سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش گسترش توسعه مبادلات دریایی و بندری بین ایران و آذربایجان

مدیرعامل بنادر و دریانوردی آذربایجان گفت: افزایش گسترش شبکه ریلی سبب رونق تجارت دریایی و بندری در بین استان‌های شمالی ایران می‌شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، زیادف مدیرعامل بنادر و دریانوردی آذربایجان با اشاره به توافق روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای برقراری شبکه ریلی بین آذربایجان و آستارا گفت: گسترش شبکه ریلی زمینه زیاد رشد چشمگیر برای رونق تجارت دریایی و بندر در بین استان‌های شمالی ایران را فراهم می‌کند.

وی افزود: بندر امیرآباد نیز با تجهیز اسکله ریلی رورو تجهیزات لازم را برای گسترش روابط دریایی و ریلی برداشت و آذربایجان آماده همکاری با بندر امیرآباد برای تسریع در ساخت اسکله رورو است.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی آذربایجان گفت: با توسعه بندر باکو در حاشیه خزر در سال ۲۰۱۸ گام موثری را برای افزایش میزان مبادلات تجاری دریایی انجام داده است و در بنادر شمالی ایران به خصوص بندرامیرآباد نیز ظرفیت‌های تجهیزاتی برای این کار فراهم شده است.

زیادف افزود: کشور آذربایجان بستر خوبی برای سرمایه گذاری خارجی دارد و از سرمایه گذاران ایرانی برای این کار بیشتر استقبال می‌شود.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی آذربایجان از سرمایه گذاران ایرانی خواست تا در امور بندری و تجارت دریایی در کشورش سرمایه گذاری کنند.

وی از راه اندازی بندر نو ساخت در باکو زمینه‌های گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور از طریق مسیر دریایی خبرداد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: ایران در زمینه ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری متقابل با آذربایجان آمادگی کامل دارد.

حسن زاده افزود: بندر امیر آباد بهشهر از بنادر موفق نسل جدید با زیر ساخت مناسب در حوزه حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان نقش مناسبی در جابه‌جایی کالا از شرق به غرب دارد، افزود: با راه اندازی اسکله رو رو ریلی در این بندر عملیات ترانزیت کالا از بندر امیرآباد با سایر بنادر ایرانی و کشور‌های منطقه تسهیل‌تر می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد دلیل پایین بودن این مبادلات را ناشی از کمبود امکانات بنادری در آذربایجان اعلام کرد و گفت: در امسال میزان مبادلات تجاری بین آذربایجان با امیرآباد ۲ میلیون تن ترانزیت کالا انجام شده است.

وی افزود: بیشترین مبادلات تجاری از بنادر آذربایجان را مواد خوراکی و غلات تشکیل می‌دهد.

رضوانی گفت: در سال جاری هشت هزار تن گندم روسیه از آذربایجان وارد بندرامیرآباد به عنوان مرکز غلات بنادر استان‌های شمالی کشور شده است.

وی ظرفیت بارگیری و تخلیه را در بندرامیرآباد با برخورداری از ۱۵ اسکله فعال ۷.۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: در ۶ ماهه سال جاری میزان بارگیری و تخلیه به ۲ میلیون تن رسیده است.

به گفته وی ۱۵ درصد از این تخلیه و بارگیری مربوط به صادرات کالا از بندر امیرآباد به کشور‌های آسیای میانه بود.

انتهای پیام /ر

تاکید بر گسترش روابط تجاری ایران و آذربایجان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.