سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای نخستین بار در شهرستان باخرز انجام شد:

احیای چاه‌های آب شرب با فن آوری‌های نوین

سرپرست امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان باخرز گفت: برای نخستین بار چاه‌های آب این شهرستان با فن آوری ضربه هوای فشرده در مدار بهره برداری قرار گرفت .

مجید بخشی سرپرست امور آبفار باخرز  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت: با گذشت زمان و تداوم بهره برداری از چاه‌های آب شرب که دارای لوله جدار فلزی هستند باعث گرفتگی شیار‌های لوله جدار و همچنین مسدود شدن منافذ می‌شود به همین دلایل و به مرور زمان سطح دینامیک آب و به تبع آن مقدار آبدهی چاه‌ها بصورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اغلب بهره برداران در زمان مواجه با چنین مواردی اقدام به جابجایی چاه و حفر چاه جدید می‌کنند که هزینه‌های آن بالغ بر چندین میلیارد ریال است افزود: در این روش پس از انجام عملیات ویدئومتری وتشخیص مشکلات چاه با روش‌های شیمیایی یا فیزیکی و یا ترکیب این روش‌ها بصورت اجرای پیستون زنی، برس زنی، سمباده زنی و نهایتاً ارسال پالس‌های متناوب گاز نیتروژن  طبق نظر کارشناسان می‌توان نسبت به رسوب زدایی و احیای چاه اقدام نمود.

سرپرست امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان باخرز گفت: سیستم ضربه هوای فشرده قادر است در کسری از ثانیه، یک پمپ هوا در کمتر از ۵ میلی ثانیه در فشار ۲۰ تا ۲۰۰ بار، موج بسیار قدرتمندی ایجاد می کند که سبب خرد شدن وجداشدن رسوب از جدار چاه می‌شود.

بخشی افزود: با انجام این اقدامات در تعداد ۵ حلقه چاه آب شرب در مجتمع آبرسانی ارزنه مجموعاً ۲۸ لیتر بر ثانیه به توان آبدهی اضافه شد.

وی خاطرنشان ساخت: هزینه‌ای که برای این روش صرف شده کمتر از ۵ درصد از حفر و تجهیز یک حلقه چاه جدید می‌باشد و امور آبفار باخرز در نظر دارد در گام بعد ۵ حلقه از چاه‌های آب شرب موجود در شهرستان را که با افت دبی مواجه شده اند را با این روش احیا کند.

انتهای پیام//ا.س
 

احیای چاه‌های آب شرب در باخرز

برچسب ها: آب ، چاه آب شرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.