سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امیرعبداللهیان در برنامه نگاه یک:

تروریست‌ها منتظر ضربه شوک آور از طرف ایران باشند/ سکوت برخی کشورها در رابطه با حادثه تروریستی اهواز جای سوال دارد

دستیار ویژه رئیس مجلس گفت: از ماه ها قبل برای نا امنی در ایران برنامه ریزی شده که به دلیل اقتدار ایران تنها اقدامات کوچکی را می توانند دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه 31 شهریورماه در برنامه نگاه یک با اشاره به حادثه تروریستی امروز در اهواز اظهار کرد: از زمان روی کار آمدن ترامپ و ملک سلمان شاهد شکل گیری مثلث ترامپ نتانیاهو و بن سلمان در مقابله با جمهوری اسلامی هستیم و این مثلث علنا در مصاحبه ها و رفتارهای خود نشان داده اند که می خواهند نا امنی را به ایران وارد کنند. عربستان با یک ارزیابی اشتباه خود را وارد جنک یمن کرده و در ماه های اخیر کمک های زیادی را به گروهک های تروریستی برای مقابله با جمهوری اسلامی اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با این‌که جریانات تکفیری پشت این ماجراها هستند، اما سبک عملیات نشان می دهد که قادر نیستند امنیت جمهوری اسلامی را هدف قرار دهند و این اقدام یک حرکت پیچیده امنیتی نیست، فقط مردم بی دفاع و غیر نظامی مورد هدف قرار گرفتند. متاسفانه برخی از کشورها واکنش قابل انتظاری را نداشتند و ما توقع داریم که مقامات کشورهای اروپایی نسبت به این مسئله سکوت نکنند، زیرا سکوت این کشورها جای سوال دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گروه های تروریستی از یکدیگر در حال سبقت گرفتن هستند و در چند ساعت گذشته جریان ضعیفی مانند الاحوازیه این اقدام را برگردن گرفت و ساعاتی بعد داعش نیز این اتفاق را بر عهده گرفت و حتی اخیرا گروهکی در سوریه اعلام کرده که حملات کار آنها بوده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت سوریه تصریح کرد: امروز بحثی درباره حضور متراکم گروه های تروریستی در منطقه ادلب وجود دارد و بیش از ۶۰ هزار نفر از تروریست ها که به این مکان منتقل شدند در نقطه آخر قرار دارند. ما در بحث آزاد سازی موصل شاهد این مسئله بودیم که آمریکا به فرماندهان داعش تجهیزات ارائه می کرد و از طرفی ادعا می نمود که ائتلاف ضد داعش تشکیل داده،  امری که در عمل مشاهده نمی شد. از سال ۲۰۱۱ آمریکایی دوران با اوباما به دنبال تغییر نظام سیاسی در سوریه بود و به صراحت از کناره گیری بشار اسد سخن می گفت. پس از روی کار آمدن ترامپ او درباره سوریه تا ماه ها بی تفاوت بود، چرا که اعلام کرد که قرار نیست در سوریه هزینه کنند، اما آمریکایی ها دیدند که دست برتری در سوریه ندارند و به مرور در این ماه ها پایگاههای نظامی خود را در شمال سوریه مستقر کردند و می خواهند سیاست ا.ا.ی سال ۲۰۱۱ خود را از سر گیرند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی سعی در قوام بخشیدن به گروهک های تروریستی و تببین تروریست خوب و بد دارند که این موضوع برای بسیاری از ناظران در سطح سیاسی امر پیچیده ای نیست، لذا نمی توان گفت که ما باید کشف کنیم چه عواملی پشت پرده حادثه امروز هستند، چرا که از ماه ها قبل برای نا امنی در ایران برنامه ریزی شده که به دلیل اقتدار ایران تنها اقدامات کوچکی را می توانند دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: عامران و عاملان اجرای این اقدام تروریستی بر مبنای شناختی که از نیروهای امنیتی و تصمیم‌گیرنده جمهوری اسلامی دارند، باید منتظر ضربه شوک آور از طرف ما باشند تا از اقدامات سو علیه جمهوری اسلامی جلوگیری شود.

