سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رفع تصرف اراضی موقوفه در رشت

۸ هزار و ۶۸۶ متر مربع از اراضی موقوفه در رشت رفع تصرف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ محمد صفایی معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف گیلان گفت: از ابتدای سال تاکنون در محاکم قضایی شهرستان رشت ۲۵ رای به نفع موقوفات این شهرستان صادر شده است که رفع تصرف ۸ هزار و ۶۸۶ متر از اراضی موقوفه حکیم ربانی یکی از برجسته‌ترین این آرا بود.

وی افزود: این اراضی موقوفه که در بلوار شهید انصاری شهر رشت واقع است توسط شخصی که مستاجر موقوفه بوده، اما به مقررات اوقاف تمکین نمی‌کرد به تصرف درآمده بود که پس از اخطار‌های اولیه و عدم تمکین متصرف به مقررات اوقاف، اداره اوقاف رشت با طرح شکایت از متصرف موفق شد به نفع موقوفه رای دریافت کرده و این اراضی موقوفه را از تصرف خارج کند.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف گیلان ارزش ریالی اراضی رفع تصرف شده را ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: نیت موقوفه حکیم ربانی هزینه برای فقرا و مساکین، پرورشگاه یتیمان و نشر معارف اسلامی است و بر این اساس شخص متصرف با عدم پرداخت اجاره موقوفه باعث شد تا نیت واقف به مدت چندین سال در امور یاد شده اجرایی نشود.

محمد صفایی صیانت از موقوفات را یکی از رسالت‌های اساسی سازمان اوقاف دانست و افزود: ادارات اوقاف پس از اطلاع از تصرف ملک موقوفه یا عدم پرداخت اجاره موقوفه ابتدا با اخطار به متصرف سعی در راهنمایی براساس قوانین دارد و اگر متصرف تمکین نکرد علیه وی در محکام قضایی شکایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از آنجایی که پس از صدور رای به نفع موقوفه علاوه بر رفع تصرف، همه هزینه‌های دادرسی بر عهده متصرف است گفت: بهتر است متصرفان پیش از طرح پرونده در محکام قضایی با حضور در ادارات اوقاف نسبت به اجرای نکات قانونی در خصوص املاک موقوفه اقدام کنند.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف گیلان افزود: سازمان اوقاف، نهادی در خدمت موقوفات، امام زادگان و نشر معارف اسلامی است و هرگونه تلاشی برای اعاده حقوق موقوفات در این سازمان در واقع کمک به ترویج و تبلیغ معارف اسلامی است.

محمد صفایی تصریح کرد: تصرف املاک وقفی و عدم پرداخت اجاره موقوفات به نوعی موقوفه خواری است که علاوه بر اثرات وضعی دنیوی، چون باعث معطل ماندن نیت واقف می‌شود، حق الناس محسوب خواهد شد.

 

انتهای پیام/م.ع

بیش از ۸ هزار متر مربع از اراضی موقوفه در رشت رفع تصرف شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.