برنامه گفتوگوی ویژه خبری با موضوع بررسی چالشهای وزارت آموزش و پرورش پخش شد.
در ابتدای این برنامه وزیر آموزش و پرورش با تبریک سال تحصیلی جدید ضمن ابراز تاسف عمیق از حادثهای که در اهواز اتفاق افتاد، گفت: در این حادثه تلخ تعدادی از هموطنان ما، ناجوانمردانه در یک عملیات تروریستی در خون خود غلتیدند که امیدوارم با ثبات امنیتی دیگر در آینده شاهد این اقدامات تروریستی نباشیم.
بطحایی با بیان اینکه سال تحصیلی جدید با ۱۴ میلیون دانش آموز آغاز شد، گفت: البته حدود ۱۳ هزار دانش آموز در خارج از کشور، در ۱۱۱ مدرسه و در ۶۰ کشور جهان مشغول تحصیل هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از چالشهای ما در وزارت آموزش و پرورش بحث کمبود نیروی انسانی است، افزود: بحث نیروی انسانی با بنبستهایی مواجه بود که تلاش کردیم سال جدید تحصیلی، اولین سالی باشد که هیچ کلاسی بدون معلم نماند.
وی در تشریح روشهای تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش گفت: با توجه به عقب افتادگی بازنشستگی آن دسته از همکارانی که شرایط بازنشستگی را پیدا کرده اند، توانستیم حدود یک سوم از این دسته از همکاران را به ماندن در نظام آموزشی ترغیب کنیم تا یک سال دیگر هم در نظام آموزشی کشور فعالیت داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش درباره نیروهای حق التدریسی اظهار کرد: دسته ای از نیروهای حق التدریسی نیروی رسمی نظام آموزشی هستند که به عنوان اضافه کار در وزارت آموزش و پرورش خدمت میکنند.
وی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان گفت: امسال برای اولین بار دانشگاه فرهنگیان یک جهش بسیار بلندی برای تامین نیروی آموزش و پرورش برداشته است. قریب ۳۳ هزار نیروی انسانی جدید را مهرماه در دانشگاه فرهنگیان پذیرش میکنیم که به تدریج این تعداد نیروی جوان و با کیفیت وارد نظام آموزشی میشوند.
بطحایی با بیان اینکه تا شش سال آینده با چالش کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: در سال جاری با نیروی انسانی خروجی وزارت آموزش و پرورش از یک سو و افزایش تعداد دانشآموزان از سوی دیگر مواجه خواهیم بود، ۱۴ میلیون دانش آموز امروز تحصیل خود را آغاز کردند که نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش داشته است؛ تا سال گذشته دانش آموزان شاخه فنی و حرفهای و کاردانش ما ۱۱ سال تحصیل میکردند که امسال یک سال دیگر هم در نظام آموزشی باقی میمانند. همچنین دانش آموزان پایه دوازدهم تا سال گذشته ۲۴ ساعت در هفته در مدرسه آموزش میدیدند که امسال به ۳۵ ساعت در هفته افزایش پیدا کرده است همه اینها موجب شده که ما امروز با نیاز بیشتری برای نیروی انسانی مواجه شویم.
بطحایی افزود: سال تحصیلی جدید ۱۴ میلیون دانش آموز تحصیل میکنند که تا ۶ سال آینده این تعداد به حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خواهند رسید؛ بنابراین چالش نیروی انسانی را تا شش سال آینده خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر نیروی انسانی در آموزش و پرورش خدمت میکنند، اظهار کرد: ۸۳۰ هزار نفر از این افراد نیروی آموزشی ما در مدرسه هستند، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر نیروی ستادی در آموزش و پرورش داریم که با نیروهای حق التدریس مجموع تعداد افراد شاغل در وزارت آموزش و پرورش به ۹۲۰ هزار نفر میرسد. باید تلاش کنیم با استفاده از ورودیهای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که در حوزه فنی و حرفهای مشغول فعالیت است، نیاز منابع انسانی نظام آموزشی را برطرف کنیم.
