سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشریه فرانسوی: ایران، روسیه و ترکیه، غرب را در سوریه کنار زدند

نشریه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» در تحلیلی نوشت ایران، روسیه و ترکیه کاری کردند که غرب در سوریه فقط ناظر باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک نشریه فرانسوی در تحلیلی درباره اوضاع سوریه نوشت: ایران، روسیه و ترکیه کاری کردند که غرب در سوریه فقط ناظر باشد.

نشریه ژورنال دو دیمانش در مطلبی با عنوان "سوریه: چگونه روسیه، ایران و ترکیه غربی‌ها را پشت سر گذاشتند"، نوشت: از این پس قدرت‌های غربی در سوریه خارج از بازی قرار دارند و این ایران، روسیه و ترکیه هستند که به تدریج ابتکار عمل را در دست می‌گیرند.

بنابر این مطلب، روسیه، ایران و ترکیه حضور غربی‌ها را در سوریه به درجه ناظر تنزل داده اند. مسکو و آنکارا روز دوشنبه توافقی برای اجتناب از حمله به استان ادلب امضا کردند که آخرین پایگاه مهم تروریست هاست. ایران از این توافق استقبال کرد و آن را نمونه یک "دیپلماسی مسئولانه" خواند. این توافق یک بار دیگر ناتوانی غربی‌ها را به تصویر کشید. اما سوال اینجاست، اوضاع در سوریه چگونه به این نقطه رسیده است؟

ژورنال دو دیمانش افزود: مداخله روسیه در سپتامبر ۲۰۱۵ جریان جنگ را به سود دولت اسد تغییر داد. ظرف چند ماه، نظام سوریه کنترل بخش بزرگی از کشور را در اختیار گرفت.

در ادامه این مطلب آمده است: از یک سال قبل، به عنوان مثال، موضع فرانسه تغییر کرده است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در حالی که دیپلماسی این کشور مدت‌ها بر کنار رفتن اسد از قدرت متمرکز بود، ژوییه ۲۰۱۷ اعلام کرد: "ما یک هدف اصلی داریم: ریشه کنی تروریست‌ها، همه گروه‌های تروریستی بدون توجه به رویکرد‌ها و جهت گیری هایشان. اراده ما بر این است که راه حل سیاسی درازمدت ارائه کنیم و در این بستر کنار رفتن بشار اسد از قدرت برای من یک پیش شرط جهت مداخله فرانسه محسوب نمی‌شود".

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا که برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان بعد از خروج مشابه از عراق دلمشغولی داشت، هرگز با مداخله نظامی گسترده در سوریه موافق نبود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز اواسط آوریل گذشته اعلام کرد زمان بازگشت به خانه فرارسیده است و ماموریت ائتلاف علیه داعش را پایان یافته تلقی کرد. با وجود آنکه فرمان بازگشت به خانه صادر نشده است، اما این تصمیم از خروج تدریجی واشنگتن از صحنه مناقشه سوریه حکایت دارد.

فیصل ایتانی، کارشناس شورای آتلانتیک می‌گوید: "آمریکا به بازپس گیری باقی سوریه توسط نظام این کشور رضایت داده است. بعد از قبول این مهم در جنوب، در دمشق، در حلب و در باقی کشور، آمریکایی‌ها دیگر هیچ اعتباری در میدان ندارند و فاقد ابزار فشار هستند."

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
امیر
۰۱:۱۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
این کمک خدا و مقاومت بود که سوریه رو باز پس گرفتیم
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
بحث اعتماد به روسیه و ترکیه نیست هر چی باشه کشورشون اینجاست اما غرب از اونور دنیا اومده سوریه اینهمه هم آدم کشت بایستی همینجا نابود میشد نه کنار زده بشه
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
ترکیه فقط با یک دیگ بزرگ برای گرفتن (آش) آمده.
کمک نه.
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
آینه اقتدار ولایت فقیه روح امام خمینی شاد.
arman
۱۸:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
روسیه و ترکیه فقط به فکر منافع کشورشون هستن هیچکی متحد واقعی ایران نیست بهتره به فکر منافع مردم خودش باشه نه سوریه قدرتمند برای ایران کاری میکنه نه لبنان
سمیع
۱۷:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
یه مطلب از این بنده حقیر خدا بپذیرید پشمی به کلاه امریکا انکلیس فرانسه ورژیم اشغال گر اسراییل سالهاست نیست که نیست و این کرامت اقا امام زمان ارواحنا فدا است. یبن الحسن عجل علی ظهورک
اکبر
۱۷:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
آخه شما مردنیستین به این خاطر است شما فقط فکر منافع خودتون رو ت منطقه هستین
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
ترکیه که هی داعشیا رو آموزش میداد میفرستاد ب سوریه.
ذاسر
۱۷:۰۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
ترکیه غیرقابل اعتمادهست.حتی برا کانال یابی تلویزیونم م حاضرنیستم رو ترکیه کانال یابی کنم
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
ایران و روسیه یه حرفی - ترکیه این وسط چیکار میکنه
این نیروهای ایران و حزب الله و پشتیبانی های هوایی روسیه بود که باعث شد داعش شکست بخوره و آمریکا و ... از سوریه کم کم برن کنار - ترکه نقشی نداشته که - تازه ترکیه خودش بخشی از خاک سوریه رو اشغال کرده.
4040
۱۸:۰۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
یادمان نرود یه زمان داعش امریکا از ترکیه دادش تو سوریه
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
جلسه ای که بین ترکیه و روسیه آنهم در کشور دوست و برادر روسیه برگزار شد. این وسط ایران چی شد؟
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
روسیه و ترکیه قابل اعتماد نیستند
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
تو این شرایط مجبوریم باهاشون متحد باشیم برای برقراری امنیت در سوریه
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
امنیت در سوریه به نفع دو طرف دیگر هم هست . هم ترکی و هم روسیه . روسیه در سوریه به همکاری یک کشور مسلمان نیاز داره .
ترکیه هم که تا دیروز تحت فشار اسراییل و امریکا بود .
ماهیت واقعی ترکیه همین است که الان داریم میبینیم .
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
سلام
انشالله سوریه در ارامش باشند و انشالله اسرائیل در عذاب وابود شوند
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
هیچ اعتمادی به کشور ترکیه نیست
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . ترکیه دل خوشی از آمریکا و اسراییل ندارد . اون موقع که اسراییل زد کشتی حامل کمکهای انسان دوستانه ترکیه را که به سمت کشورهای مسلمان ساحلی دریای مدیترانه درراه مورد تعرض و حمله و مصادره و ....
الان میشه به ترکیه اعتماد کرد .