سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تغییر کاربری منازل مسکونی؛ناجی کتابفروش ها می شود؟

تبدیل منازل مسکونی به کتابفروشی راهکاری مثبت برای رفع مشکلات کتابفروش ها است اما به دلیل موانعی این روند به کندی پیش می رود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب و نشر در سال‌های اخیر و به تبع بروز مشکلات اقتصادی در سطح جامعه، با مشکلات عدیده‌ای همچون افزایش قیمت کاغذ مواجه شده است. در این میان سطح پایین مطالعه در کشور و افزایش قیمت مسکن و واحد‌های تجاری باعث شده که کتابفروشان تا اندازه‌ای از این کار دلسرد شوند و روی به شغل‌های دیگر بیاورند.

برخی از کتابفروشی‌ها نیز به طور کل ورشکسته  و تعطیل شدند؛ سازمان‌ها و نهاد‌های فعال فرهنگی همواره تلاش کرده‌اند از عرصه نشر، تولید کتاب و توزیع آن حمایت کنند بنابراین در همه شرایط راهکار‌هایی را برای بهبود وضعیت نشر و توزیع کتاب مطرح کرده و پیشنهاد داده‌اند.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان استان تهران نیز در صحبت‌های اخیر خود در قالب یک مصاحبه راهکار‌هایی را برای رونق کتابفروشی مطرح کرده و گفته است ما به استناد مصوبه شورای سوم اسلامی شهر تهران در سال ۹۱ که به عنوان «کاربری فرهنگی» معروف شده می‌خواستیم از فضا‌های مسکونی برای ایجاد کتاب‌فروشی‌ها استفاده کنیم.

ما نیز در این گزارش تلاش کردیم با اتکا به نظرات صاحبنظران عرصه نشر به بررسی نقاط ضعف و قوت طرح تبدیل منازل مسکونی به کتابفروشی بپردازیم.

کتاب؛معضلی برای ناشران و کتابفروشان

یحیی دهقانی عضو هیأت مدیره انجمن ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تشریح فواید و مضرات طرح‌های ارائه شده برای بهبود وضعیت کتابفروشی‌ها پرداخت و گفت:ما تلاش می کنیم که با همکاری شورای شهر کار را برای کتابفروشان تسهیل کنیم البته وضعیت فعلی کتابفروشی‌ها نتیجه تنگنا‌های موجود در کشور است. در زمانی که سازمان‌ها و نهاد‌ها با یکدیگر هماهنگی ندارند و هر کسی ساز خودش را می‌زند شاهد بروز مشکل در همه ابعاد جامعه خواهیم بود و کتاب نیز از این امر مستثنا نیست.
وی افزود: امروز کتاب تبدیل به معضلی برای ناشران و کتابفروشان شده است و اتحادیه ناشران و کتابفروشان براساس وظیفه خود تا حد ممکن درصدد انجام کاری است که بتوان کار را برای کتابفروشان تسهیل کرد البته تبعاتی نیز داشت مثلا ما در دنیای امروز شاهد ایجاد مگامال‌هایی هستیم که با هدف رونق بخشیدن به خرید و فروش و اقتصاد ایجاد می‌شوند،اما این مگامال‌ها در کشور ما منجر به از بین رفتن خرده فروش‌ها وکتابفروشی های کوچک و  پایمال شدن حقوق آن‌ها می‌شود و ما نمی‌توانیم جلوی این روند را بگیریم، زیرا یک روند جهانی است، ولی تلاش می‌کنیم که در حوزه کتاب با اجرای طرح‌های فصلی مشکل کتابفروشی‌ها را تا اندازه‌ای از بین ببریم البته این طرح‌ها موقتی هستند، زیرا دولت با توجه به بودجه محدود خودش توانایی اجرای مداوم این طرح‌ها را ندارد.

عضو هیأت مدیره انجمن ناشران و کتابفروشان تهران اظهار کرد:امید است که با تعیین چهارچوب‌های مشخص برای نشر بتوانیم وضعیت کتابفروشی‌ها را بهبود ببخشیم و به اقتصاد کشور کمک کنیم.

وی ادامه داد:ممکن است که اجرای طرح هایی، چون کتابفروشی در منازل مسکونی باعث بروز تخلف‌هایی بشود که نمی توان جلوی آن‌ها را گرفت البته اتحادیه ناشران و کتابفروشان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات متعددی برای جلوگیری از تخلف‌های رایج حوزه نشر کرده اند، اما میزان موفقیت آن‌ها به میزان همکاری نهاد‌های مرتبط بستگی دارد.

محمدمهدی داوودی‌پور مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران نیز به خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت:نحوه اجرای راهکار‌های ارائه شده برای بهبود وضعیت کتابفروشی‌ها نقش بسزایی در میزان تأثیرگذاری راهکار‌ها دارد البته زمزمه‌های صدور مجوز برای فروش کتاب در منازل مسکونی از سالهای گذشته شروع شد، مراحلی طی شد و نگاه‌ها هم از سمت شهرداری و سازمان‌ها و ادارات وابسته مثبت بود. پیگیری‌های مسئولان اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز مثبت بود و بالاخره پروانه نشر و جواز کسب بر پایه داشتن محل مسکونی چه به عنوان ملکیت و چه به عنوان استیجاری به نتیجه رسید و هم‌اکنون برخی از ناشران به شرط آنکه شاکی نداشته باشند و همسایگانشان اعتراض و انتقادی به کارشان نداشته باشند، فعالیت می‌کنند البته این امر تبعات کوچکی داشت اما به نظر کار خوبی بود،ولی اینکه این بحث به سمت کتابفروشی برود احتمالا مشکلات بیشتری خواهد داشت، زیرا رفت و آمد به ساختمان بیشتر می‌شود. در اصل اجرای این طرح نیاز به ایجاد زمینه‌های کافی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.