بطحایی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کافی خواهد بود و میتوان ظرقیت این دانشگاه را به ۱۵۰ هزار نفر رساند ،گفت: ظرفیت ۱۵۰ هزار نفری عدد مبالغه آمیز در مورد این دانشگاه است با توجه به امکانات آموزشی و شرایط این دانشگاه، ۱۵۰ هزار دانشجو عددی تقریباً غیر ممکن است. با این وجود حدود ۳۳ هزار نفر فقط ورودی جدید امسال دانشگاه فرهنگیان بوده است. با توجه به بررسیهای انجام شده دانشگاه فرهنگیان میتواند حتی تا نزدیک ۸۵ هزار دانشجو را در خود جای بدهد.
بطحایی با اشاره به وضعیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: میتوان از خدمات ۱۸ هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه در مهرماه سال ۹۸ در وزارت آموزش و پرورش استفاده کرد. اگر سعی کنیم روشهای قدیمی در مدیریت مدرسه را تغییر دهیم و از روشهای نوین آموزشی استفاده کنیم میتوانیم نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را تامین کنیم. یکی از این روشها این است که دانشجو بعد از دو سال تحصیل برای ادامه تحصیل همزمان بتواند در آموزش و پرورش هم خدمت کند.
بطحایی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین بخشهای سند تحول در آموزش و پرورش تغییر محتواست، افزود: بخش عمدهای از محتوا، مطالب کتب درسی است صرف نظر از اشکالاتی که در مطالب کتاب درسی وجود دارد باید کل ماموریت کتب درسی را با افقهایی که در سند تحول به آن اشاره شده است، منطبق کنیم.
وی با طرح این سوال که چگونه دانش آموزان میتوانند بر نوع محتوای کتب آموزشی تاثیر گذار باشند، گفت: آقای روحانی امروز به من گفتند که باید در وزارت آموزش و پرورش از دانش آموزان خواسته شود کتاب خود را نقد کند این نقد هم از حیث ظاهر و شکل کتاب و هم از لحاظ محتوای آن باید انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه دانش، ابزار و روش که سه حوزه اصلی نظام آموزشی هستند دچار نقصان و ضعف کارکردی هستیم، گفت: البته در بحث دانش نقصان ما کمتر است، اما در موضوع روش دچار ضعف هستیم؛ به طوری که روشهای آموزشی کشور نمیتوانند نیازهای دانش آموزان را برطرف کنند یکی از اقدامات ما در برطرف کردن این مشکل این است که اداره مدرسه در اختیار معلمان قرار میگیرد. ما باید مدیریت مدرسه را به نیروی آموزشی مدارس بسپاریم، باید بدانیم که زمانی سند تحول در آموزش و پرورش صورت میگیرد که مدرسه، توسط معلمان و مدیران آن اداره شود.
بطحایی با بیان اینکه برای اولین بار از مهرماه سال جاری تغییر در شیوه مدیریت مدرسه صورت میگیرد، گفت: انجام این تغییرات هرچند ساده به نظر میرسد به دلیل فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بسیار دشوار است. از سال تحصیلی جاری برای پایههای چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم یعنی دوره متوسطه اول و دوره ابتدایی دوم ۲ ساعت از برنامه آموزشی را در اختیار مسئولان مدرسه گذاشتیم تا بر اساس نیازهایی که خودشان تشخیص میدهند و در چارچوبی که به آنها ابلاغ شده، محتوای آموزشی تعیین کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این گام آموزشی هرچند ظاهرش بسیار کم اهمیت است، اما به نظر من که سالهاست در آموزش و پرورش حضور دارم و با توجه به نظر همکارانم که با شیوههای آموزشی آشنا هستند، روشی است که به کمک آن میتوانیم برنامههای درسی خودمان را با رعایت چارچوبهای موجود با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانشآموزان متناسب کنیم.
