سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت الاسلام سلیمی در نطق میان دستور:

رئیس جمهور پاسدار قانون اساسی باشد

نماینده مردم محلات گفت: رئیس جمهور پاسدار قانون اساسی باشد و تمام تلاش خود را برای ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته به کار گیرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۴ شهریور) مجلس در نطق میان دستور گفت: بر اساس اصل ۱۱۳ مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس جمهور است همچنین طبق اصل ۱۲۱، وی متعهد شده که پاسدار قانون اساسی باشد و تمام تلاش خود را برای ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته به کار گیرد.

سلیمی ادامه داد: بر اساس اصل ۳ بند ۱۲ پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه، طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و از بین بردن فقر و محرومیت از نیاز‌های اساس،  بر عهده رئیس جمهور است؛ اما آیا این حجم از نقدینگی که شاهد هستیم، بیانگر اقتصاد صحیح است؟ نوسانات لحظه‌ای ارز، تعطیلی روزانه کارخانه‌ها و بی کار شدن کارگران، قیمت بالای اجاره و خرید مسکن و کمبود برخی کالا‌ها از مهمترین دغدغه‌های کشور است که به مردم فشار می‌آورد.

نماینده مردم محلات اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۹ قانون اساسی، مردم از هر قوم و نژادی، باید از امتیازات مساوی برخوردار باشند. اما در حال حاضر چنین نیست و به عنوان مثال شاهدیم که منتقدان تحت فشار هستند. همچنین بر ساس اصل ۲۲ قانون اساسی حیثیت، جان، مال، حقوق، شغل و مسکن اشخاص باید از تعرض مصون باشد، اما شاهدیم که درآمد مردم به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است.

وی بیان کرد: برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بی کاری، پیری، از کارافتادگی، بی سرپرستی و در راه ماندگی از وظایف رئیس جمهور است، اما بازنشستگان و سایر محرمان از این امر برخوردار نیستند و حق آنها به دست حقوق نجومی بگیران می‌رسد. دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد. متاسفانه بعضی از مردم در موقع تحصیل از داشتن سرپناه محرم اند و یا برخی مدارس در مناطق گرمسیر در چادر برگزار می‌شود در حالی که بسیاری در مدارسی با شهریه‌های چند 10 میلیونی تحصیل می‌کنند.

نماینده مردم محلات گفت: براساس بند یک اصل ۴۳ قانون اساسی، تامین امکانات لازم برای تشکیل خانواده بر عهده‌ی شماست، اما آیا جوانانمان امکانات لازم برای تشکیل خانواده را در اختیار دارند؟

سلیمی افزود: بر اساس بند دو و چهار اصل ۴۳ قانون اساسی، مردم باید آزادی در انتخاب شغل و اشتغال کامل داشته باشند. اما مردم از این آزادی محروم اند. مردم باید فرصت کافی برای خودسازی معنوی و سیاسی داشته باشند، اما به خاطر مسائل اقتصادی، چند شغل دارند و نمی‌توانند به این امور بپردازند. طبق قانون بهره برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمد‌های ملی نباید تبعیض در کار باشد که متاسفانه با رانت خواری عده‌ای، در این بهره برداری تبعیض ایجاد شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.