سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از ماجرای ورود «ابد و یک روز» به کتاب درسی تا جزئیات اجرای طرح کاهش ۲ ساعت آموزشی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون ورود «ابد و یک روز» به کتاب ها و چگونگی اجرای طرح کاهش ۲ ساعت آموزشی گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون ماجرای ورود «ابد و یک روز» به کتاب درسی و چگونگی اجرای طرح کاهش ۲ ساعت آموزشی و استفاده از ۱۰۰ هزار ساعت حق التدریس ماهیانه در مدارس پایتخت سپری شد.

ورود «ابد و یک روز» به کتاب درسی پایه دوازدهم

حسن ضیاالدینی مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش و مولف کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم درباره تالیف این کتاب و اهداف در نظر گرفته شده برای آن اظهار کرد: یکی از رویکرد‌های راهبردی وزارت آموزش وپرورش در حوزه سلامت دانش آموزان رویکرد ارتقای سلامت است و برهمین اساس جهت‌گیری اغلب برنامه‌ها و خدمات در حوزه تعلیم و تربیت و در دفتر تخصصی سلامت این وزارتخانه برپایه ارتقای سلامت و افزایش سطح سواد سلامت دانش آموزان، معلمان، کارکنان و اولیاء دانش آموزان تنظیم شده است که طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، نظارت بر پایگاه‌های تغذیه سالم، گسترش تشکل‌های بهداشتی دانش آموزی در قالب سفیران سلامت دانش آموزی، استقرار نظام مراقبت، استاندارد سازی محیط مدارس با رویکرد پیشگیری از رفتار‌های پرخطر را شامل می‌شود.

ضیالدینی گفت: با وجود کوشش‌های گسترده‌ای که آموزش وپرورش برای محافظت از دانش آموزان در برابر گرایش به رفتار‌های پرخطر صرف می‌کند، در عین حال تاکید دارد که انجام این کار بدون کنترل زمینه‌ها، متغیر‌ها و عوامل مخاطره آمیز محیطی، فرهنگی مقدور نیست.

وی با بیان اینکه کتاب سلامت و بهداشت در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جهت آموزش پیشگیری از رفتار‌های مخاطره آمیز وارتقای سطح سواد سلامت دانش آموزان پایه دوازدهم (خروجی‌های آموزش وپرورش) برای تمام رشته‌ها تهیه و تدوین شد، بیان کرد: ورود فیلم سینمایی «ابد و یک روز» با همین رویکرد و بنا بر تشخیص تیم تالیف در کتاب گنجانده شد تا دانش آموزان با ابعاد مختلف پدیده اعتیاد آشنا شوند.

جزئیات اجرای طرح کاهش ۲ ساعت آموزشی مدارس

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره اجرای طرح برنامه ویژه مدارس از مهر ۹۷ اظهار کرد:طرح ویژه مدارس از امسال در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول اجرایی خواهد شد و بر اساس این طرح، شورای مدرسه متشکل از مدیر، معلمان و والدین برای ۲ ساعت آموزشی کاسته شده، برنامه ریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: البته چارچوب پیشنهادی از مهارت‌ها برای این ۲ ساعت در نظر گرفته شده است، اما مدارس می‌توانند با مشورت شورا، برنامه‌های دیگری متناسب با شرایط مدرسه و خانواده‌ها را برای دانش آموزان طی این ۲ ساعت در نظر بگیرند.

حکیم زاده با اشاره به اینکه معلمان در اجرای این طرح نقش اصلی را دارند، گفت: برای پر کردن این ۲ ساعت، مدارس می‌توانند از ظرفیت‌های بیرونی هم بهره گیرند، اما اجازه دریافت هیچگونه وجه اضافی از خانواده‌ها وجود ندارد.

استفاده از ۱۰۰ هزار ساعت حق التدریس ماهیانه در مدارس پایتخت

عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش تهران درباره وضعیت نیروی انسانی برای شروع سال تحصیلی اظهار کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی که وجود دارد امسال بیش از ۱۰۰ هزار ساعت حق‌التدریس در ماه خواهیم داشت که میزان آن از سال گذشته هم بیشتر است البته تلاش می‌کنیم تا وضعیت پرداختی معلمان حق‌التدریس به موقع انجام شود.

وی درباره وضعیت فضای آموزشی در تهران و اظهاراتی مبنی بر سه شیفته شدن مدارس بیان کرد: وضعیت فضای آموزشی در تهران شرایط مناسبی ندارد و تعداد مدارس ۳ شیفته در حال افزایش است و این نگرانی در برخی از مناطق مانند منطقه ۱۵ بیشتر است، اما سه شیفته شدن مدارس برای امسال وجود نخواهد داشت.

باقری درباره استفاده از کتاب‌های کمک درسی در مدارس ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی بنابر تأکید وزیر آموزش و پرورش وجود هر گونه آزمون و کتاب کمک درسی ممنوع است در واقع دانش‌آموزان باید در این مقطع تحصیلی به جای رقابت‌های مخرب زندگی را تمرین کنند.