بطحایی با اشاره به اینکه رویکرد آموزش و پرورش دولت دوازدهم کاهش اختلال در کتابهای کمک آموزشی است، گفت: سیاست فرایند درسی ما محرمانه نیست لذا ناشران با استفاده از روشهای مختلفی میتوانند به کتاب دسترسی پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی تا زمانی که اولیای دانش آموزان با این سیاست همراهی نکنند جمع آوری کتابهای کمک آموزشی به راحتی میسر نخواهد بود، اظهار کرد: در غیر این صورت این قائله در آموزش و پرورش روند سخت و دشوار را طی خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استفاده از کتابهای کمک آموزشی را به دلیل صدمات جبران ناپذیر روحی و روانی طی بخشنامهای ممنوع اعلام کرده ایم، افزود: باید مسیر تعلیم و تربیت اصیل را به مسیر اصلی خود بازگردانیم به طوری که باید در فرایندهای اداری کنترلها بالا برود، با بازنگری فرایندهای مشکل برطرف خواهد شد.
بطحایی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بیمه تکمیلی فرهنگیان، گفت: یکی از مشکلات در ادامه بیمه تکمیلی فرهنگیان این است که کیفیت بیمه تکمیلی کاهش یافته و دلیل آن افزایش تعرفههای پزشکی است.
وی با اشاره به اینکه تعرفههای پزشکی افزایش زیادی داشت، افزود: ما مجبور بودیم تا کیفیت بیمههای تکمیلی را حفظ کنیم لذا، در حال بررسی پیشنهادات هستیم تا کیفیت بیمه تکمیلی از سوی شرکتهای بیمه حفظ شود و در عین حال سهم بیمه شده افزایش آنچنانی پیدا نکند و رضایت وجود داشته باشد، لذا قبل از انقضای بیمه تکمیلی نتیجه خواهیم گرفت.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: گزارشهای متعدد و فراوانی از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان به اطلاع صاحبان سهام رسیده است به طوری که گزارشات در سامانه آموزش و پرورش موجود است.
بطحایی با اشاره به اینکه پول یا سرمایه از معلمان عزیز تا به امروز نرفته است، ادامه داد: اتفاق عمدهای که افتاده است مربوط به یکی از موسسات وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان است لذا این اتفاقات با همکاری و پیگیری مراجع قضایی بخش عمدهای در حال تسریع است، سوءمدیریتهایی در برخی از معاملات شرکتهای مربوط به صندوق ذخیره اتفاق افتاده بود.
وی با اشاره به اینکه اسنادی بر روی سامانههای صندوق ذخیره فرهنگیان و اطلاع رسانی آموزش و پرورش وجود دارد که همکارانم میتوانند به این سامانهها مراجعه داشته باشند، گفت: آنها میتواند ارزش افزودهای را که سر مایهگذاری صندوق داشته را بر روی سایت ملاحظه کند لذا سود پیش بینی شده در سال مالی که صندوق پشت سر گذاشت ۲/۲ دهم برابر سود سال گذشته بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه صندوق ذخیره به عنوان یک بنگاه اقتصادی هم میتواند سرمایه گذاری کند، افزود: همکارانم نباید نگران این موضوع باشند لذا امسال برای اولین بار سه نفر از سهامداران را که معلم هستند با رای مستقیم معلمین در هیئت امنای صندوق عضو کردیم تا بتوانند گزارشات را به معلمان ارائه بدهند.
بطحایی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کاهش ساعات درسی پایه دوازدهم گفت: شورای عالی آموزش و پرورش ۳۵ ساعت را ملاک عمل قرار داده است یعنی ساعات درسی دانش آموزان پایه دوازدهم فعلا سی و پنج ساعت است منتها ملاحظهای را در شورای عالی آموزش و پرورش داشتیم، زیرا دانش آموزان پایه دوازدهم امسال هم باید امتحانات نهایی، کنکور و هم ۳۵ ساعت درسی خود را بگذرانند لذا، این مسئله فشار زیادی را بر روی آنها وارد میکند بنابراین روشی را دنبال میکنیم که ظرف یکی دو هفته آینده اگر به تایید شورای عالی آموزش و پرورش برسد آن را ابلاغ میکنیم.
