وی افزود: هدف از آموزش در برنامه ریزی های گذشته آموزش عالی، حل مسائل اداری و تخصصی از منظر نظام آموزشی مبتنی بر دولت بود؛ اما نیاز جامعه آموزش مدار امروزی کارآفرینی است.
حاتمی گفت: مشکلات زیادی در کشور وجود دارد اما اولویت اول کلیه سازمان ها، جناح ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی برای اولین بار در تاریخ کشور معضل بیکاری است.
وی با تاکید بر اهمیت نظام عرضه و تقاضا در جذب دانشجو اظهار کرد: حذف واسطه گری، شایسته سالاری، آموزش محوری بر پایه خواست و علایق افراد(نه جبر جامعه)، قانون مداری، از بین رفتن رانت های مالی و اطلاعاتی، مشتری مداری، احترام به علم و عالم، عدم امکان بهره برداری سوء از خلا های قانونی، تقاضا محور بودن برای جذب دانشجویان(یعنی عدم علاقه فارغ التحصیل جهت اشتغال در دولت، نبود متقاضی مهندس برای جذب در موسسات اداری و ...) و تمرکز ثروت در دست افراد نخبه تنها بخشی از مزایای این طرح است.
مدیر آموزش انجمن مهندسین عمران گفت: تربیت فارغ التحصیلان متناسب با نیاز جامعه، هدایت فارغ التحصیلان با ایجاد نظام عرضه و تقاضا به سمت بازار هدف، نظارت دولت بر روند صحیح اجرای نظام عرضه و تقاضا (بدون دخالت مستقیم) و محدود شدن فعالیت ها توسط دولت و انتقال فعالیت ها به بخش خصوصی بخشی از اقدامات مهم در حل بیکاری فارغ التحصیلان است.
وی بیان کرد: دانشجویان فوق لیسانس و دکتری باید پایان نامه های خود را در راستای حل معضلات صنعت ارائه دهند، جامعه علمی باید با پایان نامه های کاربردی ارتقای شغلی را ایجاد کند و برای مدارک تحصیلی وزارت عتف در خارج از کشور جذابیت ایجاد شود تا موجب حضور پررنگ تر در صنعت کشورهای همسایه و انتقال تکنولوژی شود.
انتهای یپام/