سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جزئیات اجرای طرح کاهش ۲ ساعت آموزشی مدارس/ مدرسه اجازه اخذ وجه اضافی از خانواده‌ها را ندارد

معاون آموزش ابتدایی با تشریح جزئیات اجرای طرح ویژه مدارس گفت: مدارس اجازه اخذ هیچ گونه وجهی از خانواده‌ها ندارند.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اجرای طرح برنامه ویژه مدارس از مهر 97 اظهار کرد:طرح ویژه مدارس از امسال در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول اجرایی خواهد شد و بر اساس این طرح، شورای مدرسه متشکل از مدیر، معلمان و والدین برای 2 ساعت آموزشی کاسته شده، برنامه ریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: البته چارچوب پیشنهادی از مهارت‌ها برای این 2 ساعت در نظر گرفته شده است اما مدارس می‌توانند با مشورت شورا، برنامه‌های دیگری متناسب با شرایط مدرسه و خانواده‌ها را برای دانش آموزان طی این 2 ساعت در نظر بگیرند.

حکیم زاده با اشاره به اینکه معلمان در اجرای این طرح نقش اصلی را دارند، گفت: برای پر کردن این 2 ساعت، مدارس می‌توانند از ظرفیت‌های بیرونی هم بهره گیرند اما اجازه دریافت هیچگونه وجه اضافی از خانواده‌ها وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین، 10 تا 20 درصد ساعت آموزشی می‌تواند در اختیار مدارس قرار گیرد، اظهار کرد: در این زمان مدارس می‌توانند به جای برنامه درسی معمول، مهارت‌های مختلف از جمله مهارت‌های زندگی، یادگیری حرفه‌ای خاص، اجرای طرح‌های محیط زیستی و مواردی دیگر از این قبیل را جایگزین کنند.

مدارس اجازه برگزاری کلاس‌های تقویتی را ندارند

وی تصریح کرد: مدارس در این زمان به هیچ وجه اجازه ندارند به برگزاری کلاس‌های تقویتی، تست و مواردی از این قبیل بپردازند چرا که هدف این طرح مدرسه محوری و تقویت مهارت‌های دانش آموزان است که رویکردی اصلی در وزارت خانه به شمار می‌رود.

حکیم زاده درباره تأثیر این کاهش ساعت در برنامه درسی دانش آموزان، گفت: معلم می‌تواند بنا بر تشخیص خود، از بخشی از محتوای درسی گذرا عبور کرده اما در عوض 2 ساعت طرح ویژه مدرسه را صرف تقویت مهارت‌های دانش آموز کند.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در برخی از کشورهای پیشرو تمامی برنامه درسی، مدرسه محور است اما در ایران برنامه درسی ملی داریم ولی با وجود این اختیار عمل داده شده تا در مواردی متناسب با اقتضائات محیطی در برنامه درسی تغییراتی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون برنامه ویژه در هر مدرسه مشخص شده است یا خیر، گفت: با توجه به اینکه این طرح به تازگی در برنامه قرار گرفته است، شورای مدرسه فرصت دارد تا آخر مهر ماه برنامه خود را مشخص کند همچنین  در دستورالعمل طرح، مکانیزم‌های نظارت و اجرای کار مشخص شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
اکثر مدارس دولتی بی کیفیت هستند.به بهانه گرفتن پول بعضی ازانها هیت امنایی شدندولی بازدهی انها پایین است.
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
اکثر مدارس دولتی بی کیفیت هستند.به بهانه گرفتن پول بعضی ازانها هیت امنایی شدندولی بازدهی انها پایین است.