها کرایه هم تغییر میکند و از این طریق هزینهها پوشش داده میشود.
حسن نیا همچنین درباره آخرین اقدامات سازمان راهداری در بحث بیمه تکمیلی گفت: طبق برآوردهای ما چیزی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر از رانندگان باید در سامانه برای ثبت نام بیمه تکمیلی مشخصات خود را ثبت میکردند که تاکنون ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردهاند البته عدهای هم خودشان از طرق مختلف در پوشش بیمه تکمیلی هستند و به همین دلیل در سامانه ثبت نام نکردند.
وی افزود: از کسانی که تاکنون اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه در خواست بیمه تکمیلی نکردهاند انتظار داریم هر چه زودتر مشخصات خود را در سامانه وارد کنند تا مشکل بیمه آنها هم برطرف شود.
انتهای پیام/