سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

جزییات تحقیق و تفحص از خودروسازان/ باز هم با خودروسازان مدارا می‌شود؟

تاکنون چندبار کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان تشکیل شده اما متأسفانه گزارش مؤثری توسط مجلس در این رابطه منتشر نشده است.

 به گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی چهارشنبه، 7 شهریور ماه سال جاری با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و فناوری، فروش و خدمات پس از فروش با 153 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع (از مجموع  194 نماینده حاضر در جلسه) موافقت کردند.

بر این اساس، ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و فناوری، فروش و خدمات پس از فروش گفت: بررسی علل زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز اصلی داخلی و شرکت‌های تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیت‌های موجود، بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای قشرهای متوسط به پایین جامعه از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکت‌های رنو – پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکت‌های خودروسازی و تأثیرات آن در دانش فنی شرکت‌های خودروسازی داخلی از حیث طراحی ، بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقد شده و همچنین بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تابعه از دیگر محورهای تحقیق و تفحص برشمرده می‌شود.

دلایل مختلفی در طول چند ماه گذشته موجب شد که مجلس شورای اسلامی،طرح تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان را به تصویب برساند.

محمدرضا نجفی، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور، در کنار اعلام خبر تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از خودروسازان بر لزوم شفافیت عملکرد صنعت خودروسازی در طول فرآیند تأمین، تولید و فروش خودرو با توجه به افزایش نارضایتی و شکایت‌های مردمی در قالب تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور تأکید کرد و گفت که جمع‌بندی واقعی و عمیق از وضعیت جاری صنعت خودروسازی کشور، عارضه‌یابی صنعت خودرویی ، ایجاد تحول در این صنعت  و خروج آن از انحصار از دیگر اهداف تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی  است.

نجفی گفت:در گذشته نیز این کمیته در چند مرحله از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و به بررسی روند کاری خودروسازان پرداخته بود.

وی درباره اثرات این تحقیق و تفحص در مجلس نهم گفت: آثار تحقیقات این کمیته بر  خودروسازها  این بود که در یک سری زمینه‌هایی که بسیار ضعیف بودند موجب تقویت آنها شد، دقت مدیران خودروسازی در بحث‌های ساختاری و مالی بیشتر شد و حاشیه امن آن مافیایی که در این عرصه وجود داشت را به‌طورجدی بر هم زد.

اما بنظر می‌رسد تشکیل این کمیته و مجموعه اقدام‌های آن در گذشته،تاثیر چندانی بربهبود روند اشتباهات این صنعت نداشته است.

در راستای مشخص شدن ابعاد بیشتری از اهداف مجلس شورای اسلامی در تشکیل این کمیته با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحبنظران به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید؛

تغییر قیمت ها،عامل تحقیق از خودروسازان شد

جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در گفت‌و‌گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: تشکیل کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از خودرو سازان تصویب شده است و می‌بایست ظرف 6 ماه آینده این کمیته گزارش کاملی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با دلایل تشکیل کمیته تحقیق و تفحص به مجلس شورای اسلامی از خودرو سازان، گفت: نوسانات اخیر قیمت بازار ،آشفتگی‌ها ،ابهامات موجود در زمینه احتکار و اختفای خودرو توسط خودروسازان و همچنین افزایش قیمت پراید از 20 میلیون به 40 میلیون تومان موجب شده است  تا مجلس شورای اسلامی در صدد یک تحقیق کامل از شرکت‌های خودروسازی برآید.

حسینی کیا تأکید کرد: در صورتی که تخلفی در خودروسازی‌ها صورت گرفته باشد، موارد به قوه قضائیه ارجاع داده شده و این قوه متخلفان را محکوم و مجازات خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا  این تحقیق و تفحص نتایج عملی در پی خواهد داشت، گفت: همگی بستگی به تیم کمیته تیم تحقیق و تفحص دارد و در صورتی که این کمیته به صورت جدی  مسائل خودروسازان را پیگیری کند، به طور حتم نتایج شفاف و مشخصی را شاهد خواهیم بود.

