وی با بیان اینکه این افراد در دورههای قبل از دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند،افزود: بیشترین گرایش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آموزش بعد از دوره ابتدایی، ورود این دانشآموزان به دورههای فنی و حرفهای و کاردانش است که خوشبختانه توفیقات زیادی در این باره داشتیم.
غفوریان تاکید کرد: حدود ۸۶۲ دانشآموز در ۶۷ هنرستان کار و دانش و ۸ هنرستان فنی حرفهای مختص دانشآموزان با آسیب شنوایی در ۱۴ رشته مشغول فعالیت هستند. سیاست سازمان درباره دانشآموزان با آسیب شنوایی موضوع فراگیرسازی است. یعنی بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که این دانشآموزان در کنار سایر دانشآموزان عادی بتوانند تحصیل کنند.
وی با بیان اینکه مناسبسازی فضای آموزشی در دستور کار قرار دارد، گفت: پشتیبانی از آموزش کودکان با آسیبهای شنوایی از طریق مدارس پشتیبان و به وسیله معلمان رابط در دستور کار است.
وی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای متفاوت برای آموزش کیفی دانشاموزان کمشنوا یا ناشنوا از جمله زبان اشاره و استفاده از کتابها و درسافزارهای مناسب این دانشآموزان در مدارس ویژه و عادی در دستور کار است، ادامه داد: کتابهای این دانشآموزان همان کتابهای دانشآموزان عادی است و تلاش ما در سازمان این است که کتابهای درسی را برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مناسب کنیم.
وی عنوان کرد: در حال حاضر درسافزار کتاب فارسی پایه اول دبستان که به صورت استفاده از زبان اشاره تهیه شده است، برای دانشآموزان در حال آمادهسازی است و از مهر ۹۸ قابل بهرهبرداری خواهد بود.
غفوریان افزود: تلاش داریم تا بتوانیم این کار را به سایر کتابها نیز توسعه دهیم. آموزش معلمان بسیار مهم است؛ از این رو برای آموزش معلمان در زمینه زبان اشاره بویژه معلمان مدارس پذیرا، تهیه بستههای آموزشی در دستور کار است.
وی با بیان اینکه تعیین مدرس زبان اشاره در سال ۹۶ آغاز شده، گفت: در سال ۹۷ آموزش زبان اشاره به والدین در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین مداخله به هنگام برای کودکان ناشنوا در مراکز پیشدبستانی در برنامهها وجود دارد و یکی از دورههای مورد توجه ما مقطع پیشدبستانی است که برای این موضوع محتوای آموزشی خاصی برای کودکان زیر ۴ سال آماده و در اختیار استانها قرار دادهایم.
وی گفت: خوشبختانه در طول دو سال گذشته با ۷ میلیارد اعتبار، ارائه خدمات در بخشهای مختلف از جمله خدمات دارویی، بیمارستانها و آموزشی برای این بچهها انجام شده است.
معاون آموزش و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: همکاری با بهزیستی در زمینه مداخلات بهنگام و آموزش والدین، برگزاری مسابقههای فرهنگی، هنری، ورزشی و اردوهای تربیتی از عمده فعالیت ما برای این دانشآموزان است. از سال ۹۴ تا ۹۶ به حدود ۱۲۵ کودک کمک هزینه کاشت حلزون پرداخت کردهایم. از سال ۹۶ تاکنون نیز به ۱۳۹ دانشآموز کمک هزینه تعمیر قطعات پروتز کاشت حلزون پرداخت شده است.
انتهای پیام/