سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

کمبودی در بخش مصالح ساختمانی وجود ندارد/ افزایش میزان تسهیلات به تنهایی باعث رونق بازار مسکن نمی‌شود

در حالیکه کمبودی در بخش مصالح ساختمانی وجود ندارد اما بازهم شاهد رکود ساخت و ساز در کلانشهرها هستیم.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها وضعیت بازار مسکن نسبت به سال گذشته بسیار متفاوت است. آمارها حاکی از آن است گه میزان معاملات مسکن در مقایسه با سال گذشته کاهش  30الی 40 درصدی داشته است.از سوی دیگر گزارش های میدانی نیز نشان می دهد حال بازار مسکن چندان مناسب نیست و میزان صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش 1.4 درصدی داشته است.

مردم از افزایش میزان تسهیلات مسکن استقبال نمی کنند

 احمد سرحدی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،از کاهش چشم‌گیر توان خرید مردم در بخش مسکن خبر داد و گفت: بازار مسکن در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برد به طوری که بسیاری از خریداران و فروشندگان مسکن در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد:‌ در صورتیکه میزان تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد به دلیل بالا بودن نرخ اقساط آنها و پایین بودن مدت زمان بازپرداخت متقاضیان چندان از آن استقبال نمی‌کنند.

این کارشناس مسکن نوسان بازار اقتصادی کشور و اعمال دوباره تحریم‌ها را دلیل اصلی وضعیت کنونی بازار مسکن اعلام کرد و افزود: در صورتیکه مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن افزایش یابد می‌توانیم امیدوار باشیم که وضعیت این بازار بهترشود.

سرحدی توضیح داد: دولت طبق تکلیف قانون اساسی باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان بسازد و دولت یازدهم در ابتدای ورود خود طرح مسکن اجتماعی را برای بهبود بازار مسکن مطرح کرد اما هنوز بعد از گذشت 5 سال این طرح تنها در حد حرف باقی مانده است.

افزایش 2 برابری میانگین قیمت ها در هر متر مربع

مشاوران املاک نیز دل خوشی از وضعیت کنونی بازار مسکن ندارند به طوری که بسیاری از آنها شغل خود را  تغییر شغل داده اند. به گفته برخی از مشاوران املاک میزان معاملات خرید و فروش مسکن بسیار کاهش یافته و در طول سه ماه گذشته تنها یک الی دو معامله انجام شده است.

 یکی  از مشاوران املاک در محدوده خواجه عبدالله انصاری  در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام نارضایتی از افزایش قیمت‌ها گفت: نرخ‌ها بیش از حد تورم افزایش یافته و میزان معاملات مسکن کاهش بسیار چشم‌گیری داشته است.

وی ادامه داد: میانگین قیمت مسکن در این محدوده ،سال گذشته 7 میلیون تومان بوده اما امسال به 14 میلیون تومان رسیده است بنابراین کمتر متقاضی‌ برای خرید به مشاوران املاک مراجعه می‌کند.

این مشاور املاک درباره پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال نیز گفت: بعید است که قیمت‌ها در نیمه دوم سال به ثبات برسد و یا کاهش یابد، به نظر بنده بازار تا چند ماه آینده وارد رکود سنگینی می‌شود.

وی همچنین درباره بازار اجاره نیز گفت: برخی از مالکان انصاف را کنار گذاشته و قیمت‌های اجاره را بیش از 30 تا 40 درصد افزایش داده‌اند بنابراین بسیاری از مستأجران مجبور شدهاند  به مناطق پایین‌تر بروند.

کمبودی در بخش مصالح ساختمانی وجود ندارد

درباره وضعیت کنونی بازار مسکن ایرج رهبر عضو هیئت مدیره انبوه‌سازان نیز با مشاوران املاک هم‌عقیده بود به طوریکه اعلام کرد در نیمه دوم سال قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد و در سه ماه گذشته میزان معاملات مسکن کاهش چشم‌گیری داشته است.

رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،گفت:  تنها راهکار خروج از وضعیت کنونی مسکن افزایش تولید است و دولت باید از طریق افزایش قدرت خرید مردم بتواند بازار را ساماندهی کند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبو‌ه‌سازان با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: کمبودی در بخش مصالح ساختمانی نداریم اما به دلیل افزایش قیمت میزان ساخت و ساز بسیار کاهش یافته است.

رهبر با اشاره به اینکه بازسازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌های غیر رسمی می‌تواند بخشی از مشکلات ایجاد شده در این حوزه را ساماندهی کند افزود: رئیس جمهور سال گذشته ورود به سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده را ضروری دانست و در همین خصوص ستاد بازآفرینی شهری را تشکیل داد اما تا به امروز اقدام چشمگیری در این حوزه صورت نگرفته است.

بر اساس این گزارش نوسانات ایجاد شده در بازارهای موازی مانند ارز و سکه تاثیر بسیار زیادی بر بخش مسکن گذاشته است به طوری که هم‌اکنون شاهد افزایش بیش از 40 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته هستیم.

به گفته بسیاری از کارشناسان مسکن ،ثبات قیمتی در نیمه دوم امسال در گرو ثبات بازار ارز و سکه است در صورتیکه این قیمت‌ها بهبود یابد حباب قیمتی در بازار مسکن می‌شکند اما اگر نوسانات تا دو ماه آینده ادامه داشته باشد نه تنها قیمت مسکن کاهش نمی‌یابد بلکه باید شاهد رکود تورمی در این بازار نیز باشیم، بنابراین دولت باید برای وضعیت بحرانی بازار مسکن چاره‌اندیشی کند اما به نظر می‌رسد که وزیر راه و شهرسازی برنامه ای برای این بازار ندارد.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