خودروسازان برای مبرا شدن از اتهامات باید دلایل منطقی ارائه دهند

 عبد‌الله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد:  کارشناسان، مطبوعات و مردم  به نحوه تولید خودرو، قیمت گذاری، کیفیت این محصول و همچنین عرضه آن به بازار اعتراضات متعددی داشته اند.

وی افزود:مجلس شورای اسلامی در جهت انجام وظیفه نظارتی خود بر آن شد تا کمیته تحقیق و تفحصی برای رسیدگی به تخلفات و مسائل خودروسازان تشکیل دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: خودروسازان کشور به ویژه سایپا و ایران خودرو می‌بایست پاسخگوی سوالات و ابهامات مردم باشند.

رضیان با اشاره به قدرت مجلس شورای اسلامی در نظارت و تعیین تکلیف خودروسازان، تصریح کرد: خودروسازان بایدبرای مبرا شدن از اتهامات دلایل منطقی  ارائه دهند.

وی ادامه داد: مشکلات خودروسازان در کشور بیشتر مشکلات ساختاری است و این شرکت‌ها غالبا در سیاست گذاری دارای ضعف‌های متعددی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دولتی بودن و عدم رقابت پذیری آنها را از دلایل موثر در بروز مشکلات ساختاری خودروسازان دانست و گفت:اگر خودروسازان می‌توانستند به صورت رقابتی در کشور عمل کنند و این صنعت انحصاری نبود، دیگر نیازی به تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و یا نهادهای دیگر وجود نداشت.

رضیان با تأکید بر اینکه مجلس به نفع مردم بودن تعرفه‌های اعطا شده به خودروسازان را بررسی می کند، اظهار کرد: شبهه دولتی بودن خودروسازان یک آفت است و در صورتی که هزینه‌های سالانه خودروسازان داخلی آنالیز شود، خواهیم دید که اگر این هزینه‌ها به بخش خصوصی اختصاص می یافت  چند برابر بازدهی داشت و یا با سرشکن کردن هزینه‌ها می‌توانستیم خودروهای ارزان تری در بازار داخلی داشته باشیم؟

وی بیان کرد: نگرانی مجلس شورای اسلامی در تمامی ادوار ، بیکار شدن حجم بالایی از نیروهای شرکت‌های خودروسازی و قطعه سازی بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه با توجه به وخامت اوضاع کنونی کشور و اقتصاد نمی‌توانیم به صادرات قطعات تولیدی داخل امیدوار باشیم هرچند که بسیاری از قطعه سازان ما توانایی تولید محصولاتی با کیفیت جهانی را دارند اما به دلیل مشکلات موجود در سیاست‌های اقتصادی خارجی و عدم تبادل بانکی نمی‌توانیم این حوزه را در بحث صادرات تقویت کنیم.

رضیان تصریح کرد: اگر ملاحظه‌ای در حق خودروسازان صورت می گیرد، بیشتر بعلت حفظ صنعت قطعه سازی است.چرا که نمی‌توانیم به راحتی اشتغال هزاران نفر در این صنعت را به تعطیلی برسانیم.البته خودروسازان همیشه از این موضوع سوءاستفاده کردهاند بطوریکه نه تنها از حمایت‌های دولت به نفع خود بهره برده‌اند بلکه همیشه پول قطعه سازان را نیز با تأخیر پرداخت کرده اند.

 کمیته تحقیق و تفحص باید به شایعات در مورد خودروی داخلی پایان دهد

آرمان خالقی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،اظهار کرد: اگر قرار است همچون گذشته و در قالب یک حرکت شعارگونه کمیته تحقیق و تفحصی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی مشکلات و تخلفات خودروسازان تشکیل شود، به طور حتم هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و نمی‌تواند نقشی در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی تأکید کرد: در صورتی که چنین کمیته ای تشکیل شود، باید گزارش تطبیقی از نحوه قیمت گذرای، مقایسه کیفی و قیمتی با خودروهای مشابه خارجی و همچنین شکایات مربوط به عدم رضایت مشتریان از زمان تحویل تا مسائل دیگر مورد بررسی کارشناسانه قرار بگیرد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران تصریح کرد: زمانی که مردم برای خودرویی هزینه می‌کنند، توقع دارند که مطابق پولشان از امکانات خودرو برخوردار شوند.

