سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویژه برنامه های صدا و سیمای مرکز سمنان در دهه اول محرم

به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و آغاز عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت، صدا و سیمای مرکز سمنان ویژه برنامه هایی را به همین منظور تهیه و تدارک دیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،  سیمای این مرکز با ویژه برنامه " عشق علیه السلام " به تهیه کنندگی ناصر حامدی و با نوشته هایی از سیده زهره سیادتی، از شب اول محرم به تعداد 13 برنامه هر شب با آیتم های ذ یل با عزاداران حسینی همراه خواهد بود:

"صحبت های کارشناسی" : در مورد موضوعاتی چون مقتل شناسی، بدعت ها، اخلاق مداحی، پیرغلام حقیقی امام و...،

" پیر غلام تو کیست؟ " : که در این بخش به معرفی پیرغلامان امام (واعظان ، روضه خوانان و مداحان) پرداخته می شود.

" آفتاب در حجاب " : در این بخش استاد سید مهدی شجاعی نویسنده کتاب آفتاب در حجاب به بیان وقایع عاشورا می پردازند. همزمان نمایش این وقایع با استفاده از هنر نقاشی با ماسه یا...به جذابیت کلام می افزاید.

" نی نوا " : این بخش شامل اجرای زنده گروه های موسیقی و مدیحه سرایی استان خواهد بود که تعدادی از این اجراها به زبان و گویش بومی است.

" تکیه " : که در این بخش هر شب یکی از تکایای تاثیرگذار و قدیمی استان معرفی می شود.

"طوفان واژه ها " : در این بخش اساتید برجسته دانشگاه به حضور محرم در شعر فارسی از سپیده دم تاریخ ادبیات تا امروز

می پردازند.

و بخش های دیگری چون شعرخوانی، استفاده از موسیقی تصویر، گزارش و .....

همچنین مراسم عزاداری مردم شهر ها و روستا های مختلف استان نیز در برنامه ای با عنوان " کاروان حسینی" هر شب ساعت 21:30 از سیمای استانی مرکز سمنان و همزمان از شبکه های سراسری به تهیه کنندگی محمد اسکندر زاده و حسین سنگسری پخش خواهد شد.

موضوع برنامه های کودک و نوجوان ، خانواده و در شهر هم در این ایام شناخت فلسفه عاشورا و قیام حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) خواهد بود.

صدای مرکز سمنان هم از شب اول محرم به مدت 13 شب با ویژه برنامه زنده ای با نام " با کاروان عشق" به تهیه کنندگی احترام امیدیان از ساعت 18:30 الی 20 با مخاطبان خود همراه می شود که دارای این آیتم ها می باشد:

"شعور حسینی " : دراین آیتم ازاشعار شاعران نامی که در وصف و رثای امام حسین (ع) و یاران وی و وقایع روز تاسوعا و عاشورا سروده اند استفاده خواهد شد

" سر در حسینیه " : که به تقویم عاشورایی از ورود سپاه امام حسین (ع) در روز دوم محرم به کربلا تا نهم محرم و واقعه عاشورای حسینی پرداخته می شود.

"پیر غلامان": که شامل زندگی نامه مختصر و تلاش مداحان و خادمان اهل بیت استان می باشد که عنوان پیر غلام را گرفته اند .

"عاشقانه ها " : این آیتم تفسیر مختصر ی از فرازهای زیارت عاشوراست.

" پرچم عزا " : که پخش گزارش هایی است از فرهنگ عزاداری مردم بعضی از نقاط کشور مانند بندر عباس ،بوشهر، بیرجند، سیستان و بلوچستان، اردبیل، یزد، زنجان غیره و یا بعضی از کشورها مانند آفریقا، آرژانتین، پاکستان

"خیمه " : از آنجایی که هر روز از دهه محرم به نام یکی از یاران و شهدای کربلا نامگذاری شده است دراین بخش سری به خیمه های آنها زده و وصف حالشان در قالب متن ادبی و پژوهشی ارایه می شود.

"پای منبر" : بخش پایانی برنامه به کارشناس اختصاص دارد که حول موضوعاتی مانند حق محوری، امام محوری، فرصت شناسی، تربیت حسینی، دشمن شناسی ، ولایت پذیری، بصیرت، ایثار و تسلیم رضای حق است.

این برنامه پس از این دهه نیز تا پایان ماه صفر روزهای جمعه در همین ساعت از صدای مرکز سمنان پخش خواهد شد.

تولید 15 اثر تصویری شامل کلیپ های عزاداری و مداحی و آیتم معرفی عزاداری استان, تولید 10 پوستر و انتشار 20 پادکست هم از جمله برنامه های معاونت فضای مجازی صدا و سیمای مرکز سمنان در ایام محرم می باشد.

معاونت اطلاعات و اخبار مرکز هم با پوشش مراسم عزاداری مردم نقاط مختلف استان، گزارش هایی با موضوع آئین های عزاداری مردم استان، تهیه گزارش هایی با موضوع نوجوانان عاشورایی، تهیه گزارش ویژه روز ششم محرم با موضوع شیر خوارگان حسینی(ع) و گزارش هایی با موضوع و مناسبت هفته امر به معروف در عزای سالار شهیدان با مردم استان همراه خواهد بود.

انتهای پیام / گ

جزئیات ویژه برنامه های صدا و سیمای مرکز سمنان در دهه اول محرم

برچسب ها: صدا و سیما ، محرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.