سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نقدینگی ابزار مبادلات مردم است/ در تولید مواد اولیه بیشتر کالاهای اساسی خودکفا هستیم

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع برنامه دولت و مجلس برای تنظیم بازار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه؛ 4مهر) با موضوع برنامه دولت و مجلس برای تنظیم بازار با حضور یزدان سیف رئیس شرک دولتی بازرگانی ایران برگزار شد.

یزدان سیف در ابتدای برنامه با بیان اینکه اتفاقات مناسبی در حوزه غذا و محصولات کشاورزی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: امروزه تنطیم بازار نه تنها در حوزه واردات بلکه با موضوع تولید در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه سال جاری بیش از 11 میلیون تن تولید گندم کشاورزان انجام شد،گفت: دولت در این راستا توانست نزدیک به 9.5 تن گندم را خریداری کند که در نسبت به سال گذشته که حدود 8 درصد با رشد مناسبی همراه بود.

سیف با بیان اینکه در تولید مواد اولیه بیشتر کالاهای اساسی خودکفا هستیم،تصریح کرد: تاکنون با رقم 9.5  میلیون ذخایر یکساله مصرف خود را خریداری کردیم ضمن اینکه تاکنون 83 درصد وجوه که حدود 126 هزار میلیارد است به کشاورزان پرداخت شده است و اواخر مهر ماه سال جاری نیز باقی مانده مطالبات کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: سعی ما در حوزه روغن و دانه های روغنی ابتدا توسعه کشت دانه های روغنی را در دستور کار قرار دهیم؛ سال گذشته کشت نزدیک به 200 هزار تن دانه های روغنی را شاهد بودیم که پیش بینی ما برای سال جاری نزدیک به 400 هزار تن است که این موضوع بخش قابل توجهی از روغن تولیدی کشور را تامین می کند.

سیف با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تبدیل واردات مواد آماده به خام بوده است، تاکیدکرد: سال گذشته کارخانه های روغن کشی تا این ایام نزدیک به 900 هزار تن دانه کشی می‌کردند که در شش ماهه امسال نزدیک به 1.5 میلیون تن مرحله روغن کشی را در کارخانه ها دنیال می‌کردیم، ضمن اینکه نزدیک به 531هزار تن انواع روغن خام وارد کشور شده است که بیشتر تبدیل روغن خام شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه تولید برنج هم نزدیک به 2 میلیون و 2000 هزار تن تولید  برنج  داشتیم که کشاورزان در حال حاضر درحال برداشت محصولات خود هستند که می‌توان گفت که بازار برنچ با رونق مناسبی همراه بوده است که تاکنون 945 هزار تن واردات برنج  داشتیم که نسبت به نیاز کل کشور رقم مطبوعی به شمار می آید و امسال بنا بر حمایت از تولیدات داخلی واردات برنج کاهش پیدا کرده است.

در ادامه برنامه ارتباط تلفنی با محمد رضا کلامی مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صمت برقرار شد.

وی درباره کمبود مواد اولیه در بازار اظهار کرد: ما امروز نیز جلسه تنظیم بازار را برگزار کردیم که به مرور آمار مواد مختلف نشان دهنده این موضوع بود که هیچ کمبودی در عرضه کالا نداریم و در برخی از کالا ها نیز نسبت به سال گذشته واردات را داشتیم، حدود 140 هزار حلقه لاستیک در هفته اخیر ترخیص می‌شوند که تولید کنندگان فعال با وجود اقتضاء شرایط تولید را افزایش می‌دهند که امیدواریم در این کالاها به تعادل لازم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه رصد مناسبی بر کالاها وجود دارد، افزود: ما برای تولید پوشک و دستمال کاغذی نیازمند مواد اولیه به نام خمیر کاغذ هستیم که میزان واردات در پنج ماهه سال 97، با عدد 99 هزار تن مواجه است میزان واردات در سال گذشته با رقم 92 هزار تن روبه رو بوده است.

کلامی با تاکید بر اینکه در جنگ اقتصادی، تلاش دشمن تخریب آرامش روانی جامعه است، بیان کرد: مصرف کنندگان باید دقت کنند که نباید فرصتی را در اختیار رسانه های معاند قرار دهیم و از تولید کنندگان نیز درخواست افزایش حدود 20 درصد ظرفیت تولید و عرضه را داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که ارزش پول ملی تغییر می‌کند که تمام دنیا از کاهش ارزش پول ملی استفاده مناسبی را می‌کنند به این علت که ارزش افزوده بیشتری را برای کشور خود ایجاد می‌کنند.

یزدان سیف رئیس شرکت دولتی بازرگانی ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم نگاهمان در حوزه صنعت ملی باشد گفت: نگاه سیاستگذاران و مردم باید بر این باشد که از این فرصت برای افزایش صادرات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰ هزار تن شکر تولید شد اظهار کرد: دولت امروزه تنظیم بازار را در تقویت تولید داخلی می‌داند ، تعداد سامانه های موجود یکی از نکاتی است که جریان تجارت را کند می کند زیرا این سامانه به صورت تکلیفی ایجاد شده است.