خالقی افزود: کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی باید کار کارشناسی زیربنایی انجام دهد تا به شایعه‌هایی که سال‌ها در مورد گران‌تر بودن قیمت خودرو در ایران از کشورهای همچون عراق مطرح می‌شود، پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اگر واقعا قیمت خودروهای صادراتی از خودروهای موجود در بازار داخلی کمتر باشد، در حق مردم و خریداران داخلی اجحاف صورت گرفته است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اذعان کرد: حمایت از خودروسازان بایستی برنامه ریزی شده، هدفمند و  با مدت زمان مشخص صورت گیرد.اگر حمایت‌ها تنها برای حفظ اشتغال کارگران در این حوزه باشد، موجب غیر رقابتی شدن و پایین آمدن کیفیت محصولات خودروسازان داخلی خواهد شد.

خالقی با تأکید بر این موضوع که باید فعالیت کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از خودروسازان نتیجه شفافی داشته باشد، گفت: تاکنون چندبار کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان تشکیل شده اما متأسفانه گزارش عملی و مؤثری توسط مجلس شورای اسلامی در این رابطه منتشر نشده است.

وی یادآوری کرد: از آنجایی که مدیران خودروسازی‌ از طرف دولت انتخاب می‌شوند و حتی گاهی انتخاب آنها ساز و کار سیاسی دارد، در نتیجه زمانی که می‌خواهیم به این مدیران فشاری وارد آوریم، جناح سیاسی آنها عکس‌العمل نشان می‌دهد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران افزود: مجلس شورای اسلامی می‌بایست با تعیین افراد کارشناس و صالح برای تحقیق و تفحص از خودروسازان ،به شفاف سازی و اعلام تخلفات این بخش برای مردم و قوه قضاییه بپردازد.

خالقی با اشاره به وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی، گفت: متخلفان شناسایی شده در حوزه خودروسازی بایستی به قوه قضاییه معرفی شوند تا مورد بازخواست قرار گیرند.

تحقیق و تفحص در این مقطع زمانی تأثیر چندانی ندارد

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،‌ اظهار کرد: طرح تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس شورای اسلامی رأی آورده است اما هنوز این کمیته تشکیل نشده و اعضا مشخص نیستند.

