سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر ارشد ویکی‌پدیای فارسی:

بارگذاری ۶۰۰هزار مطلب در ویکی‌پدیای فارسی/ اعتماد به اطلاعات اینترنتی دشوار است

سالک ضمن بیان اینکه بالای ۹۰ درصد از مطالب ما درست است، گفت: با این وجود نمی‌توان به طور کامل به اطلاعات اینترنتی اعتماد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن سالک دیوان سالار و مدیر ارشد ویکی پدیای فارسی در نشست‌ تخصصی دفتر مطالعه و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با موضوع بررسی مفهوم ویکی پدیا و نقش آن در ارتباطات، بررسی تکنیک‌های مورد استفاده ویکی پدیا در ارتباطات، چالش‌ها و راهبردهای ویکی پدیا در ارتباطات با بیان اینکه ما تایید می‌کنیم که بالای ۹۰ درصد از مطالب ما درست است، توضیح داد: با این وجود نمی‌توان به اطلاعات اینترنتی اعتماد کرد.

وی افزود: مهم‌ترین وسیله در جهان برای دریافت اطلاعات وجود وب است و اگر وب وجود نداشت تا ابد نمی‌توانستیم به اطلاعات وسیعی دست پیدا کنیم و ما در مورد ویکی پدیا می‌توانیم کاری کنیم که جامعه اطلاعاتی کشورمان افزایش یابد.

مدیر ارشد ویکی‌پدیای فارسی با بیان این موضوع که متأسفانه در کشور ما قوانین مربوط به کپی رایت جدی گرفته نمی‌شود گفت: در مورد استفاده از عکس‌های اینترنتی باید گفت بدون کمی تحقیق خبرگزاری‌های شناخته شده‌ای از عکس‌های نامرتبط و اشتباه استفاده می‌کنند. یعنی اعمال اشتباه قانون کپی رایت که اشتباه برخی باعث عدم اطمینان مردم می‌شود. این فرهنگ و قانون متأسفانه هنوز کامل شناخته نشده است. برخی از سایت‌ها تنها مطالب خبرگزاری‌های دیگر را کپی می‌کنند و خود محتوایی تولید نمی‌کنند.

وی افزود: اگر فرد مذهبی هم باشد می‌تواند در ویکی پدیا سرچ کرده و اطلاعات مورد نیازش را استخراج کند در حال حاضر ویکی پدیای فارسی ۳۰۰ کاربر فعال دارد، ۶۰۰ هزار مطلب در آن بارگذاری شده و ۸۰ نفر نویسنده که امکان ویرایش دارند در این سایت فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: ویکی پدیا از ابتدای کار اعلام کرد به دنبال پول نیست اما به کاربران گفتیم در حد امکان به ما کمک کنند. هر شرکتی باید مالیات به دولت دهد و خیلی از شرکت های آمریکایی بخشی از درآمد خود را به ویکی پدیا می‌پردازند.

در ادامه این نشست، آرش سلیمانی مدیر ارشد ویکی پدیای فارسی درباره اطلاعات دسته بندی شده برای استفاده بهتر خبرنگاران گفت: ویکی پدیا نرم افزاری است که خبرنگاران و اطلاعاتی که آنها نیاز دارند را در اولویت قرار داده و برای راحتی کار آن‌ها اطلاعات را دسته بندی کرده است. در معنای گسترده‌تر با ساده‌ترین امکانات دسترسی به محتوای اطلاعات را آسان‌تر کرده و  با هایپرلینکی که در کنار مطالب تعبیه شده، به کمک خبرنگاران آمده و سوژه‌یابی برای گزارش را فراهم کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: تخصصی ترین مطالب در ویکی پدیا با زبانی عامیانه مطرح شده و هر قشری با هر سطح سوادی می‌توانند مطالب را بخوانند و درک کنند.

سلیمانی در آخر تصریح کرد: اصول نگارشی در این نرم افزار توسط ربات‌های ویراستار رعایت می‌شود و اصول صحت و دقت به خوبی در مطالب اعمال می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.