سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بازارهای نفت جهانی توان جایگزینی نفت ما را ندارند/ آمریکا در استراتژی کنونی خود بیشتر سعی در ترساندن کشورها دارد تا اینکه تهدیدهای خود را عملی کند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع دیپلماسی انرژی راه مقابله با تحریم های جدید پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیپلماسی انرژی راه مقابله با تحریم های جدید موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 26  شهریورماه بود که با حضور سید محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک و موید حسینی صدر مشاور وزیر نفت برگزار شد.

سید محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک اعمال تحریم ها را با برنامه ریزی بلند مدت دانست و گفت: در جریان تحریم های سال ۹۱ اوباما اعلام کرد که نزدیک به چهار سال بر روی اعمال تحریم های ایران برنامه ریزی کردیم و جایگزین نفت ایران آماده شد، ولی با این حال موفق به این کار نشدند و ما در همان زمان، یک میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازارهای نفت جهانی توان جایگزینی نفت ما را ندارند، افزود: اکنون دو میلیون و 800هزار بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر می کنیم که در این میان کشورهایی هم اعلام کردند برای جایگزینی نفت ما تا ۱ میلیون بشکه نفت اضافه می کنیم، ولی در عمل باز هم نتوانستند صادرات نفت ایران را محدود کنند.

خطیبی روند تقاضای نفت در فصل پاییز و زمستان را افزایشی دانست و بیان کرد: در پاییز و زمستان تقاضای فصلی داریم و کشورها در این مقطع زمانی توانایی جایگزینی نفت ما را ندارند و به همین دلیل است که بازار نفت در جایگزینی نفت ما تردید وجود دارد.

در حال حاضر بازارهای نفت جهانی توان جایگزینی نفت ما را ندارند

وی با اشاره به تبلیغات قوی و گسترده رسانه های آمریکا در زمینه اعمال تحریم نفتی ایران تصریح کرد: واقعیت های کارشناسی و اعداد و ارقام نشان می دهد که تحریم نفت ایران با این حجم تبلیغات رسانه ای آمریکایی ها امکان پذیر نیست.

موید حسینی صدر مشاور وزیر نفت در ادامه برنامه درباره استراتژی کنونی آمریکا در سیاست خارجی خود گفت: آمریکا در استراتژی کنونی خود بیشتر سعی در ترساندن کشور ها دارد تا اینکه آن تهدید را عملی کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در داخل کشور کسانی هستند که به جو تهدید های رسانه ای آمریکا دامن می زنند، تاکید کرد: غرب هم می داند که به صفر رساندن صادرات نفت ایران محال است، همچنانکه خودشان اعلام کردند که صادرات نفتی را به یک میلیون بشکه کاهش می دهیم، اما مطلقا به صفر نمی رسانیم و در کوتاه مدت امکان به صفر رسیدن صادرات نفت ایران وجود ندارد، چرا که امکان جایگزینی آن در کوتاه مدت وجود ندارد.

موید حسینی ادامه داد: ایران با چندین کشور مرز زمینی و دریایی دارد که به راحتی می توانیم در زمینه فرآورده ها و مشتقات نفتی با آن ها تجارت کنیم، همان طور که در حال حاضر مشتریان کوچکی داریم که حجم زیادی خرید نفت دارند، تجارت نفت چیزی نیست که با دستور متوقف شود.

وی گفت: تحریم ها از سوی آمریکا وضع شده و تحریم هایِ شورای امنیت و سایر سازمان های بین المللی نیست و توسط یک کشور وضع شده که سعی دارد قانون داخلی خود را به جهان تحمیل کند و در نتیجه خیلی از کشورها و شرکت ها قصد ندارند زیر بار این اعمال فشار بروند و تمهیداتی نیز در این زمینه اندیشیده اند. در عین حال که که طرف غربی تجربه تحریم نفتی ما را دارد، ما نیز تجربه دور زدن تحریم را داریم و استرس فروش نفت و به صفر رسیدن صادرات آن را نداریم و مطلقا این اتفاق رخ نمی دهد.

در عین حال که که طرف غربی تجربه تحریم نفتی ما را دارد، ما نیز تجربه دور زدن تحریم را داریم

موید حسینی ادامه داد: امکان دارد صادرات کمی کاهش پیدا کند، ولی در عین حال کمر شکن نخواهد بود. آشفتگی کنونی بازار داخلی ارتباطی با تحریم ندارد و بیشتر جنبه روانی داشته و مقداری هم متاثر از غفلت مسئولان است.

