سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانک اروپایی بازسازی و توسعه: باید از سیاست‌های روسیه برای مقابله با بحران اقتصادی درس گرفت

کارشناسان بر این باورند که روسیه راهکار‌های موفقی برای مقابله با بحران اقتصادی جهانی در اختیار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی، طبق گفته تحلیلگران بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، طی یک دهه گذشته پس از بحران مالی سال 2008، روسیه یکی از معدود کشورهایی است که اقدامات موثر و ضروری برای محافظت از اقتصاد خود در برابر تلاطم های مالی جهانی انجام داده است.

بحران مالی سال 2008 موجب ایجاد هرج و مرج در اقتصاد کشورهای سراسر جهان شد. کشورها با ایجاد سیاست های مالی متعددی  به مقابله با پیامدهای وخیم سقوط اقتصادی روی آوردند.

سرگئی گوریوف، اقتصاددان ارشد بانک اروپایی بازسازی و توسعه معتقد است سیاست های روسیه در مقابله با بحران مالی سال 2008 را باید در قالب یک کتاب درسی مطالعه کرد تا ضمن کنترل بحران اقتصادی، راهکارهای رویارویی با آن را یافت.

این کارشناس اقتصادی شناور شدن ارز ملی، مقررات بانکی منسجم تر، ایجاد بازار اوراق قرضه با ارز روبل را عاقلانه‌ترین سیاست‌های روسیه در مواجهه با بحران مالی دانست.

گوریوف در مصاحبه با رویترز ضمن اشاره به موفق بودن اصلاحات در روسیه گفت: زمانی که روسیه متوجه بحران های دردناک جهانی شد، به سرعت اقدامات ویژه خود را اتخاذ کرد و پیش برد. درصد رکود در روسیه در سال 2009 حدود 8 درصد بود و این درصد در سال 2015 به 3 درصد کاهش یافت به گونه‌ای که شوک قیمت نفت تاثیری در افزایش نرخ رکود اقتصادی این کشور نداشت.

وی افزود: بازارهای نوظهور باید این درس را فرا بگیرند که ایجاد بازارهای مالی عمیق و معنادار در کشورشان ضروری است. در غیر این صورت به علت مشکلات در برخی از کشورها ممکن است هر کشوری با یک شوک مالی مواجه شود.

بر اساس تحقیقات کارشناسان این نهاد مالی، برخلاف روسیه، ترکیه درس چندانی از بحران مالی سال 2008 نیاموخته است. ترکیه از کشورهایی است که درصد بالایی از ذخایر خود را خرج  کرده است تا کنترل پولی بازار را به واسطه بالا رفتن بهای دلار در مقابل لیر جبران کند.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه در سال 1991 با حضور 36 کشور از سه قاره جهان تاسیس شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، اقتصاد جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.