سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متفکران ایرانی پا به پای متفکران خارجی می شوند/ جوانان توانمند شیراز موفق در ساخت دستگاه لاپاراسکوپی

نیاز سنجی، تعامل و هم افزایی علوم مهندسی و پزشکی منجر به دستیابی به تکنولوژی ساخت دستگاه لاپاراسکوپی بومی در شیراز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ تکنولوژی ساخت دستگاه لاپاراسکوپی تاکنون متعلق به بعضی از کشور‌های پیشرفته اروپایی و امریکایی و چین بود و ایران بعد از این کشورها به همت محققان و پژوهشگران به این تکنولوژی دست یافت . تولید انبوه این دستگاه در داخل کشور می‌تواند مانع خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور شود.

دستگاه لاپاراسکوپی در تشخیص و درمان بیماری‌ها از طریق جراحی کاربرد دارد. با توجه به وجود دوربین در این مجموعه، جراحی از طریق برش کم صورت می‌گیرد و این امر باعث می‌شود که جراحی عوارض کمتری به همراه داشته باشد.

لاپاراسکوپی اقدامی تشخیصی است که می‌تواند درمانی نیز باشد؛ انجام عمل جراحی آپاندیس به روش لاپاراسکوپی یا برداشتن کیسه صفرا به همین روش، از دیگر مزایای این دستگاه است. مزیت های این روش شامل برش کم و دید بهتر فضای داخل شکم، ترخیص زودتر بیمار و کاهش درد است.

گسترش روز افزون عمل های جراحی لاپاراسکوپی که از آن ها به عنوان عمل های کم تهاجمی یاد می شود انگیزه ای برای تولید این دستگاه شد .

بلندپرواز جراح و مدیر پروژه ساخت دستگاه لاپاراسکوپی بومی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان این که حدود ۳۵ سال در دنیا از این دستگاه استفاده می‌شود، و این سبک جراحی رو به گسترش است، گفت: حدود ۲۵ سال است که در کشور ما از این روش استفاده می‌شود.

وی با بیان این که گسترش و نیاز باعث شد تا با گروهی از جوانان توانا و فعال عرصه مهندسی همراه شویم و بتوانیم به این تکنولوژی دست یابیم گفت: دستیابی به تکنولوژی و بومی سازی علم بدون تعامل و هم افزایی امکان پذیر نیست .

مدیر پروژه ساخت دستگاه لاپاراسکوپی گفت: ساخت این دستگاه از پنج سال پیش با تحقیق آغاز شد. ما از صفر شروع کردیم، چهار نمونه ساخته شد تا به نتیجه مطلوب رسیدیم و دستگاهی ساختیم که مورد تایید من و سایر جراحان قرار گرفت .نمونه سوم دستگاه لاپاراسکوپی ساخته شده هم اکنون در انیمال لب استفاده می شود .

نجفی مدیر تولید پروژه که کارشناس ارشد الکترونیک است، نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: دستگاهی که ما ساختیم نه تنها از نظر کیفیت با نمونه‌های اروپایی و امریکایی برابری می‌کند و نه تنها مانع خروج ارز می‌شود، بلکه با قیمت بسیار کمتری هم عرضه خواهد شد.

وی این دستگاه را دستاورد تحقیق، تجربه، آزمون و خطا برشمرد و افزود: دستگاه لاپاراسکوپی از سه بخش دوربین، منبع نور و اینسافلیتور ساخته شده است.

اینسافلیتور با فشار معینی از گاز co۲(سی ا دو ) در داخل بدن فضا ایجاد می کند و امکان ورود ابزار جراحی را به داخل شکم مهیا می‌کند، مهمترین بخش از ساخت دستگاه لاپاروسکوپی، طراحی و ساخت ایسافتلیتور بوده است.

در عمل های لاپاراسکوپی دوربین، تصاویر را به روی مانیتور می‌فرستد . منبع نور که در این عمل استفاده می شود هر نوری نمی تواند باشد . این نور نباید اشعه مادون قرمز داشته باشد و همچنین به گونه ای باشد که داخل بدن را گرم نکند.

دستگاه لاپاروسکوپی ساخته شده در شیراز مراحل مختلف تست‌های استاندارد وزارت بهداشت و تست‌های بالینی را پشت سرگذاشته است و مجوز نهایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای تولید انبوه دریافت کرده است .

اسرار که طراح و سازنده دستگاه است مدرک دکترای فیزیک هسته‌ای دارد، او در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ تعامل و همکاری را پشتوانه ارزشمند این موفقیت برشمرد و اظهار کرد: شرکت دانش بنیان زیر نظر مرکز تجهیزات پزشکی مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت می کند.

وی ادامه داد: برای ساخت دستگاه لاپاراسکوپی یک زنجیره کامل از پزشک جراح، سرمایه گذار و گروه مهندسی داشتیم.

به نظر این پژوهشگر جوان برای موفقیت در ساخت ابزار و تجهیزات پزشکی حضور پزشک و دسترسی به بیمارستان ضروری است و بدون در دسترس بودن این امکانات نمی توان در ساخت تجهیزات پزشکی گام های موثری برداشت .

وی، علت ناکارآمد بودن بعضی شرکت های دانش بنیان را نداشتن زنجیره کامل متخصصان و سرمایه گذاران برشمرد و تصریح کرد: فقط یک تیم کار آزموده می تواند با تعامل و نیاز سنجی درست به نتیجه برسد و بازده داشته باشد .

به زودی در شیراز خط تولید مجموعه لاپاراسکوپی آغاز خواهد شد.

خط تولید با ۱۲ سفارش گرفته شده ، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. تکنولوژی بالای این دستگاه و زمانی که صرف ساخت دستگاه می شود ایجاب می کند که تولید با تعداد اندک آغاز شود. درصورت حمایت از این محصول ، نه تنها خط تولید افزون تر خواهد شد ، بلکه توان صادرات هم ایجاد می شود .

راه اندازی این خط تولید بیانگر این مطلب است که می توان به دانش بومی تکیه کرد و پله های ترقی را پیمود . برای پیشرفت لازم است با علم جهانی در همه رشته‌ها آشنا شویم و بعد به بومی کردن آن علم اقدام کنیم . بومی کردن علم فراتر رفتن از آن علم است . در واقع به تعبیری دیگر بومی کردن علم تبعیت کردن از کسانی است که علم جهانی را با توجه به مقتضیات بومی خود تهیه کرده‌اند ، برای قدم گذاشتن در راه توسعه این تبعیت ضروری است .

انتهای پیام/ن

تکنولوژی ساخت دستگاه لاپاراسکوپی بومی در شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.