سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساجدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نشست آستانه تا 80 درصد موفق بوده است

این کارشناس سیاست خارجی گفت: نشست های آستانه در رابطه با تدوین قانون اساسی تا 80 درصد موفق بوده است.

به گزارش  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از 8 سال که از آغاز جنگ های داخلی در سوریه می گذرد، امروزه شاهد نوعی روند صلح در این کشور هستیم.در این مدت نشست، اجلاس و تلاش های متعددی از سوی جامعه بین المللی برای حل بحران این کشور انجام شده که موثر ترین آنها اجلاس آستانه است. حالا که به انتهای عملیات آزادسازی نزدیک می شویم ، اجلاسی توسط 3 کشور ایران، ترکیه و روسیه مبنی بر تدوین قانون اساسی این کشور تشکیل می شود. اما چقدر زمان می برد تا سوریه به طور کامل آزاد شود؟

محمد ساجدی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد موفقیت نشست های آستانه در رابطه با تدوین قانون اساسی سوریه، بیان کرد: این نشست ها تقریبا تا حدود 80 درصدبه نتیجه می رسد؛ زیرا، با توجه اظهارات بشار اسد تا زمانی که ایران هست، سوریه هم پا برجا می ماند، مسائل را ایران بررسی و ترکیه و روسیه حمایت می کنند. به رغم اینکه آمریکا در پاسخ به همیاری این سه کشور، سعی کرد با گروه های تروریستی مانند النصره و احرار و شام مانور ایجاد کند که تاثیری در همکاری کشورهای اجلاس نداشت.

وی در ادامه افزود: در پیش نویس اصلاح قانون اساسی سوریه، بندی ارائه شده مبنی بر اینکه هرگاه حاکمیت سوریه مورد تهاجم قرار گرفت، دولت دمشق می تواند از کشورهای دوست خود درخواست کمک کند. البته هنوز به تصویب نرسیده است که اگر تصویب شود، ساختار سیاسی سوریه تغییر می کند. برای ایران ملاک رای مردم سوریه است. در هشت سال گذشته غرب خواستار کنار رفتن بشار اسد بود، اما ایران مخالفت کرده و مقابل آنان ایستادگی کرد. ماندن بشار اسد در قدرت نشانه ی این است که سیاست های غرب در دمشق رو به افول است.

ساجدی با اشاره به اینکه ترکیه در ابتدا با ایران و روسیه اختلاف نظر داشت، گفت: آنکارا با مسکو بر سر برخی از تروریست ها به نام ارتش عراق و شام، اختلاف نظر داشتند اما با توجه به اینکه آمریکا، دشمن مشترک این سه کشور است و علاوه بر آن، کورد ها که حامیان آمریکا در منطقه هستند هم دشمن ترکیه محسوب می شوند،  آنکارا ترجیح داد علارغم میل باطنی خود، با روسیه و ایران همراه شود.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ایالات متحده قصد ابراز وجود در خاورمیانه را دارد، خاطرنشان کرد: آمریکا منتظر است تا ببیند ایران و روسیه عملیات آزادسازی ادلب را آغاز می کنند یا نه، که اگر این کار را کردند، او هم با تروریست ها مانور ایجاد کند.

وی در پایان در مورد اینکه چه زمان ممکن است صلح در سوریه برقرار شود، گفت: زمان برقراری صلح کامل مشخص نیست، زیرا آمریکا به راحتی صحنه را ترک نمی کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.