چابهار در بخش شمالی دریای عمان به دلیل بهره مندی از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج فارس و افغانستان و آسیای میانه نقش ویژه ای می تواند ایفا کند.
موقعیت استراتژیک این بندر و قرار گرفتن آن در محور توسعه شرق کشور، باعث شده است تا سازمان بنادر و دریانوردی تدوین و اجرای طرح جامع توسعه آن را در قالب برنامه میان مدت در دستور کار قرار دهد.
از جمله این برنامه ها می توان به احداث دو پست اسکله کانتینری به طول 640 متر ، آبخور 16 متر و 3پست اسکله چند منظوره به طول 580 متر به عمق 14 متر و لایروبی 17 میلیون متر مکعب تا عمق 16 متر و استحصال اراضی به میزان 195 هکتار اشاره کرد.
این بندر توانایی خدمات انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج ها، آب رسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را دارد.
در راستای توسعه بندر چابهار اواخر هفته گذشته عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در سفر ۲ روزه خود با دهلی با سیاستمداران هند درباره مناسبات تجاری و اقتصادی و توسعه بندر چابهار همزمان با تحریم های آمریکا دیدار و گفتگو کرد.
چندی پیش مقام های آمریکایی با حضور خود در کشور هند خواستار قطع همکاری با کشور ایران شدند اما سفر آخوندی به هند نشان داد که بر توافق های قبلی خود با ایران پایبند هستند و همچنان بر ادامه توسعه بندر راهبردی چابهار تاکید هم دارند.
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه این سفر با یک رسانه هندی به صورت انگلیسی مصاحبه کرد و در آنجا اعلام کرد که ایران براساس توافق های انجام شده تا یک ماه آینده عملیات توسعه بندر چابهار را به یک شرکت هندی واگذار خواهد کرد.
متاسفانه ترجمه اشتباه این مصاحبه در چند روز اخیر جنجال های بسیاری را در پی داشته و باعث ایجاد نگرانی و التهاب در بین مردم شده است.
ترجمه اشتباه مصاحبه آخوندی باعث شد که واگذاری توسعه بندر چابهار به هند تبدیل به واگذاری اداره بندر چابهار به هند شود که همین جمله این روزها در صدر اخبار اقتصادی کشور قرار گرفته است.
زیر سوال رفتن منافع ملی به ویژه بندر حساس چابهار تنها بخش کوچکی از مشکلاتی بود که این جمله برای کشور ایجاد کرد.
چندی پیش محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره حضور هندی ها در بندر چابهار و توسعه فاز اول بندر شهید بهشتی گفت:کماکان اپراتور و سرمایهگذاران هندی در بندر چابهار فعالیت میکنند و روال عادی فعالیتهای تجاری در این بندر انجام میشود.
راستاد افزود: هماکنون قرارداد موقتی برای بهرهبرداری از بندر چابهار با کشور هند منعقد شده و به زودی قرارداد دائمی برای سرمایهگذاری اپراتورها در بندر چابهار منعقد میشود و در این خصوص ضمانتنامههای بانکی در حال نهایی شدن است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: هیچ مشکلی در رابطه با شرکتهای هندی در بندر چابهار وجود ندارد و برای قطعی شدن حضور آنها هفته آینده به کشور هند سفر خواهم کرد.
محمد حسن زاده معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز درخصوص واگذاری بندر شهید بهشتی چابهار که مدتی است مورد مناقشه قرار گرفته است ،گفت: برخی تصور می کنند؛ سازمان بنادر و دریانوردی، این بندر را به هندی ها واگذار کرده است. اما چنین اقدامی در هیچ جای دنیا رخ نمی دهد چرا که حاکمیت؛ امکان واگذاری فعالیت های خود را ندارد و تنها؛ موضوع اپراتوری در بنادر دنبال می شود.
وی ادامه داد: حال با حضور هندی ها -در بندر استراتژیک چابهار- به عنوان اپراتور(که برای هر دو طرف اهمیت بسزایی دارد) ضمن توسعه و رونق بندر چابهار، می توان اشتغال را در آن منطقه به میزان چشمگیری افزایش داد و کشور هند نیز در کوتاه ترین مسیر ممکن به بازار افغانستان که شریک اقتصادی این کشور است، دست پیدا می کند.
هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی ، با بیان اینکه اداره بندر چابهار به کشور هند واگذار نشده است گفت: متأسفانه اشتباهی در ترجمه صحبتهای آخوندی صورت گرفته و همین موضوع باعث شده است که توسعه بندر چابهار به اداره بندر چابهار تعبیر شود.
وی ادامه داد: تنها عملیات تخلیه کالا از کشتی به محوطه بندر چابهار به کشور هند واگذار شده به طوری که کشور هند با وارد کردن تجهیزات و جرثقیلها امکان تخلیه کالا را برای ایران راحت تر می کند.
حق شناس تأکید کرد: کشور ایران هیچوقت مالکیت بندر و یا زمینی را به کشور دیگری واگذار نمیکند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دراظهار کرد:در قبال وارد کردن تجهیزات و آسان کردن عملیات تخلیه و بارگیری،حق بهرهبرداری از بندر چابهار طی مدت محدودی به هند واگذار می شود.
در همین راستا حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه واگذاری و توسعه بندر چابهار به معنای واگذاری مالکیت این بندر به هندی ها نیست گفت: تنها بحث تخلیه و بارگیری کالای این بندر به هند آن هم با مدیریت خود ایران واگذار شده است.
وی ادامه داد:مدیریت این بندر و همچنین نظارت بر مالکیت آن بر عهده کشور ایران است و تنها تخلیه و بارگیری قسمتی از فاز یک بندر شهید بهشتی و انجام اقدامات عملیاتی آن واگذار شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مدت زمان اجرایی این قرارداد فعلا مشخص نیست و تنها در قالب یک تفاهم نامه این اقدام مطرح شده است.
هاشمی با بیان اینکه قانون به هیچ عنوان اجازه نمی دهد که اراضی کشور واگذار شود چه برسد به واگذاری و مالیکت آن ، افزود: در بندر شهید بهشتی نیز تنها عملیات بهره برداری ،توسعه و وارد کردن تجهیزات و جرثقیل ها انجام می شود.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،این روزها که کشور در شرایط بسیار حساس از سوی رسانه های بیگانه به سر می برد رسانه ها داخلی و مسئولان ودولتمردان مراقب صحبت و یا درج اخبار باشند.طبق قانون امکان واگذاری اراضی و یا دادن مالکیت بنادر به هیچ کشور وجود ندارد بنابراین تنها توسعه بندر چابهار و تسهیل تخلیه وبارگیری کالا به کشور هند واگذار شده است.
انتهای پیام/
ای داد وبیداد