سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماران پردرد و پزشکان محدود؛

بیماران بی قرار از درد و نرسیدن به نقطه عطف پزشکان

قطعا همه مان شنیده ایم که در کشور بیش از حد نیاز، پزشک داریم. اما واقعیت امرچیز دیگری می گوید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اگر  به بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی مراجعه کنیم، با کمبود پزشک متخصص و عمومی به خصوص در شهرستان ها مواجه می شویم و شاهد کمبود پزشک خواهیم بود. اگر سری هم به آمار و ارقام بزنیم، شاهد کمبود سرانه پزشک دراستان خواهیم بود. به منظور بررسی و ریشه یابی علل این کمبود در استان خوزستان به خصوص شهرستان ها، با مدیر درمان تامین اجتماعی در این زمینه گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

صادق جلیلی، مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان با دارابودن 6 بیمارستان و 24 مرکز سرپایی مشغول ارائه خدمات به 2میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی استان است. تعداد پرسنل حدود3 هزار و 250 نفر هستند که از این تعداد حدود 520 نفر پزشک هستند که شامل پزشکان عمومی، متخصص، دندانپزشک، علوم آزمایشگاهی و داروسازی هستند. در سال گذشته و امسال خوشبختانه حدود 5 پزشک فوق تخصص جذب سازمان تامین اجتماعی شد که در بخش های نوزادان، چشم پزشکی و گوارش در خدمت بیمه شدگان است.

 

کمبود متخصص عمده ترین مشکل سازمان تامین اجتماعی

وی افزود: یکی از عمده ترین مشکلات در درمان تامین اجتماعی استان کمبود نیروی متخصص است، به خصوص پزشکان متخصص که به دلیل محرومیت مناطق استان به ویژه در شهرستان ها این مشکل بیشتر است. به عنوان مثال بیمارستان 96 تخت ماهشهر که چند سال از افتتاح آن می گذرد، هنوز به دلیل عدم تکمیل متخصصین به طور کامل راه اندازی نشده است. و علیرغم پیگیری های صورت گرفته نتوانستیم بیمارستان مورد نظر را تکمیل و راه اندازی نماییم.

 

نبود پزشکان طرحی زمینه ساز کمبود متخصص در استان

جلیلی بیان کرد: یکی از مصوبات برنامه ششم توسعه در مجلس این بود که سازمان تامین اجتماعی از نیروهای طرحی برخوردار شود و با توجه به این که حدود 10 درصد از تخت های بیمارستانی کشور مربوط به سازمان تامین اجتماعی است، انتظار می رفت حداقل 10 درصد از نیروهای طرحی هم در اختیار سازمان قرار بگیرد، ولی متاسفانه تا الان که حدود یک سال از اجرای این طرح می گذرد، هنوز این اقدام عملی نشده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان اظهار کرد: بعد از طرح تحول سلامت وزارت بهداشت، از تخصیص پزشکان طرحی به سازمان تامین اجتماعی ممانعت کردند و با توجه به این که در برخی از شهرستان ها ما فقط از این پزشکان بهره مند بودیم، از خدمات این عزیزان محروم شدیم  و این مساله را یکی از علل کمبود متخصص می توان برشمرد. آب و هوای استان، مساله ریزگردها، مسائل مرزی، امنیت شهرستان های استان و مشکلات آموزشی و فرهنگی که در خیلی از شهرستان ها وجود دارد از علل بعدی این کمبودها، علیرغم فراخوان های متعدد جذب پزشک، هستند.

 

طرح هتلینگ چیست؟

وی ادامه داد: یکی از اقدامات سازمان تامین اجتماعی جهت رفع این کمبودها اجرای طرح هتلینگ بوده است که در تمام بیمارستان های استان اجرایی شده است و با این طرح اکثر بخش ها را بازسازی کرده و تجهیزات پزشکی، رفاهی،تاسیسات و خدمات را ارتقا دادیم و در همین راستا مبلغ حدود 13 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی خریداری شد. 8 دستگاه آمبولانس به ناوگان آمبولانس استان اضافه گردید.

 

وضعیت متخصصین در بیمارستان های استان

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان افزود: در بیمارستان امیر المومنین اهواز تقریبا اکثر تخصص ها را داریم. ولی ممکن است این تعداد کافی نباشد که یکی از دلایل، محدودیت های است که در اتاق عمل و فضای بیمارستان داریم. در بیمارستان  قاعدتا باید 4 تخصص اصلی زنان و زایمان، اطفال، داخلی و جراحی عمومی  وجود داشته باشد، که تقریبا در تمام مراکز این تخصص ها وجود دارد. اما برخی تخصص ها مانند چشم پزشکی، ارتوپدی و قلب در شهرستان ها همچنان با کمبود مواجه هستیم و شاید عمده ترین تخصصی که به آن نیاز داریم رادیولوژی است.

 

اقدامات مثبت سازمان تامین اجتماعی در راستای به روز کردن خدمات

وی بیان داشت: در راستای نهضت IT که در سازمان تامین اجتماعی شروع شده، نسخه کاغذی را در بیمارستان ملکی تامین اجتماعی حذف و از این پس نسخه بصورت الکترونیک نوشته می شود. سیستم پکس (pacs) که در واقع مشاهده عکس رادیولوژی اعم از سی تی اسکن، MRI و سونوگرافی که دیگر نیاز به ارائه فیلم رادیولوژی نیست و از طریق سیستم پزشک معالج می بیند و تصمیم خود را برای بیمار می گیرد. به علاوه این که نوبت دهی تلفنی و اینترنتی نیز فعال شدند. در راستای بهبود خدمات تعمیرات اساسی تقریبا تمام مراکز را در سال گذشته و امسال داریم.

 

فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در زمینه بیمارستان سازی

جلیلی در پایان اذعان کرد: بیمارستان 160 تخت در شهرستان آبادان و بیمارستان 96 تخت در شهرستان دزفول در حال ساخت داریم .که طبق برنامه تا پایان امسال باید به بهره برداری برسد. بیمارستان شوشتر با مساحت بالغ بر 5 هزار متر مربع ساخت و ساز آن شروع شده و به زودی این بیمارستان کوچک 32 تخت به یک بیمارستان 64 تخت تبدیل می شود. توسعه پلی کلینیک خرمشهر با مساحت حدود 2 هزار مترمربع که به زودی عملیات اجرایی شروع می شود. افتتاح اورژانس بیمارستان امیرالمومنین که با 26 تخت یکی از پیشرفته ترین اورژانس های جنوب غرب کشور است.

در خصوص وضعیت متخصصان در سطح استان خوزستان و چالش های موجود در این زمینه و مباحث درمانی که با آن مواجه هستیم، با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

 مهران ورناصری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: 23 بیمارستان دولتی و 17 بیمارستان خصوصی یا نیمه دولتی در سطح استان خوزستان وجود دارد و حدود 5 هزار و 300 تخت در سیستم استانی داریم. تعداد مراجعین در سیستم دولتی در سال گذشته در حدود 2 میلیون و 400 هزار نفر در بخش سرپایی و در باب بستری 236 هزار نفر در بخش دولتی و 165 هزار نفر در بخش خصوصی بیمار داشتیم و در مجموع درصد اشغال تخت در استان به طور متوسط 70 درصد است.

 

چالش آب و هوای نامساعد یکی از دلایل خروج متخصصین از استان

وی در خصوص چالش های مطرح شده در بحث کمبود متخصصین اذعان داشت: چالش های موجود یک چالش فقط نیست، بلکه عوامل متعددی دست به دست هم داده اند و زمینه سازی برای این کمبود را فراهم کرده اند.

ورناصری بیان کرد: اولین علت محیط زیست متخصصین است، که وقتی شرایط جوی و شرایط زیست محیطی متخصصان و محل زندگیشان از ابعاد مختلف شرایط مساعدی نباشد، طبعا هیچ جاذبه ای  برای پزشکان نداشته که به این مناطق بیایند و کار کنند و متقاضی خروج از استان می شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: متاسفانه از مجموع 311 پزشک طرحی که در 3 سال گذشته در سیستم تزریق کردیم، 110 پزشک خارج شده است. یعنی طی 3 سال تقریبا  از سیستم خارج شدند ودر مجموع چند ساله که بررسی کردیم فقط 20 درصد نیروهای متخصص در استان باقی ماندند.

 

وجود تجهیزات پزشکی کافی در سطح استان

وی بیان داشت: یک متخصص وقتی می خواهد کار انجام دهد، نیاز دارد که بیمارستان مناسب، تجهیزات پزشکی، کادر پرستاری، کادر پشتیبانی، محیط امن و آرام و پرداخت های مالی مناسب دارد. در این محورها چند بحث داریم، خوشبختانه در بحث تجهیزات پزشکی مشکلی نداریم و از پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی برخورداریم.

 

دریافت مجوز ساخت 3 بیمارستان و نیازمند بودن همکاری و یاری نهادهای استانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در باب زیر ساخت های درمانی متاسفانه یک فاصله وجود داشته و بیمارستان سازی در سطح استان اتفاق نیفتاده است و این مساله نقطه ضعف جدی استان است. و در راستای این کمبود دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مجوز 3 بیمارستان هزار تخت، بیمارستان ریوی و بیمارستان قلب  را از وزارت بهداشت در اهواز گرفته است و این مهم این را می طلبد که ادارات، ارگان ها و استانداری و نهاد های ذیربط که مربوط به زمین و مکان برای بیمارستان هستند کمک کنند تا بتوانیم این زیر ساخت ها را تعریف کنیم و فضای امن و مطمئنی برای متخصصین در جهت خدمت رسانی به مردم ایجاد نماییم.

 

ناکافی بودن پرداختی به پزشکان

وی در ادامه گفت: در خصوص بحث پرداختی متاسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی که دانشگاه با آن مواجه است، حتی المقدور سعی شده است که پرداخت ها به موقع باشد. چالش بعدی پرداختی است که یک تشویقی برای حضور متخصصان در استان است که خیلی از یک سقف اضافه تری نمی توانیم انجام بدهیم و به علت محدودیت های قانونی نمی توانیم بیشتر از آن سقف پرداخت کنیم.

 

بهره مندی مناطق محروم از بیمارستان لوکال

ورناصری اظهار کرد: در برخی مناطق محروم در استان که حدود 10 تا 12 منطقه است که جمعیت محدودی دارند و امکان احداث یک بیمارستان بزرگ وجود ندارد، با رایزنی های صورت گرفته یک بیمارستان لوکال یا محدود که بتواند خدمات مورد نیاز آن ها را ارایه بدهد، اجرا شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان اذعان کرد: ضمن این که مراکز بهداشت درمان که در سطح استان به صورت شبانه روزی که زیر پوشش معاونت بهداشت دانشگاه هستند، در امسال تجهیز  و به روزکردیم و به تجهیزات پیشرفته مجهز گردیدند و نیز کادر پرسنل را آموزش دادیم تا در شرایط خاص اورژانسی بتوانند به نحو احسن خدمات رسانی نمایند و این نوید را می دهیم که وضع این مراکز در یک سال آینده بهتر خواهد شد.

 

برای رفع مشکل کمبود پزشک بهتر است با توجه به چالش های ذکر شده در جهت رفع این مشکلات اقدامات لازم هر چه سریع تر اتخاد شود و با تزریق 600 پزشک مورد نیاز استان، زمینه سازی سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی در جامعه فراهم گردد.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار پزشکی ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.