وی افزود: آمار سه ماه اول سال 97 کاهش 8 درصدی جابهجایی مسافران از طریق حملونقل هوایی را نشان میدهد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه در سال 96 حدود 106 هزار نفر با هواپیما عازم عتبات شدهاند، بیان کرد: در ایام اربعین در هر دو پرواز، تنها یک پرواز برای شرکت هواپیمایی توجیه اقتصادی دارد. یعنی در آغاز پروازهای اربعین ایرلاینها زمانی که مسافران را میبرند به ناچار با پرواز خالی بازمیگردند و در زمان بازگشت نیز، هواپیما خالی به عتبات میرود تا مسافران را بازگرداند.
وی با تاکید بر این مسئله که قیمت بلیت اربعین بر اساس نرخ دلار هشت هزار تومان محاسبه شده است، بیان کرد: در حالی نرخ بلیت اربعین بر اساس هشت هزار تومانی محاسبه شده است که ایرلاینها نتوانستهاند از سامانه نیما ارز بگیرند.
اسعدی سامانی به مشکلات ایرلاینها در فرودگاههای عراق اشاره کرد و گفت: اخیرا اقدام جدیدی در فرودگاههای عراق شامل فرودگاه بغداد و نجف صورت گرفته است مبنی بر افزایش خدمات فرودگاهی که باعث افزایش هزینه شرکتهای هواپیمایی شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا همچنان ایرلاینها ایرانی به فرودگاههای عراق بدهکار هستند توضیح داد: در حال حاضر نیز شرکتهای هواپیمایی ما حدود 16میلیون دلار به فرودگاه نجف بدهکار هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: ایرلاینها برای تسویه بدهی خود به فرودگاه نجف پیگیر هستند تا بتوانند از بانک مرکزی ارز بگیرند. هماکنون برخی از ایرلاینها به دلیل اینکه نتوانستهاند بدهی خود را تسویه کنند در فرودگاه نجف با محدودیتهایی مواجه شدهاند.
انتهای پیام/