کریمی کارشناس صنعت نفت در ادامه برنامه با اشاره به جنگ تجاری بین آمریکا اتحادیه اروپا چین و روسیه گفت: این جنگ فضا را برای فروش نفت ایران آماده و مهیا می کند.اگر بتوانیم در عرصه بازار نفتی فعالانه و با جدیت و سرعت بالا عمل کنیم همان طور که بعد از برجام، بازار از دست رفته نفت را احیا کردیم، اکنون هم می توانیم این کار را انجام دهیم.

خطیبی با بیان اینکه در حال حاضر امکان جایگژینی نفت ایران در دنیا وجود ندارد، گفت: آمریکا دستور داده تا از ذخیره سازی های آنان برداشت شود، همان طور که کشورهای صنعتی مدت ۳۰ روز ذخایر استراتژیک و ۶۰ روز ذخایر تجاری دارند و باید بر اساس آژانس مقررات انرژی ۹۰ روز ذخیره انرژی داشته باشند.

وی ادامه داد: ممکن است آن ها مدتی از ذخایر خود برداشت کنند، ولی باید در نظر داشت که این ذخیره سازی ها محدود است و این ذخیره سازی ها برای روز مبادا بوده و اگر چنانچه از آن ها برداشت قیمت ها عکس العمل عکس خواهند داشت و هرچقدر ذخایر برداشت شود قیمت ها افزایش پیدا می کند.

تحریم نفت ایران قیمت نفت را به بالای صد دلار می رساند

خطیبی بیان کرد: در حال حاضر پیش بینی ها حاکی از آن است که تحریم نفت ایران قیمت نفت را به بالای صد دلار می رساند و در این شرایط مصرف کننده هادر مقابل سیاست یک کشور به نام آمریکا باید هزینه ها بیشتری پرداخت کنند.

وی ادامه داد: هزینه های تصمیم یک نفر و یا یک کشور را باید کشورهای دیگر پرداخت کنند و اگر حرف از برداشت ذخیره سازی می شود قیمت ها بالا می رود و زمان آن محدود خواهد بود و اگر از ذخایر استفاده کنند در شرایط اضطرار هیچ گونه اهرم و ابزاری برای کنترل بازار در اختیار نخواهند داشت و خلع سلاح می شوند.

خطیبی افزود: از مدت ها پیش خبر داشتیم که تحریم ها نفتی ایران از ماه نوامبر شروع می شود و این فرصتی است که باید به خوبی از آن استفاده شود و اگر توافقات و تبادلاتی صورت گیرد باید در این فرصت زمانی انجام گیرد تا در زمانی ماه نوامبر آغاز می شود برنامه ما آماده باشد.

وی با بیان اینکه در تحریم های گذشته مسئول فروش نفت بوده ام افزود: در آن زمان در فروش فرآورده ها مشکلی نداشتیم و آسیب پذیری ما از خام فروشی است و امیدوارم روزی وابستگی خود از خام فروشی را رها کنیم که البته در حال حاضر از خام فروشی به شکل زیادی فاصله گرفته ایم. اگر از خام فروشی فاصله بگیریم و یا وابستگی بودجه به فروش نفت را کاهش دهیم، به مراتب آسیب پذیری کم تری خواهیم داشت.

خطیبی گفت: آمریکا در حال حاضر از طرف وزیر خارجه و وزیر انرژی مرتبا به کشورهایی که خریدار نفت ما هستند فشار می آورد.

موید حسینی مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه خیلی وقت ها کشورهای اروپایی در حرف می‌گویند که سرمایه گذاری انجام می دهند و اعلام آمادگی می‌کنند، ولی در عمل با ملاحظه به جلو می‌آیند تصریح کرد: شاید در جاهایی کوتاهی جزئی داشتیم، اما در کل در سطح وزیر هیچ سرمایه گذاری رد نشده است، در مورد فروش نفت نمی‌توانیم قرارداد ۵ ساله و یا ۱۰ ساله منعقد کنیم، زیرا بستن قرارداد الزامات خاص خود را دارد.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه قبل از تحریم ۲/۴ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشتیم، که این میزان اکنون به ۲/۸ میلیون بشکه رسیده است گفت: ضریب بازیافت را بالا برده ایم و ترمیم ها به خوبی صورت گرفته است .

