سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان مدیریت پسماند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بزرگترین مشکل پسماند، نبود احساس مسئولیت در بین مردم است/ تنها ۲۰ درصد پسماند‌های خشک ارزشمند هستند

فیروزی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ درصد پسماند‌های شهری را پسماند‌های خشک تشکیل می‌دهد، گفت: تنها حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد آن ارزشمند و قابل بازیافت است.

شهرام فیروزی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به موانع سازمان مدیریت پسماند برای جمع آوری موفق پسماند گفت:  مشارکت شهروندان در جمع آوری پسماند حلقه مفقوده مدیریت پسماند تهران است.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بیشترین بخش مشکلات موجود در این زمینه را ناشی از نبود احساس مسئولیت در بین مردم نسبت به محیط زیست و عدم همکاری شهروندان با شهرداری خواند.

وی در در ادامه با ابراز مخالفت نسبت به سودآوری کلان از محل جمع آوری پسماند، استفاده از اصطلاح «طلای کثیف» را کاری اشتباه برشمرد و گف: اگرچه پسماند به نوعی سرمایه ملی حساب می شود، اما نه در حدی که بشود آن را «طلا» نامید.

فیروزی با اشاره به ورود سودجویان به حوزه پسماند برای کسب پول و منافع اظهار کرد: سال هاست که از پسماند به غلط با نام «طلای کثیف» یاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر پسماندها به درستی مديريت و بازيافت شوند می‌توان از هدررفت منابع طبیعی جلوگیری نمود، گفت: اما این سخن به معنای این نیست که این صنعت 100 درصد سود ده است و می‌توان به چشم منبعی از طلا به آن نگاه کرد.

فیروزی هزینه های بازیافت پسماند را بیشتر از درآمد آن عنوان و تاکید کرد: نام بردن از پسماند به عنوان طلای کثیف نشان از بی اطلاعی گویندگان این موضوع دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه نزدیک به 30 درصد پسماندهای شهری را پسماندهای خشک تشکیل می دهد، گفت: تنها حدود   12 تا 20 درصد پسماند خشک، ارزشمند و قابل بازیافت است.

وی افزود: از 70 درصد پسماندهای تر باقیمانده نیز می‌توان برای تولید کمپوست استفاده کرد. اما این اتفاق تنها در شرایطی ممکن است که تفکیک از مبدا از سوی شهروندان انجام پذیرد. در واقع رکن اصلی مدیریت صحیح پسماند و رشد صنعت بازیافت اين است كه شهروندان نقش خود را به درستی ايفا کرده و پسماندهای تر و خشك را در بدو تولید با دقت تفكيك کنند.

فیروزی بر اهمیت مشارکت اجتماعی و جایگاه خاص شهروندان در موفقیت مدیریت شهری تاکید و اظهار کرد: هنگامی که تک تک افراد از وظایف شهروندی خود آگاه باشند و در سطح خانه و محل کار، نسبت به حفظ محیط زیست احساس مسوولیت کرده و پسماندهای تر و خشک خود را از مبدا تفکیک کنند، دیگر پسماند ارزشمندی داخل مخازن تلنبار نمی شود که گروه‌هایی تحت عنوان زباله‌گرد از سوی سودجویان تشکیل شود.

فیروزی تصریح کرد: مردم زمانی می‌توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند که آموزش های لازم را دریافت کرده باشند و لذا آموزش و فرهنگسازی همواره در اولویت های سازمان مدیریت پسماند قرار دارد.

فیروزی با ابراز تاسف از این که دیدگاه حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه شهروندی در میان مردم نهادینه نشده است، تاکید کرد: عدم وجود نگاه فرهنگی و نبود عزم جدی برای حفظ و صیانت از طبیعت، حتی در میان مسئولان نیز مشهود است.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که فرهنگسازی و آگاهی بخشی در حوزه مدیریت پسماند و جلب مشارکت مردمی برای احترام و رعایت نکات زیست محیطی تنها بر عهده شهرداری نیست و تمامی نهادها و ارگان های مرتبط آموزشی و فرهنگی در این امر شریک هستند و می‌بایست هریک به نوبه خود یاری رسان سازمان مدیریت پسماند باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.