در این زمینه به ذکر چند نکته میپردازیم؛
۱-جنگها وارد مراحل تازهای شده اند و به مانند گذشته تنها شامل جنگهای سخت نمیشوند که نبردها در آن مشخص شده بودند. بلکه امروزه جنگهای اقتصادی و سیاسی با ایجاد فشار و به زانو در آوردن دیگران توسط قدرتهای استعماری مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از جنگهای پیچیده، جنگ رسانهای و جریان سازی یکسویه خبری است.
جنگ رسانهای و تبلیغاتی یکی از نمودهای «جنگ نرم» است. این نوع جنگها در صفحات روزنامهها و تلویزیون، میکروفن رادیوها و عدسی دوربینها جریان دارد. البته طی چندسال اخیر شبکههای اجتماعی نیز به محلی برای ایجاد شبهه افکنی و کاشتن بذر تردید میان مردم تبدیل شده است.
۲-بررسی خط و مشی عملیات روانی سنگینی که دشمنان انقلاب اسلامی از طریق رسانهها دنبال میکنند گویای آن است که این رسانهها در پی جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارشهایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل هستند. بر این اساس در راستای اهدافی از پیش طراحیشده به جریان سازی خبری میپردازند. به بیان دیگر، تفسیر و تاویلی که این رسانهها از اخبار ارائه میدهند، در راستای اهداف از پیش طراحی شده است.
بنابر این رسانههای بیگانه حقیقت را وارونه جلوه میدهند و سعی میکنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارشها ارائه کنند. ازاینرو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون برجستهسازی حاشیهها و چشمپوشی از حقیقت یکی از اصلیترین راهبردهای این رسانهها است.
بیشتربخوانید:مطالبات مقام معظم رهبری در فضای مجازی چه بود و به کجا رسید؟
۳- رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانشان تصریح کردند که اهداف جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاههای مسوول و همچنین بیشتر و بزرگتر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.
این بخش از سخنان رهبری، اهداف شوم رسانههای معاند را آشکار میسازد که با بزرگنمایی مشکلات و کوچک نشان دادن توفیقات به دنبال آنند تا از هر ابزاری برای القای ناامیدی و فاصله اندازی میان مردم و مسئولان استفاده کنند.
بر این اساس به نظر میرسد تنویر افکار عمومی و نیافتادن در دامی که رسانههای معاند در جهت یاس آفرینی دنبال میکنند، گام مهمی است که میتواند بخش بزرگی از عملیات روانی دشمن را خنثی سازد.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب در این دیدار به یک نمونه اشاره کردند وگفتند: در مسائل مربوط به سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملی، جنگ رسانهای و فضاسازیهای تبلیغاتیِ بدخواهان، تاثیرگذار بوده است که البته از دشمن توقعی جز رذالت نیست، اما باید مراقب باشیم، ما به این فضاسازیها برای آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنیم.
۴-به نظر میرسد پاسخگویی به پرسشهای افکار عمومی، ارائه پاسخهای به موقع، اعتمادافزایی، تقویت سرمایههای اجتماعی و همدلی میتواند به مثابه سد محکمی در مقابل جولان رسانههای معاند و بیگانه باشد.
در این میان رسانههای داخلی در اطلاع رسانی دقیق، شبهه زدایی از ابهامات و تقویت شفافیت از جایگاه برجستهای برخوردارند.
البته با توجه به گسترش فناوریهای مدرن، به ویژه شبکههای اجتماعی، هر یک از شهروندان میتوانند در جنگ رسانهای با دشمن نقش ایفا کنند و مجال و فرصت رخ نمایی به آنها ندهند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/