وی از اجرای چهار برنامه به صورت سراسری در مدارس خبر داد و افزود: سنجش صلاحیتها و شایستگی مدیران مدارس و اعطای گواهینامههای رتبههای بالاتر، وسعت دامنه انتخاب مدیران، پایش و سنجش مدارس نسبت به موقعیتهای قبلی در متغیرهای گوناگون در بازههای زمانی سه ماهه و یکساله و تفویض اختیار به مدارس امسال اجرا میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش دارای ظرفیتها و استعدادهای زیادی برای عبور از مشکلات پیچیده است، گفت: تازمانی که مدرسه و مدیریت آن در اولویت قرار نگیرد شاهد تحول نخواهیم بود، از این رو مدرسه محوری باید جایگاه خود را پیدا کند و این امر یکی از مهمترین سیاستهای آموزش و پرورش است.
بطحایی افزود:متاسفانه دستاوردهای کمی و کیفی، قطار آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در مسیر حرکت با موانع و پیچیدگیهای مزمن مواجه است.
وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی شتاب کمی و کیفی آموزش و پرورش بیشتر شد و میزان دانش آموزان واجب التعلیم مقطع ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است .
بطحایی افزود: بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر دارند.
وزیر آموزش و پرورش معیشت معلمان، مشکلات فضای آموزشی، فضاهای پرورشی و تربیت بدنی را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: حقوق و مزایای آموزش و پرورش شامل ۹۹ درصد بودجههای استانی است و این بخش از جمله دغدغهها است.
متاسفانه 30 درصد فضای آموزشی کشور غیر ایمن است و مدارسی بوده که برای دانش آموزان خطر آفرین است از 100 هزار کلاس درس 30 هزار کلاس غیر ایمن است.
همچنین نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با عنوان اینکه در حوزه آموزش و پرورش به انقلاب نیاز داریم گفت: نگاه به آموزش و پرورش باید مثبتتر از گذشته شود.
قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر، چالوس، کلاردشت درمجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ۱۴ میلیون و ۲۶ هزار نفر سال تحصیلی را آغاز میکنند ،گفت: یک میلیون نفر در امر تعلیم و تربیت فعالیت دارند و باید بپذیریم که آموزش و پرورش متفاوت از سایر بخشها است.
وی افزود: اگر به معلم و آموزش و پرورش توجه شود در این بخش شاهد ورود پروندههای زیاد به محاکم قضایی نخواهیم نشد.
نماینده مردم نوشهر، چالوس، کلاردشت درمجلس وضعیت معشیتی بازنشستگان فرهنگی را نامناسب دانست و گفت: تا زمانی که آموزش و پرورش را در اولویت توجه قرار نگیرد ، پیشرفتی در سند تحول آموزش و پرورش صورت نخواهد گرفت .
وی بابیان اینکه پارسال از مجموع بودجه ، ۱۲.۵ درصد به آموزش و پرورش تخصیص یافت ،گفت : از این میزان بیش از ۹۸ درصد صرفه بودجه جاری این وزارتخانه شده است.
احمدی میزان پاداش خدمت فرهنگیان و بازنشستگان را سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر قرار است مشکل کشور حل شود باید نگاه به آموزش و پرورش تغییر یابد.
وی به شعار سال جاری و حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: سمپوزیوم و کنفرانس برای کاربردی شدن این شعار نتیجه نمیدهد و باید یک درس اضافه در کتابهای دانش آموزان برای شعار سال در نظرگرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: با کمک وزارتخانه بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات آموزشی برای سال تحصیلی جاری در مدارس استان تهیه شده است.
عسگری نیکزاد با اشاره به مانور بازگشایی مدارس در ۱۹ شهریورماه در استان، غنی سازی و کیفی سازی مدارس را مهمترین وظیفه در مدارس برشمرد و گفت: دانش آموزان، معلمان، فضا و مکان و اولیا از ارکان مهم در امر تعلیم و تربیت به شمار میرود.
وی رشد همه جانبه دانش آموزان شامل رشد عقلی و عاطفی و هنر مهارت را امری مهم است و افزود:معلمان از کارگزاران برنامههای درسی هستند و باید شرایطی فراهم شود تا معلمان شناخت لازم از دانش آموز داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران توانایی تبدیل دانش به عمل را امری مهم دانست و گفت: معلمان نسبت به بازآموزی معلومات تعهدات لازم داشته باشند و علاوه بر فضای فیزیکی باید فضای روانی مناسب برای دانش آموزان در مدارس فراهم شود.
وی دانایی، توانایی و خلاقیت برای مدیران مدارس را لازمه ی رسیدن به اهداف و برنامههای وزارت آموزش و پروش دانست.
مازندران ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد که سال تحصیلی جاری را در چهار هزار مدرسه آغاز میکنند.
انتهای پیام /ر