اما افزایش بیسروصدای تعرفه مکالمات همراه اول در شرایطی است که پیش از این، تعرفه هر دقیقه مکالمه از طریق سیمکارت دایمی همراه اول به تلفن ثابت و همراه اول، ۵۷ تومان و تماس با ایرانسل یا رایتل ۶۲.۵ تومان بود. همچنین تعرفه هر دقیقه مکالمه از طریق سیمکارت اعتباری همراه اول به تلفن ثابت و همراه اول ۶۷ تومان و تماس با ایرانسل یا رایتل ۹۳.۷ تومان بود.
ایرانسل هم نرخ مکالمات را بالا برد
اما درباره تعرفههای اپراتور دوم همراه نیز تغییراتی رخ داده است؛ در حالی که در اپراتور ایرانسل، برقراری تماس با سیمکارتهای دایمی برای تماسهای برون و درون شبکه، ۳۳.۳ تومان برای هر دقیقه بوده و در سیمکارتهای اعتباری نیز برای تماسهای درون شبکه این هزینه ۶۶.۹ تومان و برای سایر خطوط ۹۲.۹ تومان برای هر دقیقه و تماس با خطوط ثابت ۷۹.۹ تومان بوده است، اکنون در سیمکارتهای دایمی برای تماس با تمامی خطوط (خط ایرانسل دیگر، دیگر اپراتورها و خطوط ثابت) این هزینه ۵۹.۹ تومان و برای سیمکارتهای اعتباری ۸۹.۹ تومان به ازای هر دقیقه شده است. درواقع در سیمکارتهای دایمی هزینه تماس با تمامی خطوط شامل افزایش ۲۶.۶ تومانی شده و در سیمکارتهای اعتباری در تماسهای درونشبکه شامل ۲۰ تومان افزایش در تماس با خطوط اپراتوری دیگر شامل ۳ تومان کاهش و در خطوط ثابت نیز شامل یک تومان افزایش شده است.
تعرفههای مکالمه در رایتل
سومین اپراتور ایرانی هم برای مشترکهای خطوط دایمی خودش برای تمامی تماسهای داخل و خارج شبکه مبلغ ۴۹٫۸ تومان را برای هم دقیقه در نظر گرفته و برای سیمکارتهای اعتباری در قسمت درونشبکه مبلغ ۶۲ تومان در دقیقه و برونشبکه مبلغ ۸۵٫۲ تومان در دقیقه را لحاظ کرده است؛ به عبارتی رایتل تنها اپراتوری است که تغییری در نرخ مکالمات خود نداشته و هزینههایش را به نرخهای قبلی محاسبه میکند.
اعلام تغییر تعرفهها از طریق وبسایت و پیامک!
همراه اول یکسانسازی تعرفههایش را توسط پیامک و رسانههای خبری به اطلاع مشترکانش رسانده است؛ ایرانسل اپراتور دوم تلفن همراه نیز به اذعان برخی از مشترکانش این اطلاعرسانی را در وبسایت خود انجام داده و یا به برخی از مشترکان پیامکی را با مضمون زیر ارسال کرده و از بستههای جدید مکالمه که تا ۵۰درصد تخفیف دارند، خبر داده و اطلاع از این بستهها و نحوه فعالسازی آنها را به وبسایت ارجاع داده است: با توجه به اینکه تغییر تعرفه مکالمه برای مشترکان میتواند به تصمیماتی از سوی آنها منجر شود یا تغییراتی در مکالمه خود داشته باشند، یا بخواهند از بستههای مکالمه استفاده کرده و یا در بالاترین حد خود اقدام به تغییر اپراتور کنند، اطلاعرسانی از تغییر تعرفهها کمترین کاری است که باید توسط اپراتورها صورت بگیرد و عدم اطلاعرسانی این موضوع اجحاف در حق مشترک است.
چگونه هزینه مکالمات خود را کاهش دهیم
نگاهی به قیمتها نشان میدهد که در گذشته تعرفههای تماس درونشبکه از تماس برونشبکه ارزانتر بود که در پی یکسانشدن تعرفههای درون و برونشبکه، همراه اول استفاده از بستههای مقرون بهصرفه مکالمه درونشبکه (تا 70درصد تخفیف) را به مشترکان خود پیشنهاد کرده است.
