به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان؛ تالار رودکی از ۹ صبح سیزدهم شهریورماه میزبان شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی شد. هیأت داورانی متشکل از حسین علیزاده، سیامک آقایی، نگار بوبان، سیامک جهانگیری، احسان ذبیحی فر و محمدرضا فیاض شرکت کنندگان را داوری کردند که از میان آنها نفرات برگزیده را اعلام کنند.
بخش ویژه موسیقی دستگاهی هفت شرکت کننده داشت که به ترتیب روی صحنه تالار رودکی حاضر شدند، نواختند و به سوالات استادان پاسخ دادند.
در این بخش هر یک از نوازندگان با یکی از سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی نظیر تار، سنتور، سه تار، عود، قانون، کمانچه و نی نواختند. آنان باید به عنوان پیش درآمد یک قطعه ضربی سنگین، برای بداهه نوازی اجرایی آوازی با وزن آزاد، برای بخش میانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند چهارمضراب و پس از بداهه نوازی در بخش پایانی یک قطعه ضربی در قالبی مانند رنگ مینواختند. این قطعات باید ساخته خود شرکت کنندگان می بود.
نخستین شرکت کننده رضا ابراهیمی کلاریجانی نام داشت که صدای سازش آغاز کننده این روز از جشنواره موسیقی جوان شد. بعد از او ساسان زند کریمی، آرش سروستانی، حجت فرجیان، علی قنبری ایلخچی، آرمان مهدیه نجف آبادی و محسن میرزایی خلفه کندی مقابل داوران اجرا کردند.
داوران علاوه بر توجه به قالب کلی ساخت قطعات و سازماندهی اجرای تکنوازی، تکنوازی مبتنی بر اصول زیبایی شناختی موسیقی کلاسیک ایرانی را در قالبی کنسرت گونه نیز در نظر داشتند، اما باتوجه به اینکه بخش ویژه موسیقی دستگاهی نخستین سال خود را در جشنواره ملی موسیقی جوان تجربه میکرد، نظرات اعضای هیأت داروان در این خصوص جالب توجه بود.
حسین علیزاده از اعضای هیأت داوران بخش ویژه موسیقی دستگاهی که در روز سه شنبه سیزدهم شهریورماه در تالار رودکی برگزار شد، در مورد این بخش گفت: در طول جشنواره تعداد زیادی از اجراها را به تماشا نشستیم و از این میان هفت نفر که آثارشان از کیفیت بالاتری برخوردار بود انتخاب شدند. تعدادی از شرکتکنندگان خلاقیتهای بیشتری داشتند و تعدادی هم الگوهای خاصی را تقلید کرده بودند. ضمن این که به نوع اجرا و مهارت هایشان توجه میشد. ما بیشتر به کسانی توجه کردیم که از نظر ساختاری مبتکر بودند و نکته جالب توجه در مورد اجراها این بود که نوازندگان درخشان در ردههای سنی پایین حضور داشتند و به نظرم باید به بخش ویژه در سالهای آینده توجه بیشتری شود. به هر صورت این بخش تازه به جشنواره اضافه شده است و احتیاج به زمان دارد.
وی افزود: من فکر میکنم هر چقدر جشنواره نگاه بازتری داشته باشد و باید فضای وجود داشته باشد که نشان دهد که این آموزشها چه ثمرهای داشته است. معمولاً کسانی که خلاق هستند با آموزشها ایده هایشان شکل میگیرد و هدف ما در جشنواره این است که کمک کنیم، شرکتکنندگان به بیان شخصی شان دست پیدا کنند، اما با این حال تعدادی از شرکتکنندگان هم تقلید آثار قبلی را میکردند. اما در مجموع تعداد زیادی از شرکت کنندگان در این بخش کسانی بودند که ابتکار عمل داشتند و همین مسئله انتخاب نفرات برتر را برای ما مشکل میکرد، ولی ما سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که درخشانتر از سایرین بودند.
علیزاده اضافه کرد: من فکر میکنم بنا به طبیعت ساز و ایدههای ساختاری قطعات اجراها کاملا متفاوت بودند به طور مثال شرکت کنندهای در بخش سنتور کاملا سنتی مینواخت و نفر بعدی اجرای مدرن تری را به نمایش گذاشت و من معتقدم در این بخش آن چه که مهم است شیوههای بروز خلاقیت در شرکت کنندهها خواهد بود.
نگار بوبان که داور در بخش ویژه موسیقی دستگاهی است، در خصوص بخش دستگاهی و شرکت کنندگان در این بخش اظهار کرد: باتوجه به این که بار نخستی بود که بخش ویژه در جشنواره برگزار میشد، هم تنوع خیلی زیاد بود و هم شرکت کنندگان ایدههای بسیار جدیدی داشتند و باعث خوشحالی است که بسیار درخشان ظاهر شدند.
