سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز فصل برگ‌ریزان در نیمکره شمالى/ پاییز دقیقا در چه ساعتى شروع شد؟

رئیس انجمن نجوم آماتورى ایران در مورد پاییز نجومى و زمان دقیق آغاز فصل برگ ریزان توضیح داد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عتيقى رئیس انجمن نجوم آماتوری با اشاره به ساعت دقیق آغاز فصل پاییز گفت: صبح یکشنبه اول مهر 97 در ساعت 5 و 24 دقیقه، پاییز در نیمکره شمالى آغاز شده و این نقطه اعتدال پاییزی است و این اعتدال شب و روز را در ابتدای سال شمسی و آغاز فصل بهار نیز به همین شکل داریم.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اعتدال پاییزی و آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی گفت: اعتدال پاییزی در علم نجوم به لحظه‌ ای گفته می ‌شود که مرکز خورشید از تقاطع صفحه استوای آسمان و دایره البروج عبور مى كند و به سمت جنوب کره آسمان می‌رود.

وی ادامه داد: در علم نجوم دایره البروج که مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین بر روی کره آسمان است با دایره بزرگ استوای آسمان که از امتداد استوای زمین و ترسیم آن بر کره آسمان بدست می آید، 23.5 درجه با هم زاویه دارند و حاصل تقاطع این دو دایره (استوای آسمان و دایره البروج)  دو نقطه تقاطع است که به نقاط اعتدالین مشهور هستند که یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است.

اعتدال پاییزی آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی

وی تصریح کرد: با رسیدن خورشید به نقطه اعتدال پاییزی فصل پاییز در نیمکره شمالی آغاز می‌شود و چون فصول در نیمکره شمالی عکس هم هستند نیمکره شمالی هنگام اعتدال پاییزی پایان تابستان و آغاز پاییز است و در کنار نیمکره جنوبی زمستان را پشت سر می‌گذارند و آغاز فصل بهار است.

عتیقی اظهار کرد: به این دلیل از اصطلاح اعتدال استفاده می‌کنیم که با گذشت تابستان از روزهای بلند سال کاسته و به طول شب اضافه می‌شود به طوری که در ابتدای پاییز و نقطه اعتدال پاییزی طول شب و روز در سراسر کره زمین برابر و تعادل بین آنها برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: در فصل پاییز به تدریج به طول شب‌ها اضافه می‌شود به طوری که در انقلاب زمستانی یعنی شب یلدا بلندترین شب و کوتاهترین روز سال را تجربه می‌کنیم.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه ایرانیان باستان پیش از هخامنشیان آغاز پاییز را برای شروع سال جشن می‌گرفتند، گفت: به دلیل آنکه در آن زمان شغل عامه مردم کشاورزی بود وپایان فصل تابستان زمان درو و فروش محصولات کشاورزی و ابتدای پاییز آغاز فصل کشت محسوب می‌شد جشن‌های بسیاری در آغاز پاییز برگزار می‌کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.