سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روز‌های آفتابی بوشهر بهترین ظرفیت برای تولید برق خورشیدی

یکی از راه‌های بهره مندی از خورشید در زندگی امروزی استفاده از آن به عنوان منبع تولید برق است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پنل‌های خورشیدی صفحه‌هایی صاف و صیقلی هستند که قادرند انرژی ساطع شده خورشید را به برق تبدیل کنند، پنل خورشیدی می‌تواند از طلوع تا غروب خورشید تولید کند به کمک آن می‌توان برق را به مکان‌های دور افتاده هدایت کرد تا هیچ جا خاموش نباشد.

این روز‌ها که از یک سو زندگی ما به برق وابسته است و از سوی دیگر استفاده از سوخت‌های فسیلی یا منابع آبی به علت آلایندگی یا کاهش ذخایر، با چالش‌هایی همراه است، استفاده از انرژی خورشیدی بسیار در کانون توجه قرار گرفته است.

استان بوشهر روز‌های آفتابی زیادی دارد و به علت گرمای فراوان و طولانی مدت، مردم هشت ماه از سال از وسایل سرمازا استفاده می‌کنند؛ وسایلی که برق زیادی می‌خواهند.

یکی از راه‌های مطمئن تامین برق در این استان، بهره گیری از همین انرژی خدادادی خورشید است.

استفاده  از پنل خورشیدی در کارخانه

کارخانه‌ای در شهرک صنعتی بوشهر که کارش تولید جعبه‌های محافظ کنتور برق است، از بهمن ۱۳۹۶ نیروگاهی خورشیدی در محوطه این کارخانه ایجاد شده با ظرفیت ۲۰ کیلووات برق این نیروگاه مستقیم به شبکه توزیع وصل می‌شود.

به گفته صاحب کارخانه، حدود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه نصب پنل‌ها شده که تا چهار سال آینده هزینه‌ای که صرف شده، برمی گردد.

او از کاری که انجام داده راضی است.

پنل‌های خورشیدی در این کارخانه وظیفه دیگری هم علاوه بر تولید برق دارند و سایه بانی شده اند برای حفاظت از خودرو‌های کارکنان.

پشت بام خانه مکانی مناسب برای نصب پنل‌های خورشیدی

اما پنل‌های خورشیدی همیشه فضایی وسیع نمی‌خواهند در فضایی کم وسعت هم می‌توان جایشان داد. زیرا به صورت ناحیه‌ای و شبکه‌ای امکان استقرار دارند.

آقای غریبی یکی از شهروندان بوشهری از پشت بام خانه‌اش برای نصب یک پنل ۵ کیلوواتی استفاده کرده است.

این صاحبخانه خوش ذوق از فضای زیر پنل‌ها نیز به عنوان گلخانه استفاده کرده و حدود صد گلدان را زیر سایه پنل‌ها قرار داده است.
برق پنل‌های خورشیدی خانه آقای غریبی هم به شبکه توزیع وصل است.

او می‌گوید ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بابت فروش برق به شرکت توزیع برق استان بوشهر، درآمد دارد.

نصب پنل خورشیدی به صرفه است؟

برجاس مشاور نصب و تولید برق فتوولتائیک می‌گوید: نصب یک پنل ۵ کیلوواتی ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد و با توجه به این که فرد، برق تولیدی پنل‌ها را می‌فروشد نصب پنل‌ها می‌تواند درآمدی پایدار برای او داشته باشد.

به گفته این کارشناس گسترش نصب پنل ها، شغل‌های این حوزه را هم افزایش می‌دهد به طوری که تولید هر ۱۰۰ کیلووات می‌تواند برای دونفر شغل ایجاد کند.

برجاس می‌گوید، نگهداری این پنل‌ها آسان است و فقط چند هفته‌ای یک بار باید گرد وغبار روی آن‌ها را با آب شست.

او عمر بالا، استهلاک کم و هزینه نگهداری پایین را از مزایای پنل‌های خورشیدی می‌داند.

پنل‌ها مشتری کمی دارند

این پرسش مطرح می‌شود که چرا با این همه فایده، نصب پنل‌های خورشیدی متقاضی کمی دارد؟

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر می‌گوید: شاید قیمت پایین برق مصرفی خانگی که هر کیلووات ۸۰ تومان است مانع نصب پنل‌های خورشیدی شده است.

امرالله پاراد می‌افزاید: تهیه و نصب پنل‌ها هزینه زیادی دارد و برای این که این هزینه برای متقاضیان به صرفه شود، وزارت نیرو اعلام کرده که برق را به صورت تضمینی تا ۲۰ سال از تولید کننده به قیمتی ۱۰ برابر قیمت برق خانگی می‌خرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر درهمین حال می‌گوید: تعداد مجوز‌های تولید برق خورشیدی درحال افزایش است.

به گفته پاراد، تاکنون برای تولید برق خورشیدی بالای ۱۰۰ کیلو وات در مجموع به ظرفیت ۱۶۷ مگاوات و از یک تا ۱۰۰ کیلووات در مجموع معادل ۳۱۷۰ کیلو وات مجوز صادر شده و حدود ۱۶۰ کیلو وات نیروگاه خورشیدی نیز در حال بهره برداری است.

پنل‌های خورشیدی در مواقع حوادث طبیعی مانند زلزله، طوفان، رانش زمین و... نقششان پررنگ‌تر می‌شود چرا که می‌توان با سرعت بیشتری آن‌ها را نصب و از برقشان استفاده کرد.

پنل‌های خورشیدی حکایت یک تیرو دونشان هستند، یعنی همزمان با تولید برق می‌توان از فضای زیر آن‌ها به عنوان گلخانه، سایه‌بان و یا هرچیز دیگری که یک ذهن خلاق بتواند رقم بزند، استفاده کرد.

انتهای پیام/ف

خاطره خواجه گانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
خبات ملایی
۱۱:۵۹ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
خریدار
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
فرصت مناسبی است برای کارآفرینی