وضعیت رکود تورمی بازار مسکن

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
ایرانی
۰۷:۳۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
چاره رونق مسکن، اعطای تسهیلات نیست! هر روز قیمت بالاتر می رود و وام بیشتری میدهند! دولت با کمک انبوه سازان باید کاری کند که مسکن از حالت سرمایه ای خارج شود!
امینی
۰۱:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
چرا قیمت مصالح افزایش پیدا کرده ؟
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
اکثر املاکیها بازنشسته هستند لذا اونهایی که کارشون رو عوض کردند مطمئنا کسانی اند که از جای دیگه ای حقوق نمیگیرند!
ناشناس
۱۲:۵۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
به همین دلیله که ما در حوزه مشاور املاک، متخصص واقعی کم داریم. عمدتا از سر بیکاری و بازنشستگی اومدند املاکی شدند!
عبداله
۱۷:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
مشکل اصلی وعمده بازار مسکن وبیکاری دراین رابطه "قیمت مصالح" است که برخی باصادرات نابجاوبرخی باعدم نظارت و ولنگاری قیمتهابوجودآمده اندوتافکری برایشان نشودحتی بااضافه کردن وام وتسهیلات آن وضعیت رکودحاصل شده اگربدترنشودبهترشدن آن بعیدست باتوقف یاپایین آمدن قیمتهای کاذب ومصنوعی ارزوطلاصورت گیرد. 30/6/1397
مجید
۱۶:۰۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
باسلام:
زمانی درمسکن رکودبودازبی سودی که باعث عدم وروردنقدینگی به آن شده بوددولت باتغییرسودبانکی درشهریور96خودآتش به بازارهای مالی ارزوسکه زدوبه طبع آن اثرات افزایش افسارگریخته علل الخصوص دربخش مسکن راشاهدبوده ایم وبا تزریق تسهیلات دیگرکسی قادربه تهیه مسکن نخواهدبود وازاین به بعدرکود عدم عرضه مسکن توسط فروشندگان راشاهدخواهیم بود
ناشناس
۱۵:۵۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
والا اينجور كه پيداست هيچي كمبود نداريم،،نه خودرو؛نه پوشك؛نه مصالح ساختمان و.....
ناشناس
۱۴:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
درهیچ بخشی ما کمبود نداریم؟!!مشکل اصلی گرانی هرساعت کلاهاست؟!!تاکجا این گرانی میخواهد ادامه یابد؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
۱۳:۰۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
خدا بخیر بگذرونه و گرنه اوضاعی خوبی نیست مخصوصا برای ضعیفا .......یا علی ..........
ناشناس
۱۴:۱۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
ما سی تومان در صندوق مسکن اولی ها سپرده کردیم تا خانه درست کنیم الان سی تومان خودم و چهل تومان وام آهن ساختمان نما نمیشود
ناشناس
۱۲:۲۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
مثل اینکه شما فراموش کرده اید طی یکسال گذشته بالغ بر 50 درصد رشد قیمت مسکن را داشته ایم یعنی اگر آپارتمانی متری 10 میلیون تومان بوده حالا شده متری 15 میلیون تومان یعنی یک آپارتمان 100 متری 1/5 میلیارد تومان قیمت گذاری میشه حالا بگو مردم از کجا باید چنین پولهایی را بیاورند و آپارتمان بخرند؟!
بهشاد
۱۱:۴۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
امان از خود تحریمی زندگی مردم همین طوری سخت است مسکن بیشترین فقر مردم است متاسفانه دولت هیچ کاری برای مسکن نمیکند مسکن باید از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود خیلی از زندگی‌ها داره از هم می‌پاشد با زیاد کردن وام مسکن یکم دارن به دلالان جایزه میدهند که با سود بیشتر و پول باد آورده یک جای دیگر از اقتصاد کشور را تخریب کننده بیشتر تولیدی‌های دارن به سمت دلالی میرون چون دولتها در ایران از دلالان حمایت میکنن
مهدی
۱۱:۳۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
با سلام طرح مسکن مهر خیلی عالی بود ما در ایران در کل ۲میلیون نفر فاقد مسکن میباشد در هر شهری بگردی شاید ۱۰۰۰ نفر پیدا بشود که مسکن ندارد دولت یک سامانه ای طراحی کند که کسانی که فاقد مسکن میباشد برای آنها مسکن درست کنند و در این صورت باعث میشود خرید و فروش کمتر شود و دلال ها کنار می‌کشند وبرای آنها به صرفه نیست و باعث میشود مسکن ارزان شود و مصالح .بعد مردم میتوانند به راحتی مسکن خود را بفروشند و به دلخواه مسکن خود را جابه جا کنند یا علی .لطفا رسیدگی شود.
پیمان اشراقی
۱۰:۲۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام علیکم ،

آقا خوبه .
ناشناس
۱۳:۰۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
بد نیست خیلی عالیه
ناشناس
۰۹:۴۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
هنر اینه که حباب رو بترکونید وگرنه مقروض کردن مردم با وامهای 300 میلیونی 30 ساله کاری نداره!
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
چطور کمبود نداریم اما میلگرد گیر نمیاد یا خیلی گرونه!
محمد
۰۹:۲۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
یکی از عوامل گرانی مسکن بانکها هستند بانکها با ارائه ی تسهیلات از یک سو و از طرف دیگر اقدامات سوداگرانه در بخش مسکن بیشترین درامد را دارند و نیازی به فعالیت سالم اقتصادی در جهت بهبود وضعیت تولید و اقتصاد و در نهایت اشتغال و رفاه ندارند و هیچ نظارتی هم روی عملکرد اینها نیست
ناشناس
۰۹:۱۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
من میخواستم در روستای آبا و اجدادیم یه خانه ویلایی بسازم و کلا از تهران مهاجرت کنم به روستا با این وضعیت وحشتناک گرانی مصالح ساختمانی نمیتونم بسازم آهن کیلویی ۴هزار تومن شده ۸هزار اخه بر چه منطقی؟
قلی
۱۲:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
حیف تهران نیست میخوای بری
ناشناس
۱۳:۴۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
تهران جای زندگی نیست همش سم و آلودگیه بهترین کاره