وی ادامه داد: البته چارچوب پیشنهادی از مهارتها برای این 2 ساعت در نظر گرفته شده است اما مدارس میتوانند با مشورت شورا، برنامههای دیگری متناسب با شرایط مدرسه و خانوادهها را برای دانش آموزان طی این 2 ساعت در نظر بگیرند.
حکیم زاده با اشاره به اینکه معلمان در اجرای این طرح نقش اصلی را دارند، گفت: برای پر کردن این 2 ساعت، مدارس میتوانند از ظرفیتهای بیرونی هم بهره گیرند اما اجازه دریافت هیچگونه وجه اضافی از خانوادهها وجود ندارد.
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین، 10 تا 20 درصد ساعت آموزشی میتواند در اختیار مدارس قرار گیرد، اظهار کرد: در این زمان مدارس میتوانند به جای برنامه درسی معمول، مهارتهای مختلف از جمله مهارتهای زندگی، یادگیری حرفهای خاص، اجرای طرحهای محیط زیستی و مواردی دیگر از این قبیل را جایگزین کنند.
وی تصریح کرد: مدارس در این زمان به هیچ وجه اجازه ندارند به برگزاری کلاسهای تقویتی، تست و مواردی از این قبیل بپردازند چرا که هدف این طرح مدرسه محوری و تقویت مهارتهای دانش آموزان است که رویکردی اصلی در وزارت خانه به شمار میرود.
حکیم زاده درباره تأثیر این کاهش ساعت در برنامه درسی دانش آموزان، گفت: معلم میتواند بنا بر تشخیص خود، از بخشی از محتوای درسی گذرا عبور کرده اما در عوض 2 ساعت طرح ویژه مدرسه را صرف تقویت مهارتهای دانش آموز کند.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در برخی از کشورهای پیشرو تمامی برنامه درسی، مدرسه محور است اما در ایران برنامه درسی ملی داریم ولی با وجود این اختیار عمل داده شده تا در مواردی متناسب با اقتضائات محیطی در برنامه درسی تغییراتی داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که اکنون برنامه ویژه در هر مدرسه مشخص شده است یا خیر، گفت: با توجه به اینکه این طرح به تازگی در برنامه قرار گرفته است، شورای مدرسه فرصت دارد تا آخر مهر ماه برنامه خود را مشخص کند همچنین در دستورالعمل طرح، مکانیزمهای نظارت و اجرای کار مشخص شده است.
انتهای پیام/