وی ادامه داد: در مجموع من فکر میکنم که تعدادی از شرکت کنندگان از مهارت و توانایی نواختن ساز به خوبی بهره برده بودند و تعدادی هم آنچه را که از موسیقی دستگاهی آموخته بودند را در ساخت قطعات استفاده کرده بودند و بعضیها هم بسیار خوش صدا بودند و البته بودند کسانی که ترکیبی از ویژگیهایی که نام برده شد را داشتند؛ اینها کار اساتید داوری سختتر کرده بود و در مورد نقاط ضعف هم باید به این موضوع اشاره کنم که تعدادی از اجراها در یک روند و نظم کلی برای همراه کردن مخاطب پیش نمیرفتند.
احسان ذبیحی فر دیگر داور این بخش در مورد کیفیت اجراها نیز گفت: طبیعتا اجراهای این بخش از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند و شرکتکنندگان عملکرد پخته تری را به نمایش گذاشتند. با توجه به این که این بخش برای نخستین بار است که در جشنواره جوان وجود دارد، باید اجازه دهیم این بخش در سالهای آینده هم تجربه شود و با گذشت زمان شرکت کنندگان بیشتر متوجه فضایی که در آن قرار میگیرند، شوند. من فکر میکنم آن چیزی که به لحاظ خلاقیت و ارائه یک برنامه موسیقایی یکدست و همین طور مبتنی بر سنتهای موسیقی است، باید به مرور اتفاق بیفتد و این مقوله پیچیدهای برای شرکت کنندگان در این سن است. امیدوارم در سالهای آینده هدف گذاریهای آموزشی به این سمت گرایش پیدا کنند، اما در مجموع با توجه به سن کم شرکت کنندگان و تازگی این بخش اجراها رضایت بخش بود.
وی افزود: من معتقدم نقش اسعدی دبیر جشنواره بسیار پررنگ و حائز اهمیت است؛ چرا که بخش عمدهای از این اتفاقات به خاطر حضور وی است. در واقع ایشان یک موزیسین با دانش هستند که بخش اعظم پیشرفتهای جشنواره به خاطر وجود ایشان است و من فکر میکنم همین که امسال جشنواره این بخش را اضافه کرده است، دبیر و دبیرخانه جشنواره کار سختی را انجام داده است و در مجموع کل همه کارها را به صورت منظم انجام شده است.
همچنین سیامک جهانگیری از اعضای هیأت داوران بخش ویژه موسیقی دستگاهی گفت: باتوجه به بحث گزینشی که در ابتدا صورت گرفت و بنابراین شرکت کنندگان حاضر در این بخش نوازندگان خیلی خوبی بودند، اما طبیعتاً تعدادی از آنها اجرای درخشان تری داشتند. به نظر من این بخش بسیار فوق العاده است و فکر میکنم این بخش باید خیلی زودتر از اینها باید به جشنواره اضافه میشد؛ چرا که بعد از این که شرکت کنندگان ردیفها را حفظ میکنند و مینوازند در ماحصل این جریان باید بتوانند هنرشان را ارائه بدهند و باید متوجه باشند که چقدر میتوانند از این محتوای ساختاری موسیقی دستگاهی ایران استفاده کنند و در واقع محصولی را که در نهایت از موسیقی انتظار داریم را نوازندگان بتوانند در این بخش از جشنواره به نمایش بگذارند.
محمدرضا فیاض دیگر داور حاضر در این بخش گفت: بخش قابل توجهی از اجراها بسیار درخور توجه بود. ولی مقدم بر اجرای هنرمندان فکر میکنم ایده اصلی جشنواره و سیاست گذاران جشنواره و این که چطور بر موازین کلاسیک نگاهی خلاقانهتر بر موسیقی داشت. این نخستین تجربه بود و امیدوارم سنگ بنای خوبی باشد. فکر میکنم نقطه قوت توانایی فنی و اجرایی و البته تکنیکی باشد و در مورد نقاط ضعف من فکر میکنم. هنوز دستگاه فکری که بتواند راه گشای این تواناییهای تکنیکی باشد به انسجام کافی نرسیده است و فکر میکنم با گسترش انواع مباحث نظری در حوزه این که چطور میشود در عین پایبندی به چارچوبهای موسیقی خلاقانه تری آفرید آن مبانی نظری باید در اینجا مطرح شود.
سیامک آقایی در مورد کیفیت اجراهای این روز معتقد است: اجراها از نظر سطح کیفی بیش از سطح انتظار بود باتوجه به این بخش در جشنواره نو پاست و هم این که شاید باتوجه به فضاهای دورههای قبلی جشنواره کمتر به خلاقیت و بحث آهنگسازی و ایجاد فضاهای نو کمتر تمرکز شده، این بخش توانست هم یک آغاز خوبی برای این ماجرا باشد و آثار کیفیت خوبی داشتند. البته توقع ما از اجراها کمی بیشتر است، اما در یک جشنواره این چنینی که فقط بر روی حفظ ردیف تاکید میشود. خیلی نمیتوان انتظار خلاقیت و نوآوری داشت این بخش به شرکت کنندگان پس از بحث حفظ ردیف یا در حقیقت حفظ اصول اولیه فصل جدیدی را گشوده است و به شرکت کنندگان کمک میکند که بعد از حفظ کردن ردیفها، با یک حرکت خلاقانه خودشان را محک بزنند.
گفتنی است؛ دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است.
انتهای پیام/