سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«عقلانیت در عاشورا»؛پاسخی به ابهامات وقایع دشت کربلا

کتاب عقلانیت در عاشورا ما را با چیستی گزارشات تاریخی درباره مذاکرات بین امام و ابن سعد آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قضیه کربلا و ماجرای عاشورا، پیام‌آور ارزش‌های فراوانی مانند ایثار، شجاعت، عشق، عزت، مقاومت، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر است ولی پرسش نهایی این است که آیا امام حسین (ع)، این ارزش‌ها را در فضای عقلانیت و با اعتنا به ملاک‌های خردپسندانه دنبال می‌کرد و آیا همه اقدامات حضرت براساس این مبنا قابل تحلیل و ارزیابی است؟

متن بالا بخشی از مقدمه کتاب «عقلانیت در عاشورا» نوشته محمدسروش محلاتی است. این کتاب با هدف پاسخگویی به سوالاتی، چون چیستی گزارشات تاریخی درباره مذاکرات بین امام و ابن سعد تدوین شده است.


در بخش دیگری از مقدمه کتاب «عقلانیت در عاشورا» این چنین می‌خوانیم: «برخی معتقدند در واقعه (عاشورا) باید سکوت کرد و وظیفه خویش را از منابع دیگر به دست آورد و بعضی در حالی که آن را فراتر از عقلانیت می‌دانند، درس‌آموزی از آن و مقاومت غیر عقلانی را تجویز و ترغیب می‌کنند! و بالاخره عده‌ای هم این حادثه را در همان چارچوب قواعد کلی عقلی و شرعی تحلیل کرده و آن را تجسمی از همان پیام‌ها معرفی می‌نمایند.»

گفتنی است؛ کتاب «عقلانیت در عاشورا» در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ و به همت انتشارات میراث اهل قلم منتشر شد. این کتاب در قالب ۱۷۶ صفحه در دسترس مخاطبانش قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، عاشورا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.