امیرعبدالهیان خاطر نشان کرد: اخیرا نیز یکی از مقامات عراق اظهار کرده که آمریکایی‌ها حتی یک روستای عراق را نیز نتوانسته اند از داعش پس بگیرند و این مسئله نشان می‌دهد که آنها بیشتر اقدامات نمایشی انجام می دهند.

وی گفت: سوریه برای آمریکایی ها چند مرحله را پشت سر گذاشته که مرحله اول از شروع بحران ساختگی در سال ۲۰۱۱ شروع می شود ، آن کسانی که بحران ساختگی در سوریه را ایجاد کرده اند از بسترهایی بهره برده اند و هدفشان این بود که سوریه را به عنوان کشوری در خط مقدم مقاومت نابود کرده و یا رفتار آن را تغییر دهند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدام به موقع تهران و مسکو و همچنین اجلاس آستانه، آمریکایی ها را در موضع انفعال قرار داد و آنها نتوانستند خود را با سرعت تحولات سوریه هماهنگ کنند. طبیعی است که آمریکایی ها تلاش کنند تا از شرایط موجود به‌راحتی فاصله نگیرند و در واقع آنها نیاز دارند که همچنان تروریسم در سوریه حاکم باشد.

وی با اشاره به اوضاع ادلب بعنوان آخرین پایگاه تکفیری ها در سوریه اظهار کرد: ادلب دومین استان بعد از رقه است که توسط داعش با حمایت دستگاه های امنیتی بیرونی سقوط کرد و این شهر بزرگترین مرکز کشاورزی در سوریه بوده و بنیه خوبی دارد و با اینکه این شهر در سال‌های اخیر در اشغال داعش بوده، مردمش توانسته اند در برابر انها بایستند و امروز ۲.۵ میلیون جمعیت در این استان یکی از مشکلاتی است که بازسازی را برای دولت دشوار کرده است. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند دوستانشان از ادلب خارج شوند قبل از این که ترتیبات جدیدی که مدنظرشان است در سوریه اعمال شود. بسیاری از تروریست ها از اروپای شرقی وارد سوریه شدند و حالا پس از بازگشت به کشور خودشان آماده هرگونه اقدامات تروریستی در کشورهای هم مرز با روسیه هستند و این مسئله برای روسیه بسیار مهم است. برای ایران هم این مهم است که به تروریست‌ها ضربه جدی وارد شود و ابعاد انسانی پرونده ادلب هم مورد توجه قرار بگیرد و مردم بی گناه کشته نشوند.

امیر عبدالهیان گفت: عقلانیت و منافع امروز در دنیای سیاست نقش مهمی دارند. همه طرف ها و همه بازیگران در حوزه ارزش های خودشان تلاش می کنند منافع حداکثری برای نظام خودشان کسب کنند؛ به نظرم اگر ما بتوانیم منافع مشترک با اروپا و اصول خود را با هم حفظ کنیم حتما یک دیپلماسی موفق داشتیم، اگر ما بتوانیم با روسیه در حوزه های مختلف منافع مشترکی داشته باشیم و از این حوزه ها برای تامین امنیت خودمان استفاده کنیم یک دیپلماسی کاملا موفق داشته ایم.

وی افزود: معتقدم نگاه سیاه و سفید نسبت به سیاست خارجی و حوزه امنیت ملی کشور اشتباه است و باید کاملا متوازن با عقلانیت سیاسی تصمیم گرفته شود. رفتاری که بازیگران خارجی با ما می‌کنند، اگر با واکنش عقلانی ما روبرو نشود و نگاه احساسی حاکم شود، نمی‌تواند منافع ملی را تامین کند.

امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه نباید تروریست‌ها از شکلی به شکل دیگر تغییر کنند و از یک منطقه به منطقه دیگر بروند گفت: مستشاران نظامی ایران، حزب الله لبنان و دولت سوریه معتقدند تا جایی که امکان دارد تروریست‌ها خلع سلاح شوند و مسئله به صورت سیاسی حل شود، اما نکته اینجاست که این گروه‌ها حامیانی نظیر آمریکا دارند. آقای ترامپ در کنفرانس مشترک با آقای پوتین با گستاخی اعلام کرد که ایران هیچ نقشی در از بین رفتن داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه نداشته است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها برای اینکه مسئله ادلب تا زمانی که می‌خواهند حل نشود به دنبال این سناریو هستند که بگویند دولت سوریه در حال انجام یک حمله شیمیایی به ادلب است. وزارت دفاع روسیه فاش کرده که خبرنگارانی از سوی آمریکا انتخاب شدند تا در منطقه حضور در منطقه ادلب حضور پیدا کرده و در صورتی که پیروزی دولت سوریه قطعی شد سناریوی حمله شیمیایی را به کمک خبرنگاران خود آغاز کنند.در واقع آنها نمی توانند موفقیت مردم سوریه و اجلاس آستانه و تهران را ببینند. آمریکایی ها در همه مسائل عراق دخالت می کنند و در تلاش هستند که حضور خود را در لایه های نظامی عراق تثبیت کنند، اما رهبران دینی و مردم عراق این اجازه را به آنها ندادند و آنها  چون خودشان نتوانستند افکارشان را بر عراق تحمیل کنند در یک اقدام توهین آمیز نسبت به مردم عراق مطرح می کنند ژنرال سلیمانی در روند دولت سازی عراق مداخله می کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص حضور ایران در منطقه دروغ های زیادی می گویند، اظهار کرد: مقامات آمریکایی به دروغ اعلام می‌کنند که ایران تمام پولی که پس از برجام به دست آورده را در سوریه خرج کرده، اما این ها دروغ هایی است که آنها مطرح می‌کنند؛ ایران به دلایل متعددی در منطقه دارای نفوذ مثبت است. ما در درجه اول برای تامین منافع و امنیت ملی خودمان در منطقه نفوذ داریم؛ بخش اصلی نفوذ ما هم نفوذ فرهنگی بوده و هست. این سیاست عربستان سعودی است که فکر می‌کند با چمدان های نفتی می‌تواند متحدان پایداری برای خود فراهم کند. اساسا امنیت کالایی است که باید برای آن هزینه کرد، ولی این تصور، تصور غلطی بوده که امنیت را فقط با پول باید تامین کرد.

