سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

ارکیده برگ برنده صادرات گل و گیاه مازندران

نوشهر شهر ساحلی مازندران؛ پایتخت تولید گل ارکیده ایران لقب گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ارکیده یکی از معروف‌ترین گل‌های جهان است که از ۳ هزار سال قبل توسط ژاپنی‌ها و چینی‌ها پرورش داده می‌شد.

زیبایی این گل به رنگ، شکل، تنوع و پرورش انواع آن از سردترین تا گرم‌ترین نقاط جهان، مربوط می‌شود.

گل ارکیده یکی از پرفروش‌ترین گل‌های زینتی با ۸۰۰ جنس و ۲۵ هزار گونه است که سابقه پرورش به ۳ هزار سال پیش می‌رسد.

۸ درصد صادرات جهانی گل و گیاه مربوط به گل ارکیده

رشیدی کارشناس جهاد کشاورزی مازندران گفت: ارکیده از پرفروش‌ترین گل‌های زینتی در جهان با ۲۵ هزار گونه و تنوع رنگی بسیار بالاست که ۸ درصد صادرات جهانی گل و گیاه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اهمیت پرورش این گل در صنعت گل و گیاه در کشور‌هایی مثل تایلند، استرالیا، سنگاپور، مالزی به صنعت میلیون دلاری تبدیل شده و نوع فالانوپسیس آن توانسته ۷۵ درصد بازار جهانی را از آن خود کند.

توسعه صادرات گل و گیاه در مازندران با پرورش ارکیده

رشیدی کارشناس جهادکشاورزی مازندران گفت: سطح زیرکشت گل ارکیده در مازندران ۵ هکتار است که ۴ هکتار مربوط به شهرستان نوشهر است.

وی با اشاره به اینکه ارکیده از گونه‌های تجاری و محبوترین گل‌ها است، افزود: ارکیده در دنیا به عنوان شاخه بریده و برای تزیین سبد‌های گل و به صورت گلدانی در آپارتمان‌ها با دوام بالا استفاد می‌شود.

ارکیده گلی زیبا، متنوع، کم توقع و با عمری طولانی است که تولید و پرورش آن موجب توسعه صادرات گل و گیاه در مازندران می‌شود.

فلونوپسیسن گل ارکیده تجاری مازندران

یکی از تجاری‌ترین گونه‌های گل ارکیده به نام فلونوپسیسن با تنوع بسیار بالا دراین شهرستان پرورش داده می‌شود.

عباس زاده پرورش دهنده گل ارکیده در نوشهر گفت: این گلخانه ۶۰ هزار گلدان ارکیده دارد که سالانه یک میلیون غنچه گل ارکیده برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه فروش گل ارکیده در بازار به شاخه نیست و به فروش غنچه توجیه اقتصادی محاسبه می‌شود، افزود: گل ارکیده ارزآوری خوبی داشته است.

این پرورش دهنده گل ارکیده، گفت: این گونه پروانه‌ای ارکیده با تنوع ۵۰۰ رنگ باقابلیت کشت هیدرو پونیک یا بدون خاک داراهست و در این نوع کشت ترکیبی از زغال، کپه، اسفنج و تکه‌های چوب کپوچیبس استفاده می‌شود.

جلوگیری از واردات نشا ارکیده خارجی به مازندران با بومی سازی

مجموعه‌ای گلخانه دیروز با واردات نشا ارکیده از هلند فقط پرورش دهنده این گونه بوده است، اما امروز توانسته به دانش تکثیر این گونه زیبای تجارب دست پیدا کند.

عباس زاده پرورش دهنده گل ارکیده گفت: از این بذر بیش از ۱۰۰ هزار گل ارکیده تکثیر می‌کنیم برای اولین بار در ایران این شرایط تکثیر برای گل ارکیده فراهم شده است.

وی افزود:بسیاری از شرکت‌های خارج از کشور برای خرید نشا ارکیده در نوشهر درخواست داشتیم.

وی افزود: تکثیرگونه تجاری گل ارکیده سولاریوم از برنامه‌های تحقیقاتی این مرکز است که با تامین هزینه‌های مالی به زودی محقق می‌شود.

کشت درون شیشه‌ای ارکیده در گلخانه

گل ارکیده برخلاف سایر گیاهان گلدانی به تکثیر و رویش جوانه زنی بذر در طبیعت نیست پس کشت و تکثیر در گلخانه به صورت درون شیشه‌ای انجام می‌شود.

مهرناز عباس زاده کارشناس بیوتکنولوژی گیاهی در این گلخانه گفت: بعد از بذر گیری در محیط گلخانه انجام شد کپسول‌های بذر از محیط گلخانه به محیط ازمایشگاه انتقال داده بعد از ضد عفونی کردن و شرایط کنترل شده بذر‌ها روی محیط‌های کشت خاصی انجام می‌شود.

وی افزود: با بذر گیری و کشت ۲۰ رنگ از گونه فلونوپسیسن ارکیده در گام نخست ۲۰۰ هزار گیاهچه در این گلخانه تولید می‌شود.

عباس زاده گفت: از زمان بذرگیری کشت تا زمان انتقال به محیط گلخانه ۹ ماه زمان می‌برد.

کارشناس بیوتکنولوژی گیاهی افزود: گیاهچه یک و چهارم قیمیت تمام شده اکنونی هست که هموارکردن مسیر صادرات است.

حمایت اقتصادی از این واحد تولید پرورش گل ارکیده

حسن میرباقری نماینده بانک کشاورزی مازندران گفت: بانک کشاورزی در راستای افزایش تولید و همچنین تکمیل کردن مجموعه امادگی دارد که تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و با نرخ کمتر از حد مصوب بانک‌ها ارایه می‌دهد.

توجه به پرورش گل ارکیده که امروز به تنهایی کالا صادراتی از ایران به کشور‌های حاشیه خزر و خلیج فارس می‌شود می‌تواند سبب رشد و شکوفایی صنعت گل و گیاه در کشور می‌شود.

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.