سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانس ۲۴ در گزارشی از کارنامه ضعیف دیوان کیفری بین المللی خبر داد

فرانس ۲۴ در گزارشی کارنامه دیوان کیفری بین المللی را ضعیف برشمرده و بر ناتوانی این نهاد بین المللی در برابر جنایات صورت گرفته در جهان تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تلویزیون فرانس ۲۴ در گزارشی به عملکرد ضعیف دیوان کیفری بین المللی درباره جنایات صورت گرفته در جهان پرداخت.

فرانس ۲۴ نوشت، دیوان کیفری بین المللی تحقیقات در خصوص جنگ در افغانستان را در دستور کار خود قرار داده است. دیوان کیفری بین المللی از حدود ۲۰ سال پیش به تحقیق در خصوص جنایات صورت گرفته در جهان می‌پردازد و تاکنون برای ۲۰ متهم حکم محکومیت صادر کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است، کارنامه این نهاد بین المللی بسیار ضعیف بوده و همین کارنامه انتقاد‌هایی را به همراه داشته است.

بر اساس این گزارش، دیوان کیفری بین المللی نماد امیدواری جهانیان در برابر جنایتکاران است. امروز این نهاد بین المللی از سوی آمریکا در معرض تهدید قرار گرفته است.

اساسنامه رم در هفدهم ژوئیه سال ۱۹۹۸ به ایجاد یک دیوان بین المللی مسئول رسیدگی به جنایاتی، چون نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت منجر شد. دیوان کیفری بین المللی مسئولیت محاکمه متهمان به ارتکاب بی رحمانه‌ترین جنایات را بر عهده گرفت. این اساسنامه را ۱۲۰ کشور جهان امضا کرده اند.

دیوان کیفری بین المللی فقط قادر به محاکمه اتباع کشور‌های امضا کننده این اساسنامه خواهد بود. این نهاد بین المللی که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد، تاکنون به ۲۶ پرونده رسیدگی و ۲۰ حکم دستگیری صادر کرده که ۶ حکم به حبس متهمان منتهی شده است.

لوران باگبو، رئیس جمهور پیشین ساحل عاج و شارل تیلور رئیس جمهوری سابق لیبریا از متهمانی هستند که با احکام دیوان کیفری بین المللی راهی زندان شدند.

این نهاد بین المللی با انتقاد‌های بسیاری رو به رو است. این دادگاه متهم است که فقط کشور‌های آفریقایی را هدف قرار می‌دهد. از ۱۱ پرونده، ۱۰ پرونده مربوط به کشور‌های قاره آفریقا می‌شود.

ناتوانی در محکومیت جنایتکاران یکی دیگر از نقاط ضعف این دادگاه قلمداد می‌شود. تبرئه شدن ژان پیر بمبا معاون سابق رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو آخرین رسوایی در دیوان کیفری بین المللی بود.

وی به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده بود. بسیاری از کشور‌های جهان در سال‌های اخیر تهدید خروج از دیوان کیفری بین المللی را مطرح کرده اند.
بروندی که در رابطه با جنایت علیه بشریت هدف تحقیقات دیوان کیفری بین المللی قرار داشت، اولین کشوری بود که تهدید خود را به اجرا گذاشت و در اکتبر سال ۲۰۱۷ از عضویت در این نهاد بین المللی خارج شد.

فرانس ۲۴ همچنین افزود، عدم عضویت قدرت‌های بزرگی، چون چین، روسیه و آمریکا در دیوان کیفری بین المللی، کار دادگاه برای رسیدگی به جنایات را با مشکل مواجه کرده است.

برای مثال آمریکا همواره در برابر دادگاه از شهروندانش با هر اتهامی محافظت کرده است. حال باید دید که آیا با آغاز تحقیقات در خصوص جنگ افغانستان، آمریکایی‌ها تهدید شان را به اجرا خواهند گذاشت یا خیر.

انتهای پیام/

عملکرد ضعیف دیوان کیفری بین المللی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.