سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مداح جوان اهل بیت؛

مداحان باید اطلاعات جامع از وقایع اسلام داشته باشند/یکی از شاخصه‌های مداحان اهل بیت(ع) حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت است

محمدی مداح جوان اهل بیت ضمن اشاره به نقش اساسی ومهم مداحان در جامعه گفت:یکی از شاخصه‌های مداحان اهل بیت(ع) حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت است و در نهضت عاشورا عنصر شهادت‌طلبی از شاخصه‌های مهم یاران با وفای اباعبدالله(ع) بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ عزاداری برای اهل بیت (ع) در بین ما مسلمانان همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است ، خیلی از ما در این مراسم ها حاجات خود را از اهل بیت گرفته ایم و گاهی وقت با شرکت در همین مراسمات حال دلمان خوب شده است،اما این مراسم ها وعزاداری ها باید از راه درست واصولی خودش برگزار شود،مداح اهل بیت چه ویژگی داشته باشد؟مداح اهل بیت چه نقشی می تواند در جذب جوانان داشته باشد؟تاثیرات شعر خوب در امر مداحی چیست؟ اینها همه سوالاتی است که ممکن است در ذهن ما شکل بگیرد برای پاسخگویی به این سوال ها ،با محمدی مداح اهل بیت(ع)به گفتگو نشسته ایم که در ادامه آن می خوانید؛

 

خودتان را معرفی کنید؟مداحی را از کجا شروع کردید؟از امام حسین چه می خواهید؟

محمد محمدی هستم ، تا چند سال پیش با هیئت آشنایی نداشتم  زمان دانشجویی به طور اتفاقی نگاهم به یکی از بچه های مذهبی دانشگاه افتاد و  حال هوایم عوض شد و بعد از  مدتی توسط یکی از دوستان  به هیئتی  دعوت شدم، از انجایی  که شوق وذوق خوندن داشتم ،دست پاشکسته روضه و نوحه میخواندم وبه لطف خدا ومدد اهل بیت و با کمک یکی از دوستان  مداحی را شروع کردم.

از آقا امام حسین می خواهم یاری کنند تا در مسیرشون ثابت قدم باشم و عاقبت بخیر شوم وامیدوارم تا عمر دارم  نوکر اهل بیت بمانم  و آخر کارم ختم به شهادت بشود.

 اساتید شما چه کسانی بودند؟

من استاد مشخصی نداشتم و نزد فرد خاصی آموزش ندیده ام. با توجه به استعدادی که داشتم از هرکسی چیزی یاد گرفته ام. در واقع از یک جهت همه استاد من هستند اما از این جهت که تحت آموزش کسی بوده باشم، استادی نداشتم.

تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

یه شعر خوب می تواندمعرفت و شور وشعور حسینی را در مستمع ایجاد کند بطور مثال اشعار حماسی آهنگران که در زمان جبهه وجنگ شور و حس در جوانان  و نوجوانان ایجاد کرد که به سمت جبهه وجنگ کشیده می شدند.

 

کدامیک از منبری های بزرگ را می شناختید؟ و احیانأ با آنها منبر هم داشته اید؟

حاج آقای تیموری و حاج آقای جمیاری امام جمعه نورآباد و حاج آقا موسوی ،حاج آقا مجتبی عزیزی.

 

در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی است چه نظری دارید؟

یکی از سبک هایی جدید که قبلا زیاد استفاده نمی شد و به تازگی وارد هیئت های سینه زنی شده  است استفاده  از سبک آهنگ های غربی است و به نظر بنده اشتباه است. سبک های جوان پسند تا جایی که در چارچوب و در شان اهل بیت باشد، مشکلی ندارد ولی گاهی مواقع مداح نمی داند و شاعر شعری را در اختیارش قرار می دهد که تقلیدی  از سبک خواننده های است و مداح بدون شناخت آن را استفاده می کند و بسیار نا مناسب است. 

 

برای کدام روضه ها بیشتر می سوزید؟

 روضه ی حضرت رقیه و روضه حضرت عباس 

برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

خودم را کوچک تر از آن می دانم که کسی را نصیحت کنم  و باید از مداحان و پیرغلامانی که عمری برا حضرت نفس زده اند نصیحت بشنویم ولی ازباب توصیه وسفارش عرض میکنم که از شعاری که دارای شور وشعور حسینی  هستند استفاده کنند وهر سبک وهر شعری را برای روضه ها استفاده نکنند.

برای بانیان هیأت چه نصیحتی دارید؟

هیئت بعنوان یک مجموعه ی تشکیلاتی که از روحانی ومداح وتشکیل می شود هدف این تشکیلات بالا بردن روحیه انقلابی و دینی وجذب جوانان برای به ثمر رساندن وهدفمند کردن دین ومذهب در زندگی انان است وبرای بهتر شدن زندگی دنیوی وبه تبع آن آخرت و به جوانان و نوجوانان بها دادن است.

