سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورزش‌های مناسب برای درمان انگشت چکشی + تصاویر

دلایل زیادی باعث بروز انگشت چکشی می‌شود اما می‌توان با انجام حرکات ساده این عارضه را درمان و اصلاح کرد.

پرهام پارسا نژاد فیزیوتراپیست و عضو هیت مدیره انجمن فیزیو تراپی ایران درگفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره اختلال انگشت چکشی (hammer toe) اظهار کرد: اختلال انگشت چکشی که بیشتر در پا بروز پیدا می‌کند با خم شدن انگشت‌ها از مفصل میانی قابل مشاهده است؛ مهم‌ترین علت به وجود آمدن این اختلال استفاده از کفش نامناسب است، چرا که پوشیدن کفش‌هایی که نوک باریک دارند یا پوشیدن کفش‌های پاشنه دار به دلیل افزایش فشار به قسمت جلویی پا، باعث پدید آمدن عارضه انگشت چکشی و  ایجاد انحراف شصت به داخل می‌شود.

انگشت چکشی، اختلالی در کمین دیابتی‌ها

وی  با اشاره به احتمال بالای ایجاد این مشکل در انگشتان دوم و سوم، ادامه داد: کوتاهی تاندون‌ها و غلاف‌های کف پایی هم می‌تواند علت زیاد شدن قوس کف پا و به وجود آمدن انگشت چکشی در  افراد باشد؛ ضربه و در کل وجود التهاب مفاصل در بروز این اختلال موثر است در همین راستا ابتلا به این عارضه در بیماران دیابتی، رماتیسمی، مبتلایان به نقرس و در  کل بیماری‌هایی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افزایش پیدا می‌کند.

پارسا نژاد بیان کرد: از مهمترین علامت‌های انگشت چکشی، پینه و میخچه است چرا که برخورد مفصل با رویه کفش و همچنین افزایش فشار بر روی کف پا منجر به تشکیل پینه یا بروز میخچه در این قسمت‌ها می‌شود.

روش‌های درمان انگشت چکشی 

این فیزیوتراپ با اشاره به این که به طور معمول این عارضه با کوتاه شدن یکی از عضلات انگشت و کشیدن شدن عضله دیگر همراه است تصریح کرد: علاوه بر تمرینات فیزیوتراپی برای درمان این اختلال از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود، یکی از متداول‌ترین‌ روش‌ها استفاده از آتل یا اسپلینت است که به مرور باعث صاف شدن انگشتان می‌شود؛ گاهی هم انگشت آسیب دیده را با قرار دادن لایه‌ای نرم به انگشت کناری میبندند (معمولا انگشتان 2و3) که می‌تواند به درمان آن کمک کند.

وی در باره جزئیات تمرینات اصلاحی این عارضه گفت: فرد باید در حال نشسته یکی از پاها را روی زانو دیگر بیاندازد و با دست انگشتان را به سمت عقب بکشد تا به مرور زمان حالت انگشتان اصلاح شود.

شخص باید روی صندلی نشسته و حوله‌ای را که روی زمین پهن شده با انگشتان پا جمع یا باز کند.

غلتاندن یک وردنه یا رول می‌تواند با ایجاد کشش در غلاف کف پایی باعث اصلاح این اختلال شود، اگر یک بطری یخ زده را جایگزین این رول کنیم سرمای بطری باعث کاهش التهاب و تاثیر بیشتر این فرایند خواهد شد.

بیمار باید در حالت تمرین اول بنشیند اما به جای کشیدن انگشتان پا باید انگشتان دستان را بین انگشتان پا گذاشته و به آن‌ها فشار وارد کند تا باعث تقویت انگشتان پا شود.

کشش کف پا تاثیر بسیاری بر اصلاح این اختلال دارد، در صورت مشکل بودن حرکت، استفاده از یک ملحفه این کار را راحت تر می‌کند؛ کشش را باید 10 شماره بر روی اندام حفظ کنید و توجه داشته باشید هرچه احساس کشش در پا بیشتر باشد احتمالا بد شکلی شدیدتر است.

غلتاندن یک توپ تنیس در کف پا به دلیل غلطیدن و وارد کردن فشار در جهات مختلف منجر به بهبودی این اختلال می‌شود.

 برای افزایش قدرت و تسلط روی انگشتان پا فرد باید در حالی که روی صندلی نشسته و کف پای او روی زمین است، شست را جمع کند و با 4 انگشت دیگر از بالا به سمت زمین ضربه بزند؛ این عمل را 10 تا 15 بار تکرار کند و سپس انگشتان را جابه‌جا  و این کار را با شست تکرار کنید.

باز و بسته کردن انگشتان در حالی که کف پا روی زمین قرار گرفته و تکرار این کار برای 2 بار در روز بر افزایش تسلط روی انگشتان موثر است.

انجام این حرکات در یک ظرف آب گرم به تسریع فرایند درمان کمک می‌کند.

پارسا نژاد ادامه داد: برای بهبود فرایند فیزیوتراپی به خصوص در مواردی که التهاب وجود دارد از امواج فراصوت استفاده می‌کنند یا با استفاده از سوز درمانی عضلات خم کننده و  عضلات بین استخوانی را برای خارج شدن از وضعیت اشتباه فعلی تحریک می‌کنند.

این فیزیوتراپ اظهار کرد: اگر درمان‌های فوق اثر بخش نبود یا در مواردی که حتی با دست توانایی صاف کردن انگشت فرد را نداشتیم به ناچار یک جراح متخصص فیزیوتراپی با آزاد کردن مینیسک به درمان اختلال کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
زهرا
۰۲:۵۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
من انگشت دوم پام از بچگی ب صورت مادر زادی اینجوری
چیکار کنم
مائده
۱۰:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من پاهام درد می کنه