سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار خراسان رضوی:

دوغارون و سرخس قدیمی‌ترین مناطق ویژه اقتصادی کشورند که از آن‌ها غفلت شد

استاندار خراسان رضوی نسبت به عدم قرارگیری دو منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس در لیست مناطق آزاد تجاری مصوب از سوی مجلس شورای اسلامی گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون از قدیمی‌ترین مناطق ویژه اقتصادی کشور هستند که می‌توانند نقشی محوری و اساسی در صادرات و اقتصاد استان و شمال شرق کشور داشته باشند.

رشیدیان افزود: علی رغم همه پیگیری‌ها از این دو منطقه ویژه غفلت شد، ضمن آنکه تمام مناطق آزاد تجاری و صنعتی که طی روز‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی مصوب شده برای استان‌هایی بود که حداقل یک منطقه آزاد دارند و خراسان رضوی با همه ظرفیت‌ها موردغفلت واقع شد.

وی ادامه داد: پیش از آن در شورای مناطق آزاد با حضور معاون اول رئیس جمهوری موضوع تبدیل این دو منطقه ویژه به آزاد تجاری مصوب و قرار شد دولت به لایحه مربوطه که اضافه کند، اما با همه پیگیری‌ها این امر محقق نشد و امروز این گلایه جدی وجود دارد که با توجه به ظرفیت‌های استان، چرا این امکان و فرصت برای استان دیده نشد.

استاندار خراسان رضوی گفت:خراسان رضوی با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و قرارگیری در منطقه ویژه و همجواری با دو کشور افغانستان و ترکمنستان نیازمند توجه بیشتری است.

رشیدیان با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع امروز آن است که برای حل مشکلات کنونی جامعه همه در کنار هم قرار گیریم، افزود: اینک زمان پاس دادن مشکلات به دیگران و توپ را به زمین دیگری انداختن نیست، بلکه باید با بسیج همگانی و کار شبانه روزی و همت برای حل معضلات و مشکلات مردم اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها و جنگ روانی بر روی شرایط اقتصاد ما آثار نامطلوبی داشته است، بیان کرد: شاهد حرص برای خرید کالا‌ها، کمبود‌های مصنوعی و احتکارها، پنهان کردن محصولات برای افزایش قیمت و بالا بردن قیمت کالا‌هایی که به عنوان مواد اولیه در داخل تولید می‌شود و اثر مستقیم آن فشار بر روی تولید است، می‌باشیم.

استاندار خراسان رضوی گفت:در این میان سخت گیری‌هایی که شاید در عادی خوب بوده الان مناسب نیست و باید این فضا مدیریت شود مثل نیاز ما به کارتن که محیط زیست برای ورود کاغذ باطله به شدت سخت گیری می‌کند و این موجب می‌شود از ظرفیت‌های تولید کارتن خود نتوانیم استفاده کنیم.

رشیدیان افزود: در این شرایط که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری تاکید داشته و دارند که همه قوا از دولتی و حاکمیتی در کنار بخش خصوصی قرار گرفته و برای رفع مشکلات مردم و جامعه و بویژه تداوم تولید، اشتغال و تامین زندگی و معیشت مردم گام بردارند و در واقع افزایش همراهی و هماهنگی نیاز اصلی جامعه امروز است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان گفت:: خراسان رضوی با دارا بودن بیش از 6 هزار و 400 واحد صنعتی و معدنی که حدود 95 درصد آن‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند از استان‌های الگو و نمونه‌ای است که با بخش خصوصی توانمند توانسته نقش خود را در حوزه صنعت و معدن به خوبی ایفا کند.

استاندار افزود: امروز 5 هزار و 600 واحد صنعتی استان با سرمایه گذاری بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان بیش از 188 هزار اشتغال را در خود دارد و 800 واحد فعال معدنی با 443 میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان وجود دارد که 9 هزار و 498 نفر در آن شاغل هستند که این مجموعه به نسبت شروع انقلاب بالغ بر 19 برابر رشد دارد.


نیاز به 525 میلیون یورو برای تکمیل 148 طرح صنعتی نیمه تمام


وی ادامه داد: هم اکنون 148 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد نیز در استان وجود دارد که حجم سرمایه گذاری آن 4 هزار و 191 میلیارد تومان است و پیش بینی اشتغال آن بیش از 15 هزار نفر می‌باشد.

رشیدیان افزود: در این رابطه نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ارسال شد مبنی بر اینکه برای تکمیل و تجهیز این پروژه‌های نیمه کاره بیش از 525 میلیون یورو از محل گشایش اعتبارات ارزی نیازاست تا این طرح‌ها ظرف دو سال آینده به انجام برسد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در برخی واحد‌های بزرگ و زیربنایی مثل فولاد در استان تحولات خوبی داشته ایم، افزود: برنامه ریزی‌ها در استان برای تولید کنسانتره 17.5 میلیون تن و گندله 15 میلیون تن بوده که هم اکنون از ظرفیت صفر تولید گندله در سال 92 با واحد‌های ایجاد شده به تولید 12.5 میلیون تن و در بحث کنسانتره به 7.5 میلیون تن تولید رسیده ایم که خود رکورد خوبی در حوزه فولاد است.

رشیدیان ادامه داد: طی چند ماه نخست سال با توجه به شرایط موجود، تولیدات کاهش نیافت وتولید کنندگان با همت مضاعف واقعا در مقابل مشکلات جنگیدند.


27 هزار اشتغال جدید در پنج ماهه امسال در خراسان رضوی ایجاد شد


استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: علاوه بر حفظ تولید 27 هزار اشتغال جدید در 5 ماهه امسال در استان ایجاد شد و در این مدت 933 میلیون دلار صادرات به وزن یک هزار 117 میلیون تن انجام شد که از نظر وزنی 24 درصد و ارزشی 31 درصد رشد دارد.

وی ادامه داد: حجم واردات هم در این مدت 128 هزار تن به ارزش 157 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 5 درصد و ارزشی 9 درصد رشد دارد.

رشیدیان با بیان اینکه خراسان رضوی در سال گذشته رقمی معادل 2 میلیارد دلار صادرات داشته و حجم واردات 700 میلیون دلار بوده است، گفت:: بخشی از نیاز ارزی استان در این حوزه می‌تواند از محل این صادرات تامین شود و باید شرایط مناسب را برای بخش خصوصی فراهم کنیم که از محل تهاتر ارزی برای صادرات و واردات با توجه به شرایط اقتصادی ونیاز جامعه تامین شود که این روز‌ها تا حدودی این فضا ایجاد شده است.


شایعات مطرح شده با هدف تخریب این شهر مذهبی صورت می‌گیرد


رشیدیان گفت: خراسان رضوی در عین آنکه استانی صنعتی و معدنی است، وجود بارگاه منور رضوی موجب شده فقط در سال گذشته 31 میلیون زائر و گردشگر در این خطه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امروز نیز آمار گردشگران بویژه خارجی رو به افزایش است و معمولا درزمان رشد این آمار‌ها شایعات آزاردهنده در جامعه پخش می‌شود که خلاف واقعیت است و هیچ فساد سازمان یافته‌ای در کشور ما وجود ندارد ضمن آنکه در کشور ما برای این نوع اقدامات که خلاف شرع و قانون محسوس می‌شود، قوانین محکم و سنگینی برای برخورد با آن‌ها وجود دارد نیرو‌های انتظامی و اطلاعاتی ما نسبت به این فساد‌های سازمان یافته بسیار دقیق و حساس هستند.

انتهای پیام//ف.ن
برچسب ها: مناطق آزاد ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.