وی در پاسخ به این پرسش که ضرورت تشکیل این کمیته چه بوده است،‌ گفت: ما به دنبال دلیل نمی‌گردیم و زمانی که مسئله‌ای به تصویب نمایندگان برسد، ملزم به اجرای آن خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تأثیرات این کمیته بر شفاف سازی مشکلات خودروسازان، گفت: به نظر نمی‌آید تحقیق و تفحص در این مقطع زمانی تأثیر چندانی داشته باشد همانطور که کمیته‌هایی که در گذشته تشکیل شد نتوانست به صورت کامل شفاف سازی کرده و مشکلات در این  حوزه را حل کند.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
اين خودرو سازا خودشون بهتر از همه ميدونن چطوري ميشه دلال بازي و احتكار خودرو رو جم كرد ولي اين چيزا دست خودشونه ...مثلا خوب ميدونن بايد خريد و فروش خودروي نو رو حداقل تا ٥ سال ممنوع كرد تا فقط نيازمنداي واقعي بتونن بخرن ولي صدا شو درنميارن
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
اين خودرو سازا خودشون بهتر از همه ميدونن چطوري ميشه دلال بازي و احتكار خودرو رو جم كرد ولي اين چيزا دست خودشونه ...مثلا خوب ميدونن بايد خريد و فروش خودروي نو رو حداقل تا ٥ سال ممنوع كرد تا فقط نيازمنداي واقعي بتونن بخرن ولي صدا شو درنميارن
حامد نیا
۰۰:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
خود پراید هم فکرشو نمی کرد یه روز بشه 40 تومن .
اصلا 40 تا میره که بابتش 40 تومن بدیم ؟
حامد نیا
۰۱:۴۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
کسی زورش به این خودرو سازها نمیرسه ....
دانیال
۰۱:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
دوستان اگه دیدید افرایش قیمت دادن بعد از دیرکرد در ارسال دعوتنامه با کلیه مدارک اعم از حواله و دعوتنامه و لیست قیمت روز تحویل مندرج در ثبت نام اولیه و متن صنایع معادن به دادگستری حقوقی مراجعه کنید
بیداد
۲۰:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
خودروسازی ما از آن چه کسی است؟
صبا
۱۸:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
ننگ بر به سایپا و ایران خودرو
آینده ناامید
۲۱:۰۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
آخه من بدشانس کارمند..چه جوری باحقوق یک ملیون حالا بیام پولهام جمع کنم ماشین بگیرم پراید شده چهل ملیون ..آخه چراباتوجه به تورم اینقدرکم افزایش یافت حقوق ها..آخه چرابه فکرمردم نیستید..
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
.اجناس همه س برابر شده .....براد ر من فولاد چیه بااین هم ه کارخانه قیمت آهن نسبت به سال گذشته سه برابر شده ...دبیرستان که درس می خوندم یه دبیر متعهد ومومن دبیر درس جبر مون بود داشت داشت درس تابع ومعادلات بهمون میداد سال 1368 از روی دلسوزی وتعهد میگفت زحمت بکشید تمرین کنید واین مسائل را یادبگیرید .چون دشمنان ما با یه معادله اقتصاد ما رو فلج میکنند .راست می گفت حالا به حرفش رسیدم
معلم
۲۱:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
اون معلم جبرت راست میگفته بیچاره
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
دشمن انسان جهل انسان است. انسان نادان با بی تدبیری و ناآگاهی برای خود و توابعش دشمن های زیادی و دردسرهای بی شماری می آفریند. از قدیم بزرگان گفته اند هزار دوست کمه ولی دشمن یکیش زیاده.
خدایا آگاهی معنوی همه ی ما را بالا ببر.
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
باید مافیای خودرو رو از بین برد
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
تاوقتی صنعت خودرو انحصاری باشه همینه دوباره باید خودرو صفرنخرید تاگوشی دستشون بیاد وگرنه همین اشو همین کاسه هست
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
دوست عزیز که نظر میدی نخرین یکی از علت های گرانی آدم هایی مثل شما هستند که میگن هیچی نخرید پس مردم پولشونو چیکار کنن به نظر من الان فقط باید ماشین تا میتونی ثبت نام کنی .
hobot
۱۶:۳۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
خودروسازا خطای بزرگ و جبران ناپذیری را انجام داده اند وباعث اینچنین بازار اشفته ای در کشور شده اند و کاملا اگاهانه بوده و از سال قبل برنامه خودروسازا چنین بوده که قیمت خودرو در کارخانه را حاشیه بازار تایین کند
و نبود قطعه و تحریم ها هم همه الکی هم مردم میدونن هم خودروسازا هم مسولین
تموم خودروهایی که سایپا فروخت با دلار 3800ساخته شده بود وبا افزایش قیمتی که اوایل سال 97 داشت باز هم با 25درصد افزایش
پیش فروش کرد
شرکت ایران خودروهم اردیبهشت 97 از 4تا 15 میلیون افزایش داشته
با دلار 3800هم تموم خودروهایی که لو رفته ساخته و افزایش قیمت دوباره به هیچ وجه قابل قبول نیست
پیش فروش هم به هیچ وجه قابل قبول نیست

