سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تجربه متفاوت ساکنان نیم کره شمالی و جنوبی در اعتدال پاییزی و بهاری

رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: بعد از اعتدال پاییزی در نیم کره شمالی هوا رو به سرد شدن می‌رود؛ در حالی که ساکنان نیم‌کره جنوبی اعتدال بهاری را تجربه می‌کنند و هوا رو به گرم شدن می‌رود.

مهدی اسحاقی رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به علت شکل‌گیری فصل‌های سال گفت: با توجه به کج بودن محور زمین در فضا، خورشید در 6 ماه از سال به نیم کره شمالی عمودتر و به تبع به نیم کره جنوبی مایل‌تر می تابد که در نیم کره شمالی تابستان و نیم کره جنوبی زمستان است.

وی با بیان اینکه ساکنان استوا این تغییرات فصل را تجربه نمی‌کنند،عنوان کرد: انقلاب‌های زمستانه و تابستانه و اعتدال بهاری و پاییزی که فصل‌های مختلف را رقم می زند، در فاصله استوا تا دو قطب کره‌  زمین اتفاق می‌افتد.

کارشناس کیهان شناسی در مورد موقعیت خورشید نسبت به زمین در اعتدال بهاری بیان داشت: هنگامی که خورشید  امتداد سماوی را قطع می‌کند وبه صورت مساوی به قطب شمال و جنوب و استوا می‌تابد، طول روز و شب برابر است و اعتدال بهاری رخ می‌دهد.

وی افزود: بعد از اعتدال بهاری، خورشید به قطب شمال به صورت عمود و به قطب جنوب مایل می تابد که در نتیجه، نیم‌کره شمالی تابستان و نیم کره جنوبی زمستان است.

اسحاقی با اشاره به اختلاف 6 ماهه اعتدال بهاری و پاییزی، تصریح کرد: موقعیت خورشید در اعتدال پاییزی مانند اعتدال بهاری است؛با این تفاوت که بعد از اعتدال پاییزی در نیم کره شمالی هوا رو به سرد شدن می‌رود.

کارشناس کیهان شناسی اضافه کرد: این در حالی است که ساکنان نیم‌کره جنوبی اعتدال بهاری را تجربه می‌کنند و هوا رو به گرم شدن می‌رود.

رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه منجمان ساعت مخصوصی برای اعتدال پاییزی پیش‌بینی می‌کنند، گفت: در بعضی از سال‌ها اعتدال پاییزی در 31 شهریور و گاهی در اول مهر اتفاق می افتد.

وی در مورد اعتدال پاییزی پیش‌رو عنوان کرد: اعتدال پاییزی امسال در یکم مهرماه اتفاق می‌افتد.

 

انتهای پیام/م

صحبت های رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان در مورد اعتدال پاییزی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.