وی با بیان اینکه تامین حداکثری امنیت ایران از طریق نفوذ گفتمانی است افزود: البته برای تامین امنیت هزینه هم پرداخت می‌کنیم، اما این هزینه در مقایسه با هزینه هایی که برای رشد علمی و هایتک و دیگر هزینه ها صورت می گیرد بسیار کم بوده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما نسبت به تمامی کشورها به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا نگاه مثبت داریم و خواسته ایم که امنیت خودمان را از طریق گفت و گو با کشورهای منطقه دست بیاوریم، اما متاسفانه نگاه عربستان سعودی به ایران هیچگاه نگاه مثبتی نبوده و بارها مقامات دیگر کشورها به ما می‌گفتند که مسئولان عربستانی از ما خواستند تا با ایران مذاکره نکرده و با ایران بجنگیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا برخی از قلم به دستان نمی‌پرسند چرا در حادثه ۱۱ سپتامبر حتی یک یهودی هم در برج های نیویورک کشته نشد اظهار کرد: به اعتقاد من حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان دارای ابهامات فراوانی است. حادثه ای که پس از آن آمریکا به بهانه حمله به تروریسم به منطقه لشکرکشی کرد. ترامپ می گوید آمریکا میلیاردها دلار در منطقه هزینه کرده، چرا باید آمریکا چنین هزینه ای را در منطقه پرداخت کند. در آمریکا رئیس سازمان سیا ناگهان وزیر امور خارجه می شود؛ یا در همان سال ۲۰۱۱ آقای پاول ناگهان از سمت وزیر دفاع، وزیر امور خارجه می‌شود؛ برخی از اصحاب قلم نمی پرسند که چرا چنین تغییراتی در ساختار حکومتی آمریکا به وجود می آید.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اولین چیزی آمریکا یی ها از آن ناراحت هستند این است در کشوری انقلابی رخ داده و حرف جدیدی برای گفتن دارد. این موضوع برای آمریکایی ها قابل تحمل نیست و به همین دلیل است که در رویاهای تعبیر نشدنی خود مطرح می‌کنند که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب ایران نظام جمهوری اسلامی را از بین می بریم.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها از مذاکرات هسته ای ما برداشت اشتباهی داشتند گفت: آنها تصور می‌کردند که یک سطح از مذاکرات برجام گفت و گوهای ایران با ۶ کشور است و سطح دیگر گفت و گو های دوجانبه با آمریکاست. عربستانی ها فکر می‌کردند بین ایران و آمریکا مذاکرات دو جانبه ای در جریان خواهد بود. آقای روحانی در زمان انتخابات اعلام کردند که به منطقه رویکرد مثبتی دارند و حرف های مثبتی راجع به همسایگان و سعودی ها زدند. برداشت عربستانی‌ها از این سخنان این بود که آقای روحانی می‌خواست صرفاً با عربستان و همسایگان رابطه داشته باشد اما احساس کردند که هدف ایران در واقع رابطه با آمریکاست. عربستانی ها خیلی از روابط خارجی متوازن ایران استقبال نمی‌کنند. آنها می خواهند همیشه عواملی در روابط خارجی ایران باشد که شرایط را برای کشورمان نامتوازن کند.

امیرعبذاللهیان با بیان اینکه درکی که رهبری از آینده برجام داشت سعودی ها نداشتند، افزود: آل سعود در دهه‌های آینده هم به چنین درک نخواهند رسید؛ عربستانی‌ها اقداماتی انجام دادند که مانع از اجرای برجام شون،د غافل از اینکه خود آمریکایی‌ها انگیزه‌هایی برای عدم اجرای برجام داشتند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه منا گفت: در حادثه منا عربستانی‌ها اقدامات مناسبی نداشتند؛ سعودی‌ها حاضر نمی‌شدند به هیچ عنوان پیکر شهدا را بازگردانند و اگر هشدار جدی رهبری نبود آنها به بهانه اینکه پیکر شهدا تغییر فرم پیدا کرده قصد داشتند تمامی شهدا را در خاک خودشان دفن کنند؛ تنها در کمتر از ۲ ساعت پس از هشدار رهبری مقامات سعودی حاضر شدند به سرعت و بدون هیچگونه تشریفاتی پیکر شهدا را به کشور بازگردانند.

وی افزود: عربستانی‌ها پس از حادثه منا به دنبال افزایش تنش در منطقه بودند. آنها پس از حادثه منا با اعدام مرجع دینی آیت الله نمر قصد داشتند در منطقه تشنج ایجاد کنند. شواهدی در دست داریم که نشان می دهد عربستانی‌ها پشت ماجرای حمله به سفارت ایران بودند. نامه ای مربوط به ۱۰ روز قبل از حمله به سفارت عربستان در ایران به دست من رسید که نشان می داد مسئولان سفارت عربستان به ‌ سفارت خانه های کشورهای دوستشان اعلام کرده بودند که می خواهند تمام خودروهای سفارتخانه و دیپلمات های عربستانی را به فروش بگذارند که این یک اقدام مشکوک بود. البته مردمی که از حادثه منا، اعدام شیخ نمر و از بی مسئولیتی مقامات عربستانی عصبانی هستند طبیعی است که رفتاری داشته باشند که مورد سوء استفاده قرار بگیرد، در همین جا باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که نباید اجازه داد طراحان بیرونی، یک مسئله‌ای را برای ما طراحی کنند که خلاف اصول دیپلماتیک است و برای کشور مشکل ایجاد می کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.