مردم
فقط فروش نقدی به قیمت اردیبهشت 97
از تموم مردم هم خواهش میکنم در خصوص پرونده خودروساران با شورای حمایت از مصرف کننده و سازمان تعزیرات و شورای رقابت تماس بگیرند
این ارگانها مدافع حقوق مردم هستند
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
تنها گزاره ی کارامد و نتیجه بخش، ورود چند خودرو ساز بزرگ به عرصه ی اقتصاد به منظور شکستن انحصار خودروست. با وجود رقبای کاملا خصوصی ( من جمله روش فاینانس) دیگر نیازی به شورای رقابت و ... نیست. بازار با خود تنظیمی خودش رو اداره میکنه و حقوق ملت حفظ میشه.
بقیه ی راهها پاسخگو نیست.
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشان تغییر دهند. سوره ی رعد/ آیه ی 11
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
همه ی بد بختی ما از بخش خصوصیه شرکتهای به ظاهر خصوصی هم مال دولتی هاست عزیزم
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
مردم عزیز ایران با اعتراض به جایی نمیرسیم
باید ماشین نخریم
با نخریدن این ماشین های بی کیفیت و قیمت هاشون که چند برابر ارزششون هست چیزی رو از دست نمیدیم
بیایید خودمون به فکر خودمون باشیم
farhad
۱۶:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
کجای کاری ماشینهای سایپا ۵۰هزارتاش درعرض ۱بفروش میرسه وهجوم به یکباره ملت میشه
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
پراید ۷ میلیونی شد ۲۵ میلیون سرو صدا مردم در اومد کردن ۲۲ میلیون گفتن ارزون شد دیگه الان شده ۴۵ میلیون میکنن ۴۰ میلیون میگن ارزون کردیم قیمتو پایین آوردیم
در واقع قیمتش همون ۷ میلیونه دیگه نهایتش ۱۰ میلیون
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
پراید تو ایران ۴۰ میلیون تومن هست
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
قیمت کارخانه پراید 22 و دلالان بالاتر
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
دولت باید حمایت کنه خودرو سازها تولید کنن وثبت نام راحت بشه این تنها راه سود کردن هستش الان اگه یه خودرو از کارخونه بخری 50میلیون میتونی بفروشی 100میلیون یعنی دو برابر .
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
############# خودرو نخریم تا ارزون شه
احمد نبوی
۱۴:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
باید مثل کشورهای افغانستان خودروهای دسته دوم خارجی وارد شهر
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
ما هنوز محاکمه کرباسچی رو یادمون نرفته باید به ایمن موضوع بیشتر توجه شه
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
امیدواریم هرچه زودتر تحقیق و تفحص نمایندگان و کمیسیون صنعت کار خود را شروع کند جهت جلوگیری از افزایش قیمت توسط خودرو سازها.
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
دوست خوبم تشکیل کمیته ی تحقیق و تفحس مسبوق به سابقه بوده و به نظر اکثر کارشناسان هیچ تاثیری در کاهش قیمت خودروها نداره و به عنوان یک مسکن فقط شاید بتونه مدتی افکار عمومی معترض رو مدیریت کنه. به هیچ وجه هم جنبه ی عملیاتی و کاربردی نداره. متاسفانه نبود یک سازمان بازرسی مستقل مردمی کاملا ملموسه. متاسفانه هیچ سازمان نظارتی برای خودروسازها در کشورمون وجود نداره.
اگه میگید هست لطفا آدرسش رو بدید مردم برن سراغش معجزه شو ببینن.
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
تحقیق و تفخص نمیخاد
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ؟!!!
سجاد
۱۳:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
با سلام
طی جلساتی که در تلویزیون در این چند ماهه در رابطه با قیمت و احتکار خودرو بحث و گفتگو می شود به یک مورد اساسی که ظلم آشکار ایران خودرو به مشتری می باشد و دلیل اصلی احتکار یا به قول خود ایران خودرو تاخیر که به بهانه تامین قطعه صورت می پذیرد و اعلام می کند چون سود تاخیر می دهد به ضررش تمام می شود کسی در جواب این را نمی پرسد که مگر سود تاخیر چقدر است !!!!!!؟؟ در مقایسه با افزایش قیمت چند ده ملیونی که مد نظر ایران خودرو است . مثلا بنده که بهمن 96 یک خودرو ثبت نام کرده ام و می بایست طبق قرارداد 1/5/97 تحویل میشده و تا الان دعوت نامه نیامده است چرا بابت تاخیر ایران خودرو باید قیمت مثلا مهر ماه 97 رو بپردازم مگر مقصر تاخیر ایران خورو بنده بوده ام مگر سود تاخیر چقدر است ؟؟؟ در مقایسه با افزایش قیمت مد نظر ایران خودرو(چند ده ملیونی) عددی نیست که کاملا زیرکانه مدیرعامل ایران خودرو ،وزير صنعت ،رئيس انجمن خودرو و ...می گویند ما چون سود تاخیر می پردازیم دلیل ندارد ماشین را نگه داریم کاملا پرواضح است که قیمت باید در همان ماه که در قرارداد جهت واگذاری آمده پرداخت شود نه اینکه ایران خودرو به عمد تاخیر ایجاد کند تا در نهایت به قیمت دلخواه بفروشد.اگر مسئولین محترم و شورای رقابت و مجلس این بند مستبدانه و ظالمانه را از ایران خودرو حذف نمایند به نظر بنده بخش اعظم مشکلات حل خواهد شد به همین آسانی حالا چرا اصلا هیچ اشاره ای به این موضوع در گفتگوها نمی شود!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهش میکنم این مطلب بنده را به اطلاع برسانید.
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
اتحادو انسجام وتهاجم فقط راه حل در مقابل خودروسازهاست
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
اتحادو انسجام وتهاجم فقط راه حل در مقابل خودروسازهاست
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
انشاالله روز ............به خودروسازها
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
انشاالله روز ............به خودروسازها
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
اینبار اگه مماشات بشه خودروسازهارو با سازمان بازرسی به...............میکشیم
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
تحقیق و تفحص که سال‌های گذشته هم انجام گرفت بهتر است... نمایندگان اگر واقعا قصد اصلاح خودروسازی را دارند کار دیگری انجام دهند و گرنه با صرف چند میلیارد تومان دیگر برای تحقیق و تفحص جدید فقط جنبه نمایشی منظور خواهد بود
hasan
۱۱:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
متاسفانه باید همیشه تاسف بخوریم.
سعید
۱۱:۲۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
به نظر من صنعت خودرو سازی کشور نتنها در گذشته نتوانسته از موقعیت که دولت و ملت با تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی برای انها بوجود اورده استفاده حد اقلی داشته باشد ،بلکه سیاستها و عملکرد این صنعت در این چند سال عملاً مقایر با اقتصاد مقاومتی و تولید ایرانی و کالای ایرانی بوده...
تحقیق و تفحص از این صنعت تا بحال بجز چند جمله محکوم شدم و امید های واهی برای مردم ایران به ارمغان نداشته
ما امروز شاهد ان هستیم که صنعت دفاعی کشور با تمام تحریم‌ها خودروی فوق شایست بنام (ارس)را تولید می کند اما این صنعت گران خودرو تمام تلاششان به مونتاژ خودرو خارجی و کسب سود بیشتر از این انحصار موجود کشور هستند ،انحصاری کن الان فقط از ان رانت کلان و مافیای خودرو باقی مانده
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
درود بر شما.
تنها راه شکست قیمت ها و انحصار خودروسازها، ورود رقبای حرفه ای و بزرگ بخش خصوصیه و بس.
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
هر کاری که دلتان می خواهد انجام دهید کی به کی .
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
نوبت ما هم میرسه
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
با یک پذیرایی نرمو چرب نمک گیر میشوند با یک سوییچ مسئله حل میشود پرتقال فروش کجاست
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
منتظر خشم ملت و غضب خدا هم باشند. یه وقت پرتقال تو گلوشون گیر میکنه....
مهران
۱۰:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
همه میدانیم که برجام بیشتر ازهمه ملت برای خودروسازان ثمر داشت و خودروسازان همچنان تا سالهای آینده ازثمرات برجام بهره مند هستند . خودروسازها همینکه دیدن برجام به خطر افتاده سریعا تفکرات قبل ازبرجام را تکرار کردند. رئیس جمهور باید مدیران دو خودروساز را برکنار کند و نمایندگان هم باید وزیر صنعت را استیضاح کنند .
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
دقیقا. درود بر شما.
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
واقعا" جای تاسف دارد
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
