سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

آداب و رسوم ترکمن‌ها در محرم

استان گلستان ایرانی کوچک است که اقوام مختلف با وحدت و همبستگی در کنار هم در مراسم مختلف حضور دارند در واقع ایام محرم و عشق و ارادت به امام حسین (ع) و یارانش است که شیعه و سنی نمی شناسد و همه در این ماه اشک می ریزند و عزاداری می کنند .

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان  ازگرگان؛ محبت و دوستی به اهل بیت  متعلق به یک قوم، نژاد و یا مذهب نیست، ترکمن‌ها نیز به اهل ‌بیت پیامبر(ص) ارادت و  اعتقاد دارند و اینکه  امام حسین (ع)  را سید جوانان اهل بهشت می دانند. آنها نیز در کنار برادران و خواهران تشیع خود در ایام محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی به عزاداری پرداخته و ارادت قلبی خود را به این امام همام و خاندان نبی مکرم (ص) نشان می دهند .

 

 

محرم، ماه ارادت به خاندان نبی مکرم اسلام

 

ترکمن‌های استان گلستان در ایام محرم و به ویژه روز عاشورا به عزاداری و سوگواری می‌پردازند و ناقه‌ گردانی ، نماز عاشورا تا روزه گرفتن و پخت نذری را انجام می دهند . ماهم با یکی از کارشناسان مذهبی اهل سنت در خصوص این آداب و رسوم ترکمن ها  گفتگو کردیم .

حکیم قلی کارشناس مذهبی اهل سنت  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت: ترکمن‌ های اهل سنت مانند برادران و خواهران شیعه در ایام محرم و روز عاشورا در سوگ و عزا هستند که  البته  درنوع عزاداری‌ها کمی تفاوت وجود دارد و آنها  دسته های  سینه‌ زنی ، زنجیر زنی ندارند و عزاداری اهل تسنن به شکل‌های دیگری برگزار می‌شود که یکی از آنها مراسم‌ بزرگداشت در مساجد است.

 

 

حکیم قلی افزود :  ترکمن‌ها در روز عاشورا نماز نافله‌ای  را اقامه می کنند که چهار رکعت است و ثواب آن را به روح امام حسین (ع) هدیه می کنند و امید دارند که شفاعت ایشان نصیب حال آنان نیز شود.

 

عاشرآی

 

 حکیم قلی کارشناس مذهبی اهل سنت  در خصوص روز عاشورا و اعمال آن روز مردم اهل سنت گفت : ماه محرم در ميان ترکمن‌ها به عنوان  عاشرآی معروف است  و وجه تسميه آن به خاطر وجود روز عاشورا در آن ماه مي‌باشد. در حقيقت عاشرای مخفف دو کلمه عاشور و آی است ؛ يعني ماه عاشورا که رفته رفته به خاطر سهولت در تلفظ به صورت عاشور آی و عاشرآی درآمده است.

وی ادامه داد : ترکمن‌ها علاوه بر خواندن نمازهاي نافله  مانند : روزه گرفتن، صدقه دادن ، پختن انواع نان و غذاهای  محلی، دعوت از اهالی محله در مراسم ناهار، و خواندن دعا و قرآن  برای امام حسین  و یارانشان دارند . در اين روز اغلب ترکمن‌ها روزه می گيرند و بر اين اعتقادند که روزه گرفتن در اين ماه گناهان يک سال گذشته  آنها را پاک می کند .

 

 

با یکی از مردان اهل سنت به نام گل هم در مورد اسامی برخی کودکان صحبت کردیم که به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت:مردمان ترکمن در این ماه فرزندان خود را که تازه متولد می‌شوند به دلیل اهمیت و احترام به نوه پیامبر (ص) به نام عاشورا نامگذاری می‌کنند و هرگاه نوزاد پسری در این ماه متولد شود نام عاشورگلدی، عاشورمحمد، عاشوربردی، عاشورقلی، عاشوربای، عاشور و اگر نوزاد دختر بود نام عاشور بی‌بی، عاشورسلطان، عاشورتاج و یا عاشورا نامگذاری می‌شود.

 

 

همراهی زنان در روز عاشورا

 

 آقای گل همچنین  در مورد نقش و حضور زنان در روز عاشورا و همراهی آنان اشاره کرد و  گفت :  زنان ترکمن با پخت نذری‌های مختلف و توزیع آن میان عزاداران حسینی و همسایه‌ها به نوعی در این مراسم ها  خود را سهیم می‌دانند.

گل ادامه داد :  این نذری‌ها شامل آش و نان محلی و برخی خوراکی‌های سنتی ترکمن‌ها از جمله پیشمه است،  که این نذری‌ها علاوه بر توزیع میان هیئت‌ها، دسته‌های عزاداری و نمازگزاران ظهر عاشورا در مساجد برای عصر عاشورا و افطار روزه‌ داران ترکمن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

ناقه گردانی

 

حکیم قلی کارشناس مذهبی در مورد سنت ناقه گردانی  مردم اهل سنت  گفت : ناقه گردانی یا همان گرداندن شتر به همراه کجاوه یکی دیگر از سنت‌های ترکمن‌ها در عاشورا است و  در این  روز مردمان ترکمن با بستن شال و چارقد به این کجاوه به نوعی به حضرت زینب (س)، حضرت سکینه و حضرت رقیه (س) عرض ارادات کرده و طلب برآورده شدن حاجات  خود را می‌کنند.

 

امام حسین (ع) محبوب دل‌های همه آزادگان جهان فارغ از قومیت، مذهب، دین و ملیت است و آزادگی و عزت او و یاران باوفایش همه مرزهای جغرافیایی و نژادی را درنوردیده و به عاملی مستحکم برای تقویت وحدت و یکدلی همه مظلومان و مستضعفان جهان برای ایستادگی در برابر مستکبران تبدیل شده است.

 

گزارش از گنجا محمودی

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.