این اپراتور برای رفع دغدغه مشترکانی که مکالماتشان بیشتر درونشبکه است، بستههای مکالمه مقرون بهصرفه و متنوعی طراحی کرده که متضرر نشوند؛ این دسته از مشترکان میتوانند با شمارهگیری #337*10* این بستههای مکالمه درونشبکه که میتواند تا 80درصد در هزینههایشان صرفهجویی کند را مشاهده و درصورت تمایل خریداری کنند.
البته این نخستینبار نیست که این اپراتور تغییراتی را در تعرفههای خود لحاظ میکند و پیش از این، همراه اول در سال 93 تفاوت در هزینههای جابهجایی، تماس در ساعات پیک و غیرپیک و تماس خارج استانی را یکسان کرده بود. محاسبه تعرفه هر دقیقه تماس براساس معیار ثانیه بوده و هست.
قبضهایی با عناوین عجیب و ارقام نجومی
هرچند که بسیاری یکسانسازی نرخ مکالمات تلفنهمراه را به معنای گرانی بیسروصدای استفاده از موبایل میدانند اما هستند مشترکانی که امیدوارند با اجراییشدن این تغییر، قبضهای موبایل شفافتر شوند. رضایی یکی از مشترکان این اپراتور همراه اول در اینباره به «شهروند» میگوید: قبضهای همراه اول گزینههای متعددی دارد که مشترک معنی و علت اخذ هزینه از آن را نمیداند و درنهایت هم مجبور است برای قطعنشدن شماره تلفن، این هزینه را بپردازد.
بیشتربخوانید:جریمه ۴۰ میلیاردی دو اپراتور تلفن همراه بدلیل عدم اهتمام در حفظ اطلاعات مشترکین
او یکی از مزایای اجرای این طرح را آسانسازی محاسبه هزینههای مکالماتی برای مشترکان اپراتورها دانسته و میگوید: با اجرای این طرح، دیگر نگران نخواهید بود که برای برقراری هریک تماس با حداقل سه لیست تعرفهای مجزا (با توجه به تعرفههای متفاوت سه اپراتور ارتباطی) مواجه باشند و در آخر کار هم با توجه به پیچیدگی مکالمات درون و برونشبکه، قادر به محاسبه هزینههای ارتباطیشان نباشند.
فاطمه محمدی یکی دیگر از مشترکان میگوید: همیشه رقم قبضهای تلفنهمراه من بیشتر از میزانی است که استفاده میکنم؛ وقتی گزینه «سایر هزینهها» را نگاه میکنی، متوجه میشوی که قیمتها 2برابر میشود؛ درحالی که نمیدانیم این سایر هزینهها چیست. او معتقد است شاید با یکسانسازی تعرفهها شفافیت قبضهای موبایل بیشتر شود و مشترکان راحتتر بتوانند هزینهای که باید هرماه بابت صحبتکردن با تلفنهمراه پرداخت میکنند را محاسبه نمایند.
سالی یکمیلیون و ٢٠٠هزار تومان پول حرفزدن
خطوط اعتباری موبایل در ایران بهطور میانگین ماهانه حدود ٩هزار و ٢٠٠ تا ٩هزار و ٥٠٠ تومان برای مشترکان هزینه دارد و خطوط دایمی ماهانه تقریبا ٢٢هزارو ٥٠٠ تومان هزینهبردار است. به این ترتیب یک خانواده چهارنفره که همگی دارای تلفنهمراه باشند، بهطور میانگین ٣٦ تا ٩٠هزار تومان برای قبض موبایلشان هزینه میکنند.
این درحالی است که مخابرات اعلام کرده است؛ متوسط رقم قبض تلفن ثابت ماهانه حدود ١٢هزار تومان است. به این ترتیب یک خانواده چهارنفره ایرانی بین ٤٩ تا ١٠٢هزار تومان در ماه بابت مکالمه و ارتباطاتش پرداخت میکند. این رقم در سال بهطور میانگین ٥٨٨هزار تا یکمیلیون و ٢٢٤هزار تومان میشود.
منبع: شهروند
انتهای پیام/
دقیقه ای 299 ریال هست همچنان..
بسته های اینترنت موبایل دو برابر کرد و حجمشون به نصف کاهش داد!!!!!!!
بابا آقای جهرمی مردم دریاب چرا هیچی به اپراتورها نمیگی؟