سرگرم کردن مردمه خوبه یه مدت سرگرم میشیم
مهدی
۱۰:۰۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
تا وقتی سیستم دولتی باشه همینه به جایی نمیرسیم خودروسازها و پرسپولیس و استقلال باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند تا پیشرفت کنند وگرنه تا ۱۰۰ سال دیگه هم همینه که هست
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
درود بر شما. کاملا موافقم.
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
تا حالا هر یکی از مسئولان حرفی در مورد اقتصاد میزند اجناس روز بعد گرونتر میشوند کاش از نمایندگان ی گزارش کار میخواستند که برای کاهش قیمت و حمایت از مردم در این شش ماه سال چه اقدامی کردند که به نفع مردم بوده مسئولان محترم همش شعار حمایت از تولیدات داخلی میزنند ولی خودشان ماشین میلیاردی سوارند همه وسایلشان خارجی پس چرا خودشان از تولید داخلی حمایت نمیکنند حمایت فقط شده از وظایف اقشار ضعیف جامعه . وقتی قیمت ماشین بالا میرود فقط مسئولان این خبر که واردات خودروهای زیر45 میلیون آزاد ببینید بازم خودروی پراید 45 میلیون میماند برخی از مسئولان از مسئولیت فقط حقوق نجومی میگیرند اصلا درد مردم را حس نمیکنند چون خودشان در رفاه هستند یا وقتی قیمت گوشی گران شده بابا بگید وارداتش آزاد چرا همش روی طرح رجیستری اصرار دارند بنظر من راهای خیلی ساده برای حمایت از مردم است ولی ظاهرای بعضی میخواهند مملکت در آشوب بماند
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
کو ارز ؟ که باهاش خودروی ارزان وارد کنند
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم چی میشه گفت
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
یک سال پیش تو چنین روزی برای خرید یه پژو پارس که تکنولوژی ۳۰ سال پیشه ثبت نام کردم ، ولي تا به امروز دعوت نامه صادر نشده و هر بار تماس مي گيرم با مركز ارتباط با مشتريان كارشناسان پاسخگو اظهار نظر متفاوت قيمت ها رو تو خرداد كه افزايش دادن علت عدم تحويل خودرو در موعد مقرر براي من مصرف كننده شفاف نشده اين رسم مشتري مداري نيست من در عجبم كه چگونه این شرکت ها مديريت كيفيت در بخش مشتريان دارن؟چقدر از بيت المال هزينه مي كنن براي گرفتن اين گواهي ها .من مصرف کننده تو خرداد ماه زنگ زدم به سامانه۰۹۶۴۴۰ و گفتن ماشین شما ۲ تیر فاکتور میشه برای انجام تعهداتم خودروی پرایدمو فروختم و الان با گذشت بیش از ۹۰ روز هیچ خبری حتی از صدور دعوت نامه هم نیست...نمیدونم به کجا شکایت کنم قرار داد که کاملا" یه طرفه و متناقص با بند ۱۰ حقوق شهروندی که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است ولی به یه حدیث از پیامبر خودرو سازان رو نصیحت می کنم شاید عمق درد منو که شرمنده زن و بچه ام شده ام رو بفهمند...
لادين لمن لا عهد له ﴿رسول اكرم صل الله عليه و آله/ بحارالانوار/ج٧٥/ص٩٦﴾
آنكس كه وفاي به عهد و پيمان نكند، دين ندارد
تو گفتگوی خبری ۳ شب قبل یه مجری قوی تر نبود که بذارین خودرو سازها دعوت نامه های ثبت نامی ها یکسال قبلشون رو ندادن هنوز،تعهد جدید هم برا خودشون ایجاد میکنن ..سامانه شکایت مردمی وزارت صنعت ،شکایت از خودرو سازها رو نمی پذیره وقتی خودرو سازها اینجور پشتشون گرمه فقط میشه شکایت رو پیش خدا ببریم....
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
کین درد مشترک
تنها جدا درمان نمی شود...
منم مثل تو
ولی دستمون به جایی بند نیس
فقط خود خدا مگه یه کاری بکنه
به این بی عرضه ها هیچ امیدی نیس
farhad
۰۸:۳۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
وقتی نماینده مجلس در این حیطه چرخش ۱۸۰درجه ای میدهد و به حمایت از خودروساز میپردازد بیش از این انتظار نمیرود بیچاره مردم که دراین وسط سرشان بی کلاه میمونه
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست
Reza
۰۸:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
کاش اسم این 13 نفر مخالف که رای ندادن رو میگفتین. دوستانه خودروساز رو بشناسیم تو مجلس
احمد نبوی
۱۴:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
این ۱۳ نفر خیانت کار رو باید اعدام کرد
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
فکرمیکنی اون یکیا بهترن اینا هم اهنگ باهم عمل میکنن