وی ادامه داد: به مدرسه این اختیار را خواهیم داد که برخی از دروسی که امتحان نهایی ندارند و امکان ارائه مجازی برای آنها وجود داشته باشد را با موافقت اولیای دانش آموزان غیر حضوری کنیم، دانشآموزان باید برخی از دروس را به صورت غیرحضوری ادامه دهند لذا این درسها باید سهم و نقش کمتری در کنکور و امتحانات نهایی داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حذف کنکور تصریح کرد: متاسفانه همچنان شاهد سیطره عمیق و گسترده کنکور در آموزش و پرورش هستیم لذا موضوع در شورای برنامهریزی کنکور با مسئولیت وزیر مربوطه هدایت میشود.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد امتیاز ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی و قطعی و ۱۰ درصد به صورت تاثیر مثبت تلقی میشود، گفت: این مسئله کمترین قدم برای کاهش سهم کنکور است لذا باید سهم کنکور در پذیرش دانشگاه کاهش یابد، بعید است ظرف ۴، ۵ سال آینده کنکور به طور کامل حذف شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر چه سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا کند به نقطه مورد نظر میرسیم، ادامه داد: اگر بخواهیم روزی یکی از شاخهای قول کنکور را بشکنیم باید بپذیریم که روشها را باید تغییر دهیم، اما نباید نگران بود باید جسارت و اراده داشت و روشها را تغییر داد.
بطحایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در حوزه مربیان پرورشی با کمبود نیرو مواجه هستیم، گفت: متاسفانه در حوزه پرورشی با کمبود نیروی انسانی مواجه ایم و خصوصاً مربیان پرورشی که تخصص و شایستگی این کار خطیر را دارند.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش در این است که نمیتوان تصمیمات هیجانی و آنی گرفت، عنوان کرد: خانواده و مدرسه دو شریکی هستند که سرمایهای مانند بچهها در دستان آنها قرار دارد لذا باید باور خانوادهها راجع به تعلیم و تربیت تصحیح شود.
بطحایی بیان کرد: از حیث کمی در بحث مربیان پرورشی با کسری مواجه هستیم لذا اولویت اصلی بر روی تامین نیروی انسانی در حوزه مربیان پرورشی است و کار پرورش منحصر به مربی پرورشی نیست.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری پیرامون معوقات فرهنگیان گفت: ۱۵ درصد عملکرد ما نسبت به سالهای گذشته در پرداخت مطالبات بهتر شده است، ما در آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاهها با تبعیضهایی مواجه هستیم که دولت و مجلس باید به دنبال کاهش تبعیض باشند به طوری که معلمان در برخی از مواردی که سایر کارکنان دولت دارند بی بهره هستند.
وی با اشاره به اینکه برای سال ۹۸ مقرر شده است تا ردیف اعتبارات خدمات رفاهی را مانند بقیه دستگاهها با کمک مجلس به وجود آوریم، افزود: معلم نباید احساس تبعیض نسبت به کارمندان فلان وزارتخانه داشته باشد لذا بحث رتبهبندی معلمان یکی از مهمترین برنامههایی است که میتواند در ارتقاء شایستگی معلمین کمک کند به طوری که در چند روز گذشته پیشنهاد لایحه آن را برای دولت فرستاده ایم و الان به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده است لذا لایحه رتبه بندی معلمان تبدیل به قانون خواهد شد تا تفاوتها و تبعیضها کاهش پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث تعطیلات زمستانی افزود: بررسیهای کارشناسی تعطیلات زمستانی تمام نشده است برخی از بررسیهای حقوقی میگویند این موضوع حتما نیاز به مصوبه مجلس دارد و برخی از بررسیها میگویند بر اساس قانون شوراها میتوان اختیار را به شوراهای آموزش و پرورش استانها بدهیم لذا این موضوع بعید است برای امسال به نتیجه برسد.
بطحایی افزود: رویکرد ما در آموزش و پرورش بر این است که مدرسه به محیطی برای تمرین زندگی تبدیل شود لذا مدرسه باید به کارگاهی برای تمرین زندگی کردن دانش آموزان تبدیل شود.
انتهای پیام/