سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است، شام غریبان است

امشب نخستین شب عزا و سوگ خاندان پیامبر (ص) پس از شهادت حضرت سید الشهداء (ع) است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ؛ امشب شام غریبان کربلا ، شبى جانسوز که در آن تلخ ترین لحظات بر خاندان امام حسین (ع) سپری می شود.

سپاه دشمن غروب عاشورا زنان را از خیمه‌ها بیرون کردند و خیمه‌ها را آتش‌زدند. در این هنگام زنان فریاد می‌زدند و چون چشم‌شان به کشتگان خود افتاد لطمه به صورت زدند.

عمر بن سعد غروب عاشورا سر امام حسین (ع) را با خولی اصبحی و حمید بن مسلم ازدی و سرهای یاران و خاندان او را که هفتاد و دو سر بود، به همراه شمر، قیس بن اشعث و عمرو بن حجاج و عزره بن قیس نزد ابن زیاد فرستاد.

عمر سعد خود با جمعی از لشکریانش آن شب را در کربلا ماند و روز بعد نزدیک ظهر پس از دفن کشتگان سپاه خود، همراه اهل بیت امام حسین (ع) و دیگر بازماندگان، به سمت کوفه حرکت کرد.

پس از شهادت امام حسین علیه السلام، روی لشکر اشقیا به خیمه ها باز شد و هرآنچه بود و نبود را از خیمه‌ها به غارت بردند و به جان زنان و کودکان رحم نکردند.

بعد از به اسارت گرفتن اهل بیت (ع)، عمر سعد ملعون در میان یارانش فریاد کشید: چه کسی حاضر است که اسب بر پشت و سینه حسین (ع) بتازاند! 10 نفر داوطلب شدند و پیکر مطهر امام حسین (ع) را با سمّ اسبان لگدکوب کردند.

برای زنان و کودکانی که چند روزی تشنگی را تاب آوردند و شهادت همسر، برادر و پسر دیدند، اسارت بار سنگینی بود که باید تا کوفه آن را می‌کشاندند. کاروان اسرا به پرچمداری زینب کبری (س) از کربلا به سمت کوفه به حرکت درآمد و پس از آن به سمت شام مسیر خود را ادامه دادند.

شام غریبان است و رنج و سوز و مصیبت بازماندگان آنحضرت برای کسی قابل تصور نیست ، آیا با چه زبانی مى توان دل هاى شکسته ، قلب هاى جریحه دار، ناله و نواى بلبلان بال و پر سوخته گلستان نبوى و علوى ، و سوز دل یتیمان و بانوان حسینى را بیان کرد؟

شام غریبان است و کودکان یتیمی که دیشب پدر داشتند و بانوان بى سرپرستی که دیشب سرپرست و کاشانه ای ، امشب با آشیانه سوخته و دلهاى داغدار، بدون سرورشان چه مى کنند؟

مردم عزادار همدان در آیین شام غریبان سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در مناطق مختلف با دست بر سر زدن وزمزمه بیت هایی چون 'کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود/ خیمه ها بی پاسبان می ماند اگر زینب نبود، زینب ای شمع تمام افروخته / یادگار خیمه های سوخته' با حضرت زینب کبری(س) و حضرت زین العابدین(ع) و سایر یاران و خاندان امام حسین (ع) ابراز همدردی کردند.

همچنین برخی هیات های عزادار با در دست داشتن فانوس و مشعل و با پای برهنه به یاد اسیران کربلا مسیری را طی کردند.

تلاوت قرآن و زیارت عاشورا در بین عزاداران حسینی حاضر در مساجد، حسینه ها و نیز هیات های مذهبی فضایی روحانی را متجلی کرده بود.

 

مردم استان همدان با روشن کردن شمع در میدان مرکزی شهر همدان و خیابان های اطراف آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) و گلزارهای شهدا، در شام غریبان شهادت امام حسین(ع) و مظلومیت اسرای کربلا به عزاداری پرداختند.

گزارشگر الهام صریحی فاضل

شام غریبان در همدان

برچسب ها: محرم97 ، شام غریبان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.