سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران مطرح کرد؛

همپوشانی و دفترچه‌های درمانی عامل هدررفت منابع/ مصرف بسیاری از داروها در کشور عجیب است

قائمی گفت: بر اساس آمار هزینه‌های بیمه سلامت مصرف بسیاری از داروها عجیب است که نشان‌دهنده توزیع بی رویه و یا اشتباه است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر قائمی معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران، حذف همپوشانی‌ها و دفترچه‌های درمانی را در گرو الکترونیکی شدن خدمات عنوان کرد و گفت: استفاده از دفترچه‌های کاغذی بیمه از جمله آسیب‌های کاملا آشکار در این حوزه است که برای جلوگیری از آن باید به اهمیت الکترونیکی شدن، آگاه باشیم.

معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران ضمن بیان این مطلب، افزود: عدم شناسایی صحیح بیمه‌شدگان و همپوشانی‌ بیمه‌ای، آسیبی است که باعث عدم برنامه‌ریزی صحیح و هدررفت منابع می‌شود.

نقش کلیدی سازمان‌های بیمه‌گر در تشکیل پرونده الکترونیک سلامت

وی با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر نقش کلیدی بر تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارد، گفت: این موضوع تکلیف قانونی ‏وزارت بهداشت است و ما نیز تعاملاتی را با وزارت بهداشت برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت آغاز کردیم.‏

قائمی ادامه داد: در صورت الکترونیکی شدن پرونده های سلامت، تمام اطلاعات بیمه‌شدگان و سابقه درمانی‌شان براساس کد ملی در تمام نقاط کشور در اختیار کادر درمانی قرار می‌گیرد. همچنین همه نسخه‌ها و داروهای تجویز شده در زمان مراجعه، ثبت خواهد شد که این موضوع می‌تواند پرونده شفافی از بیمار را در اختیار پزشک و سازمان‌های بیمه‌‌گر بگذارد.

پیشگیری از تجویز غیرمنطقی دارو با پرونده الکترونیک 

معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن از تجویز بی‌مورد دارو، خدمات پاراکلینیک و هدررفت منابع جلوگیری می‌کند، گفت: در حال حاضر، اطلاعات دریافتی از بیماران مبتنی بر اطلاعات ثبت شده در دفترچه‌های آنان است و باید این اطلاعات از جهت به روز بودن و در دسترس بودن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: از مزایای تسریع در الکترونیکی شدن خدمات می‌توان به دسترسی سریع به خدمات سلامت و همینطور معرفی بیمار در اسرع وقت به ارائه دهندگان خدمات سلامت اشاره کرد. در واقع از این طریق بیمه شده می‌تواند با پزشک به راحتی ارتباط داشته باشد.

مدیریت هزینه هدف بیمه سلامت 

قائمی گفت: در حال حاضر آمار هزینه‌های سازمان بیمه سلامت نشان می‌دهد که مصرف بسیاری از داروها در کشور عجیب است و این امر نشانگر این است که داروها به نوعی به صورت بی رویه و یا اشتباه به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. سازمان بیمه سلامت ایران به دنبال مدیریت هزینه ها تاکنون اقدامات موثری در زمینه الکترونیکی شدن خدمات انجام داده که به سرعت در حال گسترش است.

وی با اشاره به اینکه فناوری ‏اطلاعات می‌تواند منجر به چالاکی سازمان بیمه سلامت شود، بیان کرد: اجرای تمام فرآیندهایی که اکنون در حال انجام است، نیاز به زمان دارد تا به جایگاه اصلی خود ‏برسد.

معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران، خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری اطلاعات این امکان وجود دارد که بتوانیم به یک سازمان هوشمند در عملکرد و ارائه ‏خدمت به مشتریان دست پیدا کنیم. ذینفعان بسیاری در بیمه‌ها وجود دارند و نادیده گرفتن این افراد منجر به آسیب خواهد شد. در نتیجه ‏باید تعامل با ذینفعان وجود داشته باشد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.