سیف با اشاره به اینکه باید تنظیم بازار را در تولید داخل پیدا کنیم ادامه داد: در حوزه کشاورزی ۸۰ میلیارد دلار در داخل کشور تولید داریم ، کسری تراز تجاری از منفی ۸ میلیارد دلار در بخش غذا به منفی ۳ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس شرکت دولتی بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی امروزه تنظیم بازار را در تولید پیدا کرده ایم خاطرنشان کرد: امروزه کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد به طوری که سال گذشته ۱۶۷ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال قبل از آن روند بارش کاهش را نشان می دهد، علوفه مراتع و بار تغذیه‌ای به بارندگی وابسته است لذا وقتی بارندگی کم می شود تولید دام سبک به جهت تامین علوفه از مراتع کاهش می یابد به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی بسته کاملی را تهیه کرده است تا به تامین علوفه برای عشایر و تامین آب برای آنها بپردازد تا پایه های تولید بخش سبک را بتوانیم حفظ کنیم، لذا برنامه جدیدی برای این امر تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم امسال بارندگی ها نسبت به بارندگی های سال گذشته بیشتر باشد گفت: ۹۰۰ هزار تن تفاله خشک و تر برای خوراک دام تولید کرده همچنین ۶۳۲ هزار تن خمیرمایه تولید شده است.

محمدرضا کلامی مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در این جنگ اقتصادی باید توجه داشته باشیم که سیاست گذار تمام موارد مرتبط را به دقت رصد و تصمیم گیری می کند اظهار کرد: رسانه ها نباید تحت تأثیر تصمیمات بخشی قرار بگیرند، باید در کنار هم از سیاست‌های درست حمایت کنیم ، در حوزه تامین کالا هیچ مشکلی نداریم.

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در بحث گوشت مرغ افزایش قیمت نداشتیم بلکه حتی کاهش قیمت را در هفته گذشته شاهد بودیم خاطرنشان کرد: واردات گوشت گوسفند را به صورت روزانه انجام می دهیم و گوشت گوساله منجمد هم نیز به میزان زیاد در بازار عرضه شده است.

وی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال جاری ۱۸ هزار تن گوشت گوسفندی تازه از کشورهای مختلف وارد کردیم که در فروشگاه های زنجیره ای و شبکه های تعریف شده تنظیم بازار عرضه شده است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه در بحث گوشت مرغ قرمز و نهادهای تولید این اقلام پروتئینی امسال در شش ماهه اول سال شرایط خوبی را تجربه کردیم عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم به یک نقطه خود اتکایی در بحث تولیدات داخل برسیم در خصوص نهادها بخش خصوصی و بخش دولتی فشار سنگینی متحمل شدند تا واردات این نهاده ها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث جو ۳۴ درصد، ذرت ۳۰% و دانه های روغنی ۲۳ درصد افزایش واردات نسبت به ۶ ماهه مدت مشابه سال قبل داشتیم گفت: این فشار باعث شد نیاز تولید کنندگان را در داخل تامین کنیم و تولیدکنندگان با اطمینان خاطر به افزایش تولیدات خود بپردازند.

فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران نیز طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه سال جاری ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به سال گذشته ۹ درصد از لحاظ وزنی کاهش یافته است ادامه داد: امسال خودرو را از لیست واردات ممنوع کردیم، ۷۲ هزار تن گوشت قرمز واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد را نشان می دهد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ذرت دامی ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار تن از گمرکات کشور خصوصاً که بندر امام و شهید رجایی با ۱۷ درصد رشد ترخیص شده است ، در حوزه دانه های روغنی ۲۰ میلیون و ۵۷۴ هزار تن با رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از گمرکات ترخیص داشتیم.

عسگری با اشاره به اینکه ۱۸ هزار و ۸۰۰ تن گوشت قرمز و سبک با رشد ۳۵ درصدی واردات داشتیم گفت: مصوبه ای داشتیم که ورود همه کالاها را به صورت ثبت سفارش اعلام کرده بود که با توضیحاتی که خدمت رئیس جمهور داشتیم یک مصوبه برای کالاهایی که به صورت بدون انتقال ارز هستند داشتیم تا گمرکات، اماکن گمرکی و مناطق آزاد که دارای قبض انبار هستند بتوانند با ثبت سفارش و بدون انتقال ارز ترخیص انجام شود.

وی افزود: ۳ هزار و ۶۳۷ قلم کالا مشمول معافیت از پرداخت مابه تفاوت شده و خود این مسئله باعث شده است تا روند ترخیص و واردات به کشور به حالت عادی برگردد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.