سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یونیسف: بیش از ۶ میلیون کودک در سال ۲۰۱۷ به دلایل قابل‌ پیشگیری جانشان را از دست دادند

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) آمار مرگ‌و‌میر کودکانی که سال گذشته میلادی بر اثر عوامل قابل‌ پیشگیری جان خود را از دست دادند، منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) سه شنبه اعلام کرد حدود ۶.۳ میلیون کودک زیر ۱۵ سال، سال گذشته به دلایلی که قابل پیشگیری بودند، جانشان را از دست دادند.

یونیسف در بیانیه‌ای مشترک با سازمان بهداشت جهانی، بخش جمعیت سازمان ملل و گروه بانک جهانی، اعلام کرد در سال ۲۰۱۷، در هر ۵ ثانیه یک کودک زیر ۱۵ سال مرده است.

در این بیانیه آمده است: «۵.۴ میلیون نفر از این کودکان حداکثر ۵ سال داشته اند و نیمی از این تعداد را نوزادان تازه متولد شده تشکیل می‌دهند. اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد از امروز تا سال ۲۰۳۰، ۵۶ میلیون کودک زیر ۵ سال که نیمی از آن‌ها تازه متولد می‌شوند، جان می‌دهند».

یکی از مقامات یونیسف در این بیانیه می‌گوید: «ما از سال ۱۹۹۰ تاکنون در نجات کودکان پیشرفت خوبی داشته ایم، اما هنوز هم میلیون‌ها کودک فقط براساس این که چه کسی هستند و کجا به دنیا آمده اند می‌میرند. با راه حل‌های ساده‌ای مانند فراهم کردن دارو، آب سالم، برق و واکسیناسیون می‌توانیم زندگی هر کودکی را تغییر دهیم».

براساس گزارش یونیسف ۵۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سال گذشته در آفریقای سیاه (مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا) و ۳۰ درصد آن در جنوب آسیا اتفاق افتاده است. ۱ نفر از هر ۱۳ کودک در آفریقای سیاه پیش از پنجمین تولد مرده است.

بنابر این مطلب، بر اساس آمار جهانی، سالانه کودکان کمتری جان خود را از دست می‌دهند. برای مثال تعداد کودکان زیر پنج سالی که می‌میرند از ۱۲.۶ میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۵.۴ میلیون در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. مرگ و میر کودکان بین ۵ تا ۱۴ سال نیز در مدت زمان مشابه از ۱.۷ میلیون به کمتر از یک میلیون کاهش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، آسیا ، سازمان ملل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.