سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

چگونگی فعالیت در بازار بورس به زبان ساده/ با سرمایه اندک خود، در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شریک شوید

دارابی گفت: بازار بورس این امکان را فراهم می‌کند تا هر فرد به میزان دارایی که دارد در یک یا چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری کند، و در سود آنها شریک شود.

همایون دارابی کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در بازار بورس، کالاهای مختلفی مورد معامله قرار می‌گیرد و بر همین اساس بازار بورس به ۳ دسته کلی بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار تقسیم می‌شود، اظهار کرد: بازار سرمایه و به ویژه بازار بورس اوراق بهادار این امکان را فراهم می‌کند تا هر فرد به میزان دارایی و سرمایه‌ای که دارد در یک یا چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری کند، و در سود آنها شریک شود.

وی با تأکید بر اینکه هر فرد برای سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند کد کارگزاری است، گفت: سرمایه‌گذاران جوان برای ورود به بازار بورس باید کد کارگزاری را به صورت حضوری از صندوق کارگزاری‌ها یا با ثبت‌نام در سامانه سجام دریافت کنند.

دارابی با بیان اینکه سرمایه‌گذار می‌تواند به صورت مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در بازار بورس فعالیت کند،  تصریح کرد: در مشارکت مستقیم سرمایه‌گذار باید به طور پیوسته وضعیت بازار و شرایط اقتصادی کشور را دنبال کند و به تحلیل بنیادی یا تکنیکال مسلط باشد، در تحلیل بنیادی، آگاهی از شرایط اقتصادی کلان در سطح بین‎الملل، منطقه‎ای، کشوری و درون صنعتی در حوزه سهام لازم است.

این کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به داشتن ریسک بالای سرمایه‌گذاری مستقیم، تشریح کرد: یک فعال بازار باید توانمندی تفسیر صورت ترازنامه، جریان وجه نقد، سود و زیان را برای ارزش گذاری سهام خود داشته باشد. تحلیل تکنیکال به سرمایه‌گذار کمک می‌کند که خرید و فروش سهام را در زمان مناسب انجام و بستر بازار را که شامل سه دوره رشد و رونق، رکود و خنثی است را درک کند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم سازمان بورس؛ فرهنگ سازی با تالار مجازی بورس ایران است، اذعان کرد: برای فعالیت در بورس مجازی ایران، کاربران نه نیاز به پول دارند و نه ضرر خواهند کرد. در تالار قیمت‌ها به صورت واقعی جابه‌جا می‌شود، اما خرید و فروش به صورت مجازی است افراد برای کسب مهارت و محک زدن استراتژی خود قبل از ورود مستقیم به بازارمی‌توانند از این نرم افزار استفاده کنند و مفهوم کلی از تحلیل تکنیکال و بنیادی به دست بیاورند.

این کارشناس بازار بورس گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار و وضعیت اقتصاد کشور اولویت خرید سهام با شرکت‌های صادراتی است که بازار فروش بهتری دارند و شرکت‌هایی که دارایی و مسکوکات بیشتر، بازار کم کشش و شرکت‌هایی که مواد اولیه آن در داخل تولید می‌شود را در مراحل بعدی می‌توان قرار داد، همچنین شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها وارداتی است و کالایی تولید می‌کنند که مورد نیاز روزمره نیست به دلیل آنکه سهامشان افت می‌کند، بهتر است در  اولویت خرید قرار نگیرد.

دارابی، برای سرمایه‌گذار جدید مشارکت غیرمستقیم را پیشنهاد داد و اظهار کرد: در مشارکت غیرمستقیم سرمایه‌گذار اندوخته خود را به دست صندوق‌های مورد تأیید اوراق بورس و بهادر می‌دهد. فرد باید عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد بررسی و شرکت‌هایی که در دوره رکود و رونق، عملکرد بهتری داشته‌اند را در اولویت قرار دهد و ماهیت مدیران آن در مقدار ریسک پذیری را بشناسد.

اعتماد به صندوق‌های سرمایه گذاری، کم ریسک‌ترین روش‌های مشارکت

حمید میرمعینی کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: بهترین و کم ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای افراد جدید، مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و برای مقایسه بازده صندوق‌های کارگزاری در دوره‌های زمانی مختلف سایت‌های متعددی وجود دارد.

وی ابزار‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را مشارکت در سهام، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد که می‌توان از نظر ریسک پذیری فرد سرمایه‌گذار به صندوق‌های در سهام، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های درآمد ثابت تقسیم بندی کرد.

این کارشناسان بازار سرمایه در پایان به مشارکت مستقیم اشاره کرد و گفت: در مشارکت مستقیم میزان نقدشوندگی، درصد سهام شناوری شرکت، اندازه و حجم سرمایه، ۵۰ شرکت برتر بازار بورس را نمی‌توان ملاک قطعی برای خرید سهام آن شرکت قرار داد بلکه اولویت با بررسی و تحلیل بازار‌ها و وضعیت شرکت در بازه‌های زمانی و شرایط اقتصادی مختلف است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Mohsen
۲۰:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
اصلاسمت بورس نرویدسمت بیمه عمروتشکیل سرمایه برویدسودش23درصدهست.کمترازدیگربخش هاهمدرگیرتحریم هست.مطمئن ترهم هست.