وی با اشاره به اینکه زمانی که در مجلس بودم پیشنهاد تشکیل معاونت اقتصادی را در وزارت خارجه دادم تا این ظرفیت فعال شود تصریح کرد: در خیلی از کشورها، سفیر در حوزه کار اقتصادی بین کشور ما و آن کشوری که مستقر است هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

بعد از برجام توانستیم ظرفیت حدود یک میلیون بشکه صادراتی را که کاهش یافته بود، افزایش دهیم

خطیبی با اشاره به اینکه قیمت های رسمی را ماهانه اعلام می‌کنیم گفت: در صورت تحریم، شرکت های خریدار نفت نگران می‌شوند و در نهایت اعلام نگرانی از ناحیه بیمه، جریمه و حمل می کند، اگر بتوانیم نگرانی های آنها را برطرف کنیم آنها به خرید خود ادامه می‌دهند، کشوری مثل آمریکا کشورها را تهدید کرده است، لذا این کشورها به ما مراجعه می‌کنند که نگرانی دارند و ما باید نگرانی‌های آنها را برطرف کنیم تا به بازارهای خودمان دسترسی داشته باشیم.

کریمی کارشناس اقتصاد انرژی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه دیپلماسی نفتی را چگونه ارزیابی می‌کنید اظهار کرد: دو راه برای فروش نفت داریم که راه اول در مسئله محور های راهبردی ، کلان و فروش نفت به مشتری های مهم و خریداران بزرگ است که عمدتاً کشورهای چین و هند را شامل می شود، باید از مسیری که خود شرکت ملی نفت طی می کند این مسئله صورت بگیرد و مذاکرات و دیپلماسی فعال در سطح بالا آغاز و با جدیت پیگیری شود .

وی ادامه داد : در شرایط بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهایی هستند که باید روابط تجاری و اقتصادی خودمان را با آنها احیا و برقرار کنیم، باید از ظرفیت‌های کوچکتر و خردتر در زمینه فروش نفت استفاده کرد ، غیر از فروش شرکت ملی نفت که می تواند خودش با مشتری های خود داشته باشد، می توان نفت خام و میعانات گازی را ولو اندک در اختیار بخش غیردولتی قرار دهیم تا آنها کمک کنند.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه در دیپلماسی نفتی قدرت و ظرفیت دادیم افزود: بعد از برجام توانستیم ظرفیت حدود یک میلیون بشکه صادراتی را که کاهش یافته بود را با بازاریابی و با مذاکره سهم بازار را پس بگیریم و صادرات را افزایش دهیم این ظرفیت وجود دارد و می‌تواند در شرایط تحریم تکرار شود.

حسینی تصریح کرد: دیروز جلسه ای در پتروشیمی داشتیم که طرح متانول را به پری پلین تبدیل کرده که در آن کمبود داریم و ظرفیت ۵۰۰ هزار تن را ایجاد کنیم که قبلا قرار بود یک شرکت خارجی کار را انجام دهد، اما به دلیل تحریم‌ها کارشکنی صورت گرفت و قرار شد کارشناسان ایرانی خودشان در مدت ۶ ماه مهندسی پایه را انجام دهند و این پروژه در عسلویه است .

علی ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس طی گفت و گوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا سرعت دیپلماسی نفتی کافی است یا خیر گفت: آنچه که رخ داده طبیعتاً در فضای تحریم جدید آنگونه که باید سایه نیفکنده است، قطعاً ما نیاز به دیپلماسی نفتی فعال در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه مربوط به مشتریان سنتی و دائمی داریم که شامل کشورهای هند و چین به عنوان مشتریان اصلی می شود.

وی با بیان اینکه دولت و وزیر معین دولت در این حوزه نیاز به چالاکی جدیدی دارند افزود: زمانی که سکاندار دیپلماسی در سفارت ایران مستقر در چین و هند نداریم، قطعاً کسی که باید به عنوان پیشران قضیه در این بخش عملیات را اجرا کند در این دو کشور بزرگ که مشتری اصلی نفتی ما هستند وجود ندارد و دولت نیاز به تصمیم جدی دارد و قطعا دیپلماسی نفتی سابق در شرایط فعلی پاسخگویی لازم را نخواهد داشت.

