سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نابودی اقتصاد سینما با پول های بادآورده/هشدار یک کارگردان به ویترین های پولشویی در سینما

ورود پول های کثیف به سینما باعث برهم خوردن تعادل اقتصادی سینما و هزاران مشکل دیگر شده است که نیازمند نظارت مسئولان است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ورود پول‌های کثیف به سینمای ایران، هشدار کانون کارگردانان درباره ورود پول‌های مشکوک به سینمای ایران، تیتر‌هایی است که این روز‌ها در صفحه اول خبر‌های سینمایی بسیار دیده می‌شود. پول‌هایی که منشا آن‌ مشخص نیست و داد و ستدی که در آن جریان دارد، باعث شده چرخه‌ اقتصاد استاندارد فیلم در سینمای ایران از بین برود.

عواقب ورود پول‌های کثیف به اقتصاد سینمای ایران

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این باره گفت: ورود پول‌های کثیف نظام اقتصادی سینمای ایران را به آشفتگی می‌کشاند. وقتی بعضی از این دوستان به اصطلاح سرمایه گذار که مشخص نیست پول هزینه فیلم‌ها را از کجا آورده اند و از چه رانت‌های مختلفی استفاده کرده اند به بازیگران دستمزد‌های نجومی می‌پردازند، این قضیه باعث می‌شود برای مثال بازیگری که به دفتر ما مراجعه و متوجه می شود که  از آن دستمزد‌های نجومی خبری نیست، دیگر کار نکند و هم فیلم دچار مشکل شود و هم این بازیگر در بلند مدت مخاطب اصلی خود را از دست بدهد.

وی تصریح کرد: سینما به دلیل جذابیت‌هایش همه را به سمت خود جذب می‌کند، اما این دوستان که پول‌های ناشناخته و موسوم به کثیف را وارد سینما می‌کنند اصلا به کیفیت محتوا و انتخاب عوامل فیلم فکر نمی‌کنند و تنها به دنبال ویترین و ساخت فیلم هستند. تا جایی که با اولین گزینه برای کارگردانی یا فیلمبرداری قرارداد می‌بندند و به هماهنگی کارگردان یا فیلمبردار با فیلمنامه و رعایت این نکته که آیا آن‌ها تجربه و مهارت لازم را برای تهیه فیلم را دارند، توجهی ندارند.

علی اکبری بیان کرد: برای حل این معضل باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی با حساسیت بیشتری عمل کنند و به دنبال یافتن منشا و ریشه ورود این پول‌ها باشند، چون در بلند مدت این نوع فیلم و تهیه کننده‌های بی سابقه که تنها با دستی پر از اسکناس می‌آیند سینما را از روال عادی اقتصادی خود دور می‌کنند.

این تهیه کننده اظهار داشت: پول‌هایی که از طرف افرادی بی‌سابقه و از طریق سرمایه گذاری وارد حیطه تهیه کنندگی می‌شود، به دلیل بی تجربگی به خروجی‌های متوسط می‌رسد.

انتقاد یک کارگردان از تولید فیلم های لاغر در سینما

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این باره گفت: با ورود پول‌های ناشناس و کثیف، عدالت و زحمات کسانی که سال ها برای این سینما زحمت کشیده اند از بین می‌رود.

کارگردان فیلم «شاخ کرگدن» تصریح کرد: بعضی از افراد با رانت‌های و رابطه‌هایی که دارند می‌توانند سرمایه‌هایی را برای ساخت فیلم پیدا کنند و بدون آنکه سابقه سینمایی داشته باشند و زحمتی در سینما کشیده باشند در تیتراژ، اسم تهیه کننده را یدک بکشند.

وی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین دلیل این معضل، نظارت نداشتن و پیگیری مسئولان سینمایی در این مورد است، گفت:روز به روز این فاجعه  بیشتر می شود و این روند باعث می‌شود ریشه تولید فیلم و اقتصاد استاندارد سینمای ایران زده شود.

محسنی نسب ادامه داد: کسی که بازیگر‌ها را با دستمزد‌های نجومی برای فیلم هایش و با پول‌هایی که منشا آنها مشخص نیست می‌خرد، به دنبال انحصار در سینمای ایران است و اینکه بتواند کل بازیگران پولساز را مال خود کند.

وی همچنین در مورد ضرر‌هایی که این معضل به سینما می‌زند، گفت: این معضل باعث شده ما دیگر بازیگر جدید و جوان نداشته باشیم وحتی نقش‌های پسر بیست ساله را هم افرادی خاص در فیلم‌ها بازی کنند.

کارگردان فیلم «یاس‌های وحشی» اظهار کرد: از آنجایی که این افراد هیچ تجربه سینمایی ندارند و فقط به دنبال ویترین برای پولشویی‌های خود هستند، کل هزینه فیلم را از صد در صد، هشتاد درصد خرج بازیگر‌ها می کنند و تنها 20 درصد از این هزینه را خرج عوامل سرنوشت ساز و مهم برای یک فیلم مثل فیلمبردار، کارگردان،صدابردار و جلوه‌های ویژه می کنند و این دلیل اصلی است که ما در سینمای ایران با فیلم‌هایی لاغر و ضعیفی از لحاظ تولید و کیفیت ساختاری و فنی مواجه هستیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.