سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت میلیاردی آب از چاه‌های غیر مجاز در جنوب کرمان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: از ۱۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز و قریب به ۸ هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز در جنوب استان نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ابراهیم علیزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: ۹۷ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و سهم صنعت کمتر از یک درصد است.

وی افزود:متوسط افت دشت‌های جنوب استان حدود ۸۳ سانتیمتر در سال است و نزدیک به یک سوم از کسری حدود یک میلیارد مترمکعبی آب در استان مربوط به جنوب است.

علیزاده گفت: مصرف سرانه آب استان کرمان سالانه قریب به ۲۴۰۰ مترمکعب است که بسیار بالاست و باعث شده بیشترین مصرف آب تجدیدپذیر در کشور را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان اینکه متوسط مصرف سرانه آب استان باید به ۱۵۰۰ مترمکعب برسد، گفت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی در سال آبی ۹۵-۹۴ میزان ۷۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن بهبود بخشیده شد.

وی تصریح کرد: راهکار‌های حل مشکل آب استان در کوتاه مدت و بلندمدت تدوین شده و نباید واحد‌های مختلف در بیلان منفی و کسری آب یکدیگر را محکوم کنند.

فدایی سرپرست استانداری کرمان نیز در این جلسه گفت: سه کار تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی، بستن چاه‌های غیرمجاز و تغییر سیستم‌های آبیاری به سیستم‌های دارای راندمان بالا باید صورت بگیرد.

وی افزود: استان کرمان حداقل در ۲۵ شاخص توسعه‌ای وضعیتی پایین‌تر از متوسط کشوری دارد و در سرجمع وضعیت خوبی نداریم.

فدایی تصریح کرد: باید در زمینه بستن چاه‌های غیرمجاز پیشنهاد فرمانداران خوب است و باید مثلا از ۵۰ چاه ۴۰ مورد مسدود و به ۱۰ مورد دیگر پروانه داده شود.

درباره چالش‌های تولید بذر و ارائه راهکار‌های مربوطه و ضرورت توسعه گلخانه‌ها بحث و تبادل نظر شد.

تامین بخشی از بذر هیبرید مورد نیاز استان کرمان براساس برنامه الگوی کشت توسط محققین استان کرمان در مدت سه سال انجام می‌شود.
بنا به گفته کارشناسان آبی استان ،اکنون نزدیک به ۶ میلیارد مترمکعب آب از منابع آبی استان کرمان برداشت میشود که باید به کمتر از ۴ میلیارد مترمکعب برسد.

انتهای پیام/ح

برداشت میلیاردی آب از منابع استان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.