تقویت فعالیت‌های حرکتی در پیش دبستانی‌ها

رخساره فضلی مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای کیفیت بخشی به دوره پیش دبستانی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال این دوره به رسمیت شناخت شده است و سیاست گذاری برای آن در نظر گرفته باید این فرایند‌ها در این دوره آموزشی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: هشت استان را به عنوان پایلوت برای کیفیت‌بخشی و نظارت بر فعالیت‌ها در نظر گرفتیم تا برنامه‌هایی در نظر گرفته شده را در این استان‌ها بررسی کنیم.

فضلی با اشاره به اینکه تفاوت‌های فردی کودکان دیرآموز یکی از فرایند‌هایی است که تاکنون به آن توجه زیادی داشته گفت: امسال علاوه بر این برنامه، سه محور سند تحول بنیادین و تمرکز بر مهارت‌های حرکتی را به طور جدی دنبال کنیم.

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی افزود: افزایش مهارت‌های حرکتی و تربیت بدنی صرفا محدود به فضای باز نمی‌شود و می‌توان در محیط‌های بسته هم مهارت‌های ذهنی و شناختی را تقویت کرد که امسال در کلاس‌های پیش دبستانی به آن می‌پردازیم.

تعیین زمان اعلام نتایج آزمون اصلح/ آزمون جبرانی آذرماه برگزار می‌شود

رضا کچوئیان، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت از اعلام نتایج آزمون اصلح مهارت آموزان ورودی سال ٩٥ خبر داد و گفت: مهارت آموزان می‌توانند از ساعت هشت صبح روز شنبه با ورود به سامانه سجفا از نتایج آزمون مطلع شوند.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، مجموع مشمولان آزمون اصلح ورودی سال ٩٥ را ٦ هزار و ٧٧٨ نفر اعلام و تصریح کرد: ٧٨ درصد از افراد شرکت کننده در آزمون اصلح موفق به دریافت گواهی صلاحیت‌های حرفه معلمی شدند.

وی از حضور هزار و ٦٠٠ نفر مهارت آموز دیگر برای شرکت در آزمون جبرانی نیمه دوم آذرماه سال جاری سخن گفت و افزود: در راستای جبران نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش، برابر با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیلان علاقمند به حرفه معلمی از سایر دانشگاه‌های کشور پس از گذر از مراحل آزمون استخدامی، مصاحبه و گزینش با ورود به دانشگاه فرهنگیان و دریافت دوره‌های مهارت آموزی، همچنین گذر پایانی از آزمون اصلح با کسب گواهینامه صلاحیت‌های حرفه‌ای به افتخار معلمی نائل می‌شوند.

شناسنامه دار شدن آموزشگاه‌های علمی تا پایان امسال

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره شناسنامه دار شدن مراکز آموزشی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون بسیاری از دستگاه‌ها مجوز‌هایی را برای برپایی کلاس‌های کنکور و دوره‌های آموزشی صادر کردند، برای شناسنامه دار کردن مراکز علمی و آموزشی دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۴ هزار مرکز مجاز در سامانه نام نویسی کردند، اظهار کرد: صحت سنجی اطلاعات مراکز در مراحل پایانی است و بعد از این مرحله پایش اطلاعات انجام خواهد شد و طبق برنامه ریزی‌ها پیش بینی کردیم تا پایان سال فرآیند شناسنامه دار شدن همه مراکز انجام شود.

زینی وند با اشاره به اینکه فرآیند شناسنامه دار شدن اقدامی زمان بر است، گفت: در سازمان به طور جدی پیگیر هستیم تا مراکز هرچه زودتر ساماندهی و شناسنامه دار شوند.

سختی کار به فیش حقوقی فرهنگیان برگشت/ پاداش پایان خدمت فرهنگیان تسویه شد

علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از تحقق سه وعده این وزارتخانه در مورد بازگشت امتیاز سختی کار به احکام حقوقی، حل مشکل سنوات حق‌التدریس در بازنشستگی، تسویه حساب پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۹۶ خبر داد و گفت: اعلام این اخبار و کار‌هایی که در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود صرفاً با هدف گزارش دهی به جامعه فرهنگیان کشوراست تا معلمان در جریان فعالیت‌های در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه قرار گیرند و فرهنگیان در جریان باشند که در راستای بهبود وضع معیشت معلمان چه تلاش‌هایی صورت گرفته است.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه تأمین اعتبار موردنیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۳۹۶ یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش بوده است و با تلاش‌های انجام‌شده و مذاکرات متعدد با سازمان مدیریت توانستیم برای پرداخت این پاداش‌ها تا پایان نیمه اول سال ۹۷ به توافق برسیم.

وی با اشاره به وعده پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا آخر تابستان و در سه قسط در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش با مساعدت و همراهی سازمان مدیریت و پشتیبانی در تخصیص اعتبار و ابلاغ به خزانه‌داری کل و مساعدت خزانه‌داری کل در تهیه این مبلغ و واریز آن به‌حساب آموزش‌وپرورش توانست به وعده‌ای که به بازنشستگان فرهنگی سال ۹۶ در پرداخت این پاداش داده بود، عمل کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.