ادیانی راد با اشاره به اینکه دیپلماسی نفتی ما در دو کشور بزرگ چین و هند در چارچوب سیاست‌های کلی نظام برایمان می‌تواند جنبه استراتژیک داشته باشد خاطرنشان کرد: این کشور‌ها مسئله راهبردی برای ایران در همه حوزه‌ها از جمله در بحث مربوط به بازرگانی نفت دارند و دولت باید تصمیم قوی در این حوزه اخذ کند.

اجماعی بر علیه ما در گذشته شکل گرفته بود، ولی امروز تحریم فقط از ناحیه آمریکا است

خطیبی با اشاره به اینکه تحریم‌های قبلی تحریم‌های گسترده‌تری بود گفت: اجماعی بر علیه ما در گذشته شکل گرفته بود، ولی امروز تحریم فقط از ناحیه آمریکا است، در آن زمان فشار‌های همه جانبه‌ای علیه ما بود، نفت خام یک میلیون بشکه، میعانات و نفت کوره نیم میلیون صادر می‌کردیم، اما بعد از تحریم اروپا با ۷۰۰، ۸۰۰ هزار بشکه آمد و توانستیم صادرات را بالا ببریم، اما الان به غیر از آمریکا بقیه قدرت‌ها می‌گویند که به برجام پایبند هستند، بنابراین باید الان با اروپا مذاکره کنیم که کماکان نفت را از ما خریداری کند. بعید است که برخی از کشور‌های بزرگ اروپایی خرید شان را از ما صفر کرده باشند.

وی اظهار کرد: ما باید خیلی فعال‌تر از این‌ها باشیم این فقط یک دیپلماسی نفتی نیست که فقط از وزارت نفت انتظار داشته باشیم که همه مشکلات را حل کند، این موضوع ابعاد گوناگونی دارد، در ابعاد سیاسی باید سیاستمداران بستر ایجاد کنند، باید تیمی در سطوح بالا از وزیر خارجه، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بیمه مرکزی تشکیل شود تا برای فروش نفت مذاکرات سطح بالا داشته باشیم و به توافق برسیم.

حسینی با اشاره به اینکه الان در کشور در قالب شخصی که مسئول هماهنگی‌های روزانه باشد را نداریم گفت: آمریکا یک نفر را به صورت مشخص به عنوان مسئول تحریم ایران قرار داده است و هر روز چک لیست خود را چک می‌کند که چه اقداماتی را انجام داده اند، ما در کشورمان باید یکی از مسئولین و یا یکی از وزرا مسئول هماهنگی باشد.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه ما در کشور ۲۴ میلیون تن فولاد داریم که ۱۰ میلیون تن مصرف می‌شود گفت:: چرا باید میلگرد ۳ برابر قیمت داشته باشد، زیرا مسئولی که مسئول اتاق مبارزه با تحریم ظالمانه باشد وجود ندارد که روزانه رصد کند که چه اتفاقاتی برای میل گرد می‌افتد و همه این مسائل مربوط به بازی‌های داخلی است و هنوز تحریم شروع نشده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۴۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
اعراب همیشه از نفت به عنوان سلاحی برضد ایران استفاده کرده اند انها توانسته اند با پول فراوان نفت مقامات آمریکایی را هم با خود همراه کنند.
مرتضی
۱۱:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
درود
اا
۰۹:۳۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
ترامپ نادان .
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
آمريكابااون ترامپش ديگه شورشو در آورده
امید روشن
۰۵:۳۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
دراینده صدها صنایع پتروشیمی وپالایشگاه نفت ای عزیران بسازید تا هم اشتغال ایجاد بشه هم صادارت فراوردهای نفتی و صادرات بنزین به کشورهای همسایه و کشورهای دیگه
محسن
۰۱:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
حباب اعلان کردن بحرانهای کمر شکن اقتصادی. وتورم 300 درصد زیر9 درصد اعلان کردن..
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
ایکاش یکبار ما هم به اونها فشار می آوردیم :
کافیه ما اعلام کنیم هر کشتی که کالای ساخت اونا رو حمل کنه در سراسر دنیا مصادره می کنیم کافیه این مطاب رو بصورت رسمی به شرکتهای حمل و نقل دریایی در سراسر دنیا اعلام کنیم