در شهدای کربلا کدامیک را بیشتر دوست دارید؟

همه اهلبیت وشهدای کربلا عزیز هستند ولی هرکسی به یکی ازاهل بیت ارادت خاصی دارد ومن به علی اکبر ارادت دارم.

 

پیرغلام یعنی چی؟

 کسی که عمر خود را در راه امام حسین صرف نوکری کرده و سالهای سال به عشق امام حسین گام برداشته ونفس زده است.

چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟

 اشعار ما نشات گرفته از فکر محدود ماست در صورتی که اهل بیت خیلی فراتر از چیزی است که ما فکر میکنیم بقول شاعر:آب دریا را گر نتوان کشید/به قدر تشنگی باید چشید.

 

نظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی ها با مسجد چیست؟به نظر می آید این ارتباط کم رنگ است؟

 بله متاسفانه ارتباط بسیار کم رنگ است ،امروز خیلی از مساجد ما از فرط نیامدن جوان‌ها، پر از صندلی و به قول یکی از آقایان منبری، تبدیل به خانه سالمندان شده! ستاد مساجد باید حرف هیئات را هم بشنود تا بچه هیئتی‌ها بیشتر جذب مسجد بشوند، بنده یکی از دلایل کم رنگ شدن حضور جوانان درهیئت ها شرکت ندادن جوانان در امور مساجد و هیئت ها می دانم.

ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟ 

خیلی موثراست، یک مداح به عنوان الگوی جوان ها  باید مایه ی عزت و آبروی اهل بیت باشد نه سرافکندگی .

 

آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

 اگر قید وشرطی نباشد خیر و نباید مبلغ آن از طرف مداح  تعیین شود.

به نظر شما عزاداری امام حسین باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟

 عزاداری امام حسین باید به شکلی  برگزار شود که در شان اهل بیت باشد  ومردم را  جذب کند  .

 

چگونه مي‌توانيم براي امام حسين (ع) عزاداري كنيم؟

با برپایی مجلس عزا و با بیان خصوصیت و ویژگی های آن حضرت پرداخته تا جامعه با اهداف و ویژگی های آن  حضرت بیشتر آشنا شود.

هیأت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟

«هیأت» را می توان قدیمی ترین تشکل دینی و سیاسی در جامعه ی ایران دانست. نقش هیأت ها در مبارزه علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، و پس از آن تا به امروز در عرصه های مختلف دینی و فرهنگی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست. رهبر انقلاب هیأت را به مثابه «کلاس درس» دانسته و معتقدند: « هیات های مذهبی باید کلاس درس باشند؛ یعنی اگر کسی ده جلسه یا یک دهه رفت پای منبری نشست، آخر دهه احساس کند یک مطلب را فهمیده است... این جزء نقص های کنونی کشور ماست.

نقش مداحان در جامعه مهم است و می توان گفت نقش معنوی مداحان با توجه به وظیفه خطیر جذب مخاطبان جوان بسیار تاثیرگذار و کلیدی است و اینکه نقش و جایگاه مداحان در فرآیند تبلیغ دین بسیار زیاد، پررنگ، تأثیرگذار، غیرقابل‌انکار و سرنوشت‌ساز است، مداحان یکی از ظرفیت ها مهم در راستای مقابله با تهدیدات دشمن هستند که با بیان معارف دین و روشنگری در خصوص ترفند های دشمن می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشند.

 

آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند ؟

۱.رقابت و چشم هم چشمی منفی با هیئت های دیگر

۲.انحصار فعالیت ها و برنامه ها در فعالیت های عزایی و روضه ای

۳.خواندن مراثی و روضه های نامستند و بی اساس

۴.به کار بردن جملات و اشعار کفرآمیز، غلوآمیز برای ابراز عشق و احساسات و عواطف خود نسبت به اهل بیت (ع)

۵.اسراف در تبزیر در تبلیغات، نصب بنر ها و پارچه های تبلیغاتی و اقدام به تبلیغات زودتر از موعد و جمع آوری وکندن بنرها دیرتر از موعد.

۶.بهره گیری از مداح یا مداحان مسئله دار و شهرت طلب که در انتخاب اشعار و مراثی و روضه ها، آهنگ ها و مداحی ها خود را پایبند به چارچوب و ضابطه نمی دانند .

۷.بهره گیری از هر شگرد نا مشروع و نا معقول برای گریاندن و گرم کردن محفل و مجلس.

۸.ساختن افرادی جهت بازارگرمی مجالس با حرکات و یا گریه های الکی و تصنعی و دروغین.

۹.زاویه گرفتن به نظام و انقلاب و ولایت فقیه و رهبری به هر دلیل و بهانه ای.

۱۰.سیاست زدگی و انجام سیاسی کاری.

۱۱.دامن زدن به اختلاف و تفرقه مذهبی به نام تولی و تبری و یا هر نام دیگر.

۱۲.عوام زدگی و انجام کارهای عامیانه و سطحی و شعاری برای جلب مشتری بیشتر.

 

تهیه وتنظیم: سارا بابایی 

 

انتهای پیام/ب

برچسب ها: محرم ، مداح اهل بیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.