سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طلای سبز کرمان و روزگارسخت

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال بیش از ۹۰ درصد محصول پسته کرمان به علت گرمازدگی خسارت دید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم هیات دولت با پیشنهاد پرداخت تسهیلات بلاعوض به پسته کاران زیان دیده موافقت و آن را تصویب کند.

انارکی محمدی افزود:سقف پرداخت تسهیلات بلاعوض پیشنهادی برای هرهکتار  ۸۳ میلیون ریال است و تسهیلات یاد شده به کشاورزان خسارت دیده‌ای پرداخت می‌شود که از قبل باغات خود را بیمه کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ هزار هکتار از اراضی و باغات پسته در رفسنجان و انار فاقد سند هستند، تصریح کرد: به دلیل شرایط بحرانی بودن آب در این مناطق جهت اجرایی شدن طرح‌های آبیاری نوین زیرسطحی، تحت فشار و بهره مندی از تسهیلات دولتی بلاعوض یکی از شرایط، سنددار بودن اراضی بود که این شرط برداشته شد و کشاورزان به راحتی می‌توانند تقاضای تسهیلات بدهند و اراضی خود را به آبیاری نوین مجهز کنند.

انارکی محمدی بیان کرد: در این راستا سال گذشته به هر هکتار هفت میلیون تومان ارایه شد و امسال به هر هکتار ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض ارایه خواهد شد.

وی بیان داشت:استان کرمان با داشتن ۳۰۰ هزار هکتار از ۴۰۰ هزار هکتار باغات بارور پسته کشور با محوریت رفسنجان به عنوان خاستگاه طلای سبز دنیا با تولید بیش از ۹۵ درصد محصول پسته ایران بشمار می‌رفت که این روز‌ها براثر گرمازدگی حاصل از خشکسالی، بالای ۹۰ درصد کاهش تولید داشته است و کار به جایی رسیده که پسته کاران این منطقه نیازمند تسهیلات بلاعوض شده اند.


انتهای پیام/ی

 حدود ۸۰ درصد پسته کشور از باغ‌های استان کرمان برداشت می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.