سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکایای فرهنگی مذهبی عاشورایی؛

کاروان نمادین اسرای کربلا در بازار یافت آباد تهران/ شهدای گمنام مهمان هیئت انصارالمهدی شدند

در شب مخصوص عزاداری در رثای حضرت علی اکبر (ع)، هیئت انصارالمهدی یافت آباد تهران میزبان شهدای گمنام بود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب هشتم محرم منسوب به حضرت علی اکبر(ع) است. عزاداران حسینی در این شب با عظمت بر مصیبت جوان شهید شِبه پیغمبر صحرای کربلا به ذکر مصیبت و مرثیه خوانی می‌پردازند.

به مناسبت این مراسمِ جوان بنی هاشم واقعه عاشورا، به میان اهالی مردم جنوب شهر در یافت آباد تهران رفتیم و خود را شریک عزاداری آنان در این شب با فضیلت کردیم.


مسجد صاحب الزمان (عج) که در بازار مبل و لوازم منزل غرب تهران واقع شده است، جوانان این محل را با نام مبارک هیئت انصارالمهدی گرد هم جمع کرده است و اهالی محل را تحت لوای پرچم اباعبدالله الحسین (ع) قرار داده است.

وقتی به محل مسجد صاحب الزمان (عج) رسیدیم، جمعیت عزاداران حسینی مقابل درب اصلی مسجد تجمع کرده بودند. وقتی ماجرا را پرسیدیم، متوجه شدیم که همزمان با شب گرامیداشت مقام حضرت علی اکبر(ع) عزاداران این هیئت میزبان شهید گمنامی خواهند شد که مجلس عزایشان را نورانی تر خواهد کرد.

پس از آنکه شهید گمنام مهمان مجلس عزای امام حسین(ع) به روی دستان مردم وارد جلسه شد، فرصتی دست داد تا با یکی از خدام هیئت گفتگویی را ترتیب دهیم؛

هیئت انصار المهدی (ع) از چه سالی تاسیس شد؟

هیئت انصار المهدی (ع) از سال ۷۳ در منطقه جنوب غرب تهران تاسیس شد و در بدو تاسیس حدودا ۱۰ سال در منازل جلسه برگزار می‌شد. از زمانی که جمعیت هیئت بیشتر شد، تصمیم گرفتیم تا در مسجد محل میزبان عزاداران و ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام باشیم. به این ترتیب از سال ۸۳ هیئت به طور مداوم جلسات خود را در مسجد صاحب الزمان (عج) تا به امروز برگزار کرد.

مردمی که در مراسم‌های شما شرکت می‌کنند بیشتر از چه اقشاری هستند؟

به دلیل آنکه مسجد ما در محل بازار یافت آباد قرار دارد، کسبه بازار، اهالی محل و جوانان منطقه در آن حضور دارند. به همین علت تلاش کردیم نظم جلسه امام حسین (ع) را به بهترین شکل ممکن رعایت کنیم و ساعت شروع و پایان مشخصی داشته باشیم. بعد از این سال ها دیگر مردم و عزاداران منطقه به جلسه و مراسم ما عادت کرده اند و هر سال بدون هیچ تبلیغاتی در آن حضور پیدا می‌کنند. الحمدلله امشب هم به برکت حضور شهید گمنام دفاع مقدس جلسه ما رنگ و بوی خاصی پیدا کرده است.

هزینه و بودجه هیئت شما از کجا تامین می‌شود؟

مراسم ما با حمایت اهالی بازار مبل و مردم محل سرپا شده است و همچنان هم به لطف حضرت سیدالشهدا (ع) هر سال با شکوه‌تر از سال قبل می‌شود. در سال‌های اخیر هم که ما هر شب دهه اول محرم سفره احسان اهل بیت (ع) را داریم، حاج آقا انصاری متولی هیئت امنای بازار هستند، بانی این امر خیر شده اند. جمعیت هر شب عزاداران حسینی در مراسم ما به دو سه هزار نفر می‌رسد و ما هر شب با سفره اطعام امام حسین (ع) در خدمتشان هستیم.

مراسم‌های خاصی هم در روز‌های تاسوعا و عاشورا برگزار می‌کنید؟

ما علاوه بر شب‌های تاسوعا و عاشورا که مراسم عزاداری برقرار است، در ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا مراسم نماز جماعت و سوزاندن نمادین خیمه‌ها را برگزار می‌کنیم که الحمدلله مورد استقبال اهالی محل هم قرار دارد و جمعیت مثال زدنی را در این دو روز شاهد هستیم. در ظهر عاشورا مراسم بنامی در منطقه تحت عنوان کاروان اُسرا داریم که از غروب عاشورا تا شام غریبان ادامه دارد و مصیبت‌های وارده به خاندان عصمت و طهارت (ع) را به تصویر می‌کشد. در این مراسم نیز گروهی از جوانان به دمام زنی می‌پردازند.

بعد از عاشورا مراسم شما ادامه پیدا می‌کند؟

ما در روز سوم شهادت امام حسین (ع) دسته عزاداری باشکوهی متشکل از تمام هیئت‌های بازار را تشکیل می‌دهیم و از محل مسجد به سمت امام زاده حسن (ع) راهی می‌شویم. بعد از عزاداری در امام زاده به مسجد بازمی گردیم و با سفره احسان سیدالشهدا (ع) مراسم عزاداری دهه اول محرم را به اتمام می‌رسانیم و در قالب مناسب‌های خاص در ایام صفر به عزاداری می‌پردازیم.

در این مراسم که با حضور شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس حال و هوای دیگری پیدا کرده بود، حجت الاسلام محمد مطلبی به سخنرانی پیرامون شخصیت‌های تاثیرگذار در واقعه عاشورا به خطابه پرداخت و ذاکر اهل بیت (ع) مجید طراقی به ذکر مصیبت جوان نورانی حضرت سیدالشهدا (ع) حضرت علی اکبر (ع) مرثیه خوانی و مدیحه سرایی